Naudā un (vai) vaučeros. Kā "airBaltic" atdod samaksāto par atceltajiem reisiem
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits cer, ka Eiropas Komisija (EK) tomēr atļaus aviokompānijām, tostarp “airBaltic” kompensēt klientiem Covid-19 dēļ nenotikušos lidojumus nevis naudā, bet tikai dāvanu kartēs. Tad vaučerus saņemtu arī daļa klientu, kuri agrāk iesnieguši pieteikumus, lai atgūtu naudu.
12 Eiropas Savienības valstu satiksmes ministri 29.aprīlī aicināja EK atļaut aviokompānijām kompensēt klientiem atceltos lidojumus nevis naudā, bet vaučeros – dāvanu kartēs, kuras nākotnē varēs apmainīt pret biļetēm. Šo valstu vidū ir arī Latvija, ziņo “Reuters”.
Par tādu risinājumu iestājas gan lielākās lidsabiedrības, gan
daudzu Eiropas valstu valdības, atsaucoties uz ārkārtējo situāciju
– naudas atdošana padara vēl sliktāku jau tā smago finansiālo
stāvokli, kāds ir aviokompānijām, kuras gandrīz pārtraukušas
lidojumus. Piemēram, ja “Lufthansa” atdotu pasažieriem naudu par
visiem atceltajiem reisiem, tai atlikušās finanšu rezerves pietiktu
25 dienām. Tikpat kā visas aviokompānijas cenšas pārliecināt
pasažierus izvēlēties dāvanu kartes (dažkārt ar nelielu bonusu),
norāda “Bloomberg”. Taču, ja klients izvēlas naudu, viņam jāgaida
daudz ilgāk, nekā ierasts.
EK iepriekš paziņojusi, ka mīkstināt ES prasības nedomā, jo
klientam jābūt izvēlei. Pret ir noskaņotas arī ES patērētāju
tiesību aizsardzības organizācijas – aviokompāniju klienti arī cieš
no krīzes, tāpēc nedrīkst prasīt, lai viņi faktiski kreditētu
lidsabiedrības uz sava rēķina.
Aviokompānijas nesteidz deldēt savu jau tā plāno “likviditātes spilvenu”, tāpēc motivē klientus izvēlēties dāvanu kartes.
Linkaits: vaučeri bez alternatīvas
Latvijai ir vērts pacīnīties, lai pasažieri, kuriem ir biļetes uz
pandēmijas dēļ atceltajiem avioreisiem, nevarētu pieprasīt atdot
naudu, LSM.lv norādīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits.
Turklāt šāds lēmums varētu ietekmēt ne tikai klientus, kuru
atceltie reisi tika plānoti no 17.marta līdz 12.maijam. Līdz gada
beigām uz “airBaltic” reisiem rezervēts apmēram miljons biļešu un,
pēc visa spriežot, daļa šo reisu nenotiks, tostarp lidojumu
ierobežojumu dēļ dažādās valstīs.
Tādā gadījumā Covid-19 dēļ atcelto “airBaltic” reisu pasažieri, kuru pieteikumi naudas atmaksai jau saņemti, taču nav apstrādāti, arī saņemtu vaučerus, nevis naudu, LSM.lv apstiprināja aviokompānijas preses dienestā.
Cik klientu izvēlējušies naudu
Kādas summas aviokommpānijai jāatdod klientiem, skaidri nav
zināms.
“airBaltic” atteicās atklāt LSM.lv šo informāciju, vienīgi
pavēstot, ka miljonos tas ir “divciparu skaitlis”.
Atgūt naudu vai saņemt vaučerus par biļetēm uz atceltajiem reisiem
pauduši vēlmi “airBaltic” klienti, kas iepriekš veikuši vairāk nekā
350 tūkstošus pirkumu, par kuriem apstrādāti apmēram 30%
iesniegumu. Cik tas ir biļešu, kompānija neinformēja, norādot, ka
vienā “pirkumā” var būt arī vairāk par vienu biļeti.
Tādā gadījumā Covid-19 dēļ atcelto “airBaltic” reisu pasažieri, kuru pieteikumi naudas atmaksai jau saņemti, taču nav apstrādāti, arī saņemtu vaučerus, nevis naudu.
