Šobrīd izkristalizējas teicami pedagogi un tie, kas skolā vienkārši strādā
Lai arī attālinātās mācīšanās process kopumā skolēnu un vecāku vidū tiek vētēts pozitīvi, izkristalizējas arī problēmas un risināmie jautājumi, liecina Izglītības un zinātnes ministrijas un Edurio veiktā aptauja.
Aptaujas mērķis bija izprast, kā notiek attālinātās mācības Latvijas skolās, identificēt jomas, kurās Izglītības un zinātnes ministrija (IZM), pašvaldības un skolas var uzlabot mācību procesu attālināti, kā arī iegūt skolēnu, skolotāju un vecāku atgriezenisko saiti par mācību procesa organizēšanu.
Vērtējot mācību procesu, respondenti uzsver, ka notiek operatīva informācijas apmaiņa. Skolotāji sadarbību ar vecākiem „ļoti labi” un „diezgan labi” vērtēja 77% gadījumu un skolas vadības atbalstu kā „ļoti pieejamu” un „diezgan pieejamu” atzīmēja 95% gadījumu. Tehniskais nodrošinājums – kopumā labs, tomēr atsevišķos gadījumos ir nepietiekošs. 11% vecāku ir atzinuši, ka ģimenei nav pietiekams mācību līdzekļu un tehniskais nodrošinājums, norādot, piemēram, ka „mums ģimenē ir tikai viens portatīvais dators uz trim bērniem un pie tam diezgan pavecs” vai „nav printera, lai drukātu darba lapas, pagaidām braucam uz darbu un drukājam lapas darbā”.
Daudzi skolotāji komentē, ka viņu dators nav pietiekami jaudīgs, lai veiktu video konferences un video sagatavošanu, kā arī tiem ir ierobežota atmiņa, lai saglabātu visus skolēnu darbus.
Aptaujas rezultāti parāda, ka sākotnēji būtiskākās lietas tika paveiktas labi, lai pēc skolēnu brīvlaika turpinātu mācības attālināti. Gandrīz visi skolēni un vecāki saka, ka saņēma informāciju no skolas par mācību norisi attālināti. Otrajā attālinātu mācību nedēļā 86% skolotāju vērtē, ka turpināt mācības attālināti izdodas diezgan labi vai ļoti labi, kas ir augsts rādītājs.
97% vispārizglītojošo un profesionālo vidējās izglītības iestāžu direktoru norāda, ka viņu iestādē ir izstrādāta kārtība attālināto mācību īstenošanai, par kuru ir informētas visas iesaistītās puses - skolēni / audzēkņi, pedagogi un vecāki.
Mācības attālināti notiek, tās ir mācības, nevis tikai laika pavadīšana. Tāpat, kā mācoties klātienē, arī attālināti, gan skolas, gan ģimenes saskaras ar daudziem izaicinājumiem, par tiem var uzzināt skolēnu, vecāku un skolotāju komentāros un šos izaicinājumus aprakstīsiem detalizētāk zemāk, jo tie sniedz iespēju mācīties un uzlabot gan attālinātās mācības, gan arī vēlāk mācības klātienē.
Tehniskais nodrošinājums skolotājiem
Gandrīz visi skolotāji norāda, ka viņiem ir pieejams dators (98%) un interneta savienojums (96%). Vairāk nekā trešdaļa skolotāju norāda, ka viņiem ir vebkamera, austiņas un mikrofons, kā arī atbilstoša programmatūra saziņai.
Kas no tehniskā nodrošinājuma skolotājiem pietrūkst?
Visvairāk, 29% skolotājiem ir nepieciešams stabils interneta savienojums. Te gan jāņem vērā, ka lielākā daļa (90%) skolotāju strādā tikai vai pārsvarā attālināti - no mājām. Līdz ar to interneta savienojums ir nepieciešams skolotāju dzīvesvietā. Otra visbiežākā atbilde ir "Cits" un tajā skolotāji raksta, ka ir nepieciešams printeris, skeneris, mākonis, kurā glabāt darbus, kā arī praktiski darba rīki - tāfele, ergonomisks krēsls. Daudzi skolotāji komentē, ka viņu dators nav pietiekami jaudīgs, lai veiktu video konferences un video sagatavošanu, kā arī tiem ir ierobežota atmiņa, lai saglabātu visus skolēnu darbus.
Tehniskais nodrošinājums ģimenēm
87% vecāku norāda, ka viņu ģimenei ir pietiekams mācību tehnisko līdzekļu nodrošinājums, lai īstenotu mācības attālināti. Nedaudz vairāk nekā puse (53%) skolu direktoru norāda, ka visiem viņu skolēniem ir pieejams nepieciešamais tehniskais nodrošinājums. Tie ir labi rādītāji, ņemot vērā to, cik strauji nāca paziņojums par ārkārtējo situāciju valstī un attālinātajām mācībām.
Skolēnu, audzēkņu iespējām atbilstošs kopējās slodzes apjoms
Skolēnu kopējās slodzes apjoms ir, iespējams, vissatraucošākā lieta šo aptauju rezultātos. 60% skolēnu mācībām velta vairāk laika nekā iepriekš. Grafikā labajā pusē redzam, ka visās klašu grupās vismaz trešdaļa skolēnu norāda, ka mācībām velta daudz vairāk laika, salīdzinot ar mācībām klātienē skolā. Šajā grafikā redzam, ka ir neliela daļa skolēnu arī ar pilnīgi pretēju pieredzi - viņi šobrīd velta daudz mazāk laika, salīdzinot ar mācībām klātienē skolā.