Ja modelējam scenāriju, ka vidēji vienā pirkumā iegādātas divas
biļetes, un ja puse no 350 tūkstošiem klientu izvēlēsies nevis
vaučeru, bet naudas atmaksu, tad, tā kā vienas biļetes cena
lidojumam vienā virzienā ir apmēram 85 eiro (dati no “airBaltic”
pārskata par 2019.gadu, neskaitot pasažieru iegādātos papildu
pakalpojumus), varētu būt runa par to, ka klientiem jāatdod apmēram
30 miljoni eiro.
Atšķirībā no daudzām citām Eiropas aviokompānijām, kuras nesen
paziņoja, ka bez valsts palīdzības to naudas rezerves izsīks
tuvākajās nedēļās, “airBaltic” banku kontos pagājušā gada beigās
bija vairāk nekā 120 miljoni eiro. Aprīļa vidū kompānijas vadītājs
Martins Gauss teica, ka tam jāpietiek pusgadam.
Nauda trīs mēnešu laikā. Vai vēlāk
Jautājums, kuru ļoti bieži uzdod “airBaltic” klienti aviokompānijas
“Twitter” kontā, ir – kad es saņemšu atpakaļ savu naudu? Dienā, kad
tika atcelti lidojumi – 17.martā – “airBaltic” solīja atdot naudu
četru līdz sešu nedēļu laikā, taču marta beigās šo termiņu
pagarināja līdz 90 dienām.
Īstenībā gaidīt, iespējams, vajadzēs vēl ilgāk. Kā paskaidrojusi
aviokompānija savā “Twitter” profilā, 90 dienu ir laiks kopš brīža,
kad pabeigta klienta iesnieguma apstrāde. Taču, tā kā iesniegumu ir
simtiem tūkstošu, to apstrādes process var prasīt vairākas nedēļas.
“Twitter” var atrast to klientu komentārus, kuri “airBaltic” vietnē
aizpildījuši iesniegumu, lai atgūtu naudu, saņēmuši vēstuli, kurā
solīta atbilde 72 stundu laikā (šāda šabloniska vēstule no robota
ir arī redakcijas rīcībā), taču atbildi nav sagaidījuši arī pēc
mēneša un vairāk.
Pēc “Bloomberg” ziņotā, ilgs naudas atmaksas termiņš ir
vispārēja Eiropas prakse Covid-19 pandēmijas apstākļos.
Aviokompānijas nesteidz deldēt savu jau tā plāno “likviditātes
spilvenu”, tāpēc motivē klientus izvēlēties dāvanu kartes. Daži
avoti ziņojuši, ka “airBaltic” klientiem vispār nav piedāvāta
iespēja atgūt naudu, bet tikai saņemt dāvanu kartes (par to ziņoja
Igaunijas sabiedriskās raidorganizācijas ERR portāls).
Aviokompānijā “airBaltic” atteicās atklāt informāciju, cik daudz
naudas atmaksāts klientiem pēdējā pusotrā mēnesī.
Pārkāpumi nav konstatēti
Patērētāju tiesību pārkāpumi saistībā ar “airBaltic” atceltajiem
avioreisiem nav konstatēti, LSM.lv sacīja Patērētāju tiesību
aizsardzības centra pārstāve Santa Zarāne.
“Nevar teikt, ka par “airBaltic” bijis ļoti daudz sūdzību.
[Patērētāju tiesību aizsardzības centrā cilvēki] galvenokārt
vērsušies, lai saņemtu konsultācijas,” pastāstīja Zarāne. “Klienti
gribēja saprast, kāpēc tik daudz laika aizņem naudas atgūšana par
atcelto reisu biļetēm. Daži sūdzējās, ka aviokompānija kā
kompensāciju piedāvājusi tikai vaučerus, bet ne naudu. Taču tas
neatbilst patiesībai, [“airBaltic”] vietnē var izvēlēties vienu no
trim iespējām – nauda, vaučers, maiņa pret reisu citā laikā. Es to
zinu pēc savas pieredzes – mans reiss tika atcelts, aizpildīju
iesniegumu internetā, un jau esmu atguvusi visu par biļeti
samaksāto summu – tas prasīja apmēram mēnesi.”
Tā ir gadījumā, ja biļetes nopirktas aviokompānijas vietnē. Ja tās
iegādātas ar aģentūras starpniecību, jautājums par naudas atgūšanu
jārisina ar aģentūru, iepriekš informēja aviokompānijā
“airBaltic”.
Avots: www.lsm.lv