Aptaujas dalībnieku komentāri
"Jocīgā sajūta "kas nu būs" ir izvērtusies par mieru, plānveidīgu darbu, kas rada mieru arī bērnā un vecākos.” Vecāka komentārs
"Ir bijušas vairākas telefona sarunas ar skolēniem vienkārši "par dzīvi", kā es mēdzu teikt, jo šajā situācijā pats mācību process varbūt nav tik liels izaicinājums kā tas, ka mēs visi esam iemesti pilnīgi jaunā situācijā, ar kuru ir jātiek galā.” Skolotāja komentārs
"Vēlējos izteikt savu apbrīnu un prieku par attālinātās mācīšanas procesu. Protams, situācija valstī nav tā labākā, bet es patiešām redzu vairākus attālinātās mācīšanas un mācīšanās plusus. Es varu tikai uzteikt skolotāju darbu šajā laikā - viņi cenšas sagādāt katrai nodarbībai to interesantāko un programmai atbilstošāko saturu.” Vecāka komentārs
"Šobrīd ļoti skaidri izkristalizējas teicami pedagogi un tie, kas skolā vienkārši strādā.” Vecāka komentārs
"Vēl viens secinājums ir radies, kas savukārt liek aizdomāties par to, kas notiek skolā normālā ikdienas darbā. Bērnam patīk šādi mācīties, jo, kā norādīja pati skolniece, beidzot skolotāji mēģina dot daudz maz strukturētu informāciju bez lieka ūdens, kas palīdz saprast būtisko, un, kas ir pavisam skumji, esot klasē bērni jūt atšķirīgo skolotāju attieksmi pret bērniem, kas tagad nav, un tas manam bērnam patīk, ka skolotājiem nav iespējas izrādīt, kurus bērnus viņi uzskata par stulbiem u. tml.” Vecāka komentārs
"Šī situācija liek ar citām acīm paskatīties uz saviem bērniem, jo tagad es redzu to, ko normālā ikdienā neredzu.” Vecāka komentārs
"Iespējams, ka tas skanēs dīvaini tagadējā smagajā situācijā, bet šīs attālinātās mācības ir devušas stimulu pavadīt vairāk laika ar bērnu, atsvaidzināt savas zināšanas vairākos priekšmetos, satuvināja ar skolu. Arī uzskatu, ka ministrija un dažas skolas ir izdarījušas ļoti lielu darbu, lai veiksmīgi organizētu šīs mācības. Tās arī parādīja, ka mūsu valstī ir diezgan labi attīstītas mūsdienu tehnoloģijas, sakari starp skolām un ministriju. Attālinātās mācības ir smags darbs vecākiem un ļoti atbildīgs darbs skolēniem. Ļoti gribētos, lai tas izdotos. Liels PALDIES visiem, kas ir iesaistīts šajā procesā!” Vecāka komentārs
"Paldies skolotājiem par mobilizēšanos un mācību formas pielāgošanu! Ir ļoti labi, ka stundas nedēļas garumā sakārtotas tā, lai diena nav pārāk sadrumstalota” Vecāka komentārs
"Skolotāji nesaskaņo uzdotos darbus - ir neatbilstošs darba apjoms, reizēm tiek izmantotas vienveidīgas metodes (zīmēšana), daudz lejuplādes un dažādos veidos (vecākiem jūk, kas jau ir lejuplādēts, kas nav, kas ir aizsūtīts, kas nav), atšķirīgi darbu iesūtīšanas laiki dažādiem skolotājiem.” Vecāka komentārs
"Ļoti esmu pateicīga tiem skolotājiem, kuri veido mājasdarbus, kuri apvieno priekšmetu tēmas - tādejādi samazinot apjomu” Vecāka komentārs
"Man patīk, bet ļoti liels mīnuss ir tas, ka visu dienu ir jāpavada pie datora bez pauzēm, jo citi skolotāji sadod daudz darbus. Man nepatīk ka skolotājiem nav sabalansēts darbu daudzums, piemēram, viens skolotājs uzdod teoriju un 3 uzdevumus, bet otrs uzdod teoriju un divas A4 formāta lapas ar uzdevumiem un pa to laiku ir jānoskatās 30 minūšu garš video par ko ir jāuzraksta domraksts.” Skolēna komentārs
"Attiecībā uz šo attālināto mācīšanos laikam vilšanās ir saistīta ar to, ka bija radies priekšstats, ka tie būs tikai uzdevumi, ar kuriem bērns pats tiks galā, bet realitātē diezgan daudz ir nepieciešamība iesaistīties tieši vecākiem, kaut vai elementāri izskaidrot, izstāstīt par jaunajām tēmām sociālajās zinībās, dabas zinības, nemaz nerunājot par visām citām tēmām, elementāriem uzdevumiem.” Vecāka komentārs
Aptaujā piedalījās 27078 vecāku, 23316 skolēnu un 9657 skolotāju.