Vardarbība pret bērniem Latvijā - ilggadēja, postoša, neredzama pandēmija
Pagājuši 30 gadi kopš Latvijas valsts neatkarības atjaunošanas, taču bērnu aizsardzības joma Latvijā ir kā kuģis bez kapteiņa un bez noteikta kursa. Mēs dreifējam jūrā, daļa bērnu pārkrīt pār bortu, bet mēs turpinām airēt katrs uz citu pusi.
Ir nepieciešams mērķis, skaidrs
atbildību sadalījums, regulāri pētījumi un budžetā balstīts
prevencijas un palīdzības plāns. Taču visvairāk nepieciešama
politiskā griba situāciju uzlabot, tāpēc šobrīd “Centrs Dardedze”
vēstulē valsts augstākajām amatpersonām (Valsts prezidentam,
Ministru prezidentam un Saeimas priekšsēdētājai) aicina Latvijas
valdību izskatīt iespēju pievienoties globālai kustībai vardarbības
pret bērniem novēršanai un izmantot to kā platformu, lai uzsāktu
mērķtiecīgus uzlabojumus Latvijas bērnu aizsardzības
sistēmā.
Vardarbība pret bērniem nav nekas
jauns - fiziska, emocionāla vardarbība, bērnu seksuāla izmantošana
un pamešana novārtā ir problēmas, kas sastopamas visos laikos un
visās sabiedrībās. Tā notiek mājās, skolās, internetā, sabiedrībā
un kopumā tiesību aizsardzības sistēmā, kurai būtu bērns jāpasargā.
Dažkārt tā ir redzama un dzirdama, taču biežāk - nemanāma, kā
vīruss. Taču tāpēc vien, ka vardarbība pret bērniem ir izplatīta,
tā nekļūst normāla vai pieņemama - vardarbība ir novēršama, ja vien
mēs esam gatavi to novērst.
Vardarbības sekas. Vardarbība iedragā jebkādus pozitīvus ieguldījumus bērnos. Tā grauj bērnu veselību, izglītības iespējas un neļauj viņiem pilnībā izmantot savu potenciālu. Tā atstāj negatīvas sekas uz visu cilvēka dzīvi, veicina atkarību veidošanos, ceļ iespējamību, ka cilvēks kļūs par upuri vai vardarbības veicēju arī pieaugušā vecumā, un vardarbības apburtais loks bieži tiek nodots arī nākamai paaudzei. Vardarbība rada arī nozīmīgu ekonomisko slogu - aprēķināts, ka fiziskas, emocionālas un seksuālas vardarbības ietekme globāli rada septiņus triljonus dolārus lielus zaudējumus gadā. Bērniem, kas cietuši, būs nepieciešams daudz vairāk palīdzības no veselības aprūpes, izglītības, kā arī sociālā budžeta, un šīs izmaksas būs daudz lielākas nekā tās, kas nepieciešamas vardarbības prevencijai.
Aprēķināts, ka fiziskas, emocionālas un seksuālas vardarbības ietekme globāli rada septiņus triljonus dolārus lielus zaudējumus gadā. Bērniem, kas cietuši, būs nepieciešams daudz vairāk palīdzības no veselības aprūpes, izglītības, kā arī sociālā budžeta, un šīs izmaksas būs daudz lielākas nekā tās, kas nepieciešamas vardarbības prevencijai.
Dati. Pasaules dati
ir skarbi: katrs otrais bērns cieš no vardarbības. Ik pēc septiņām
minūtēm kāds nepilngadīgais mirst vardarbības rezultātā. Bērni ar
īpašām vajadzībām cieš no vardarbības četras reizes biežāk nekā
citi bērni. Bērnībā no seksuālas izmantošanas cietusi katra piektā
meitene un katrs desmitais zēns. Ja bērniem ir attīstības
traucējumi, iespēja ciest no seksuālas izmantošanas pieaug līdz 68%
meitenēm un 30% zēniem.
Diemžēl par Latviju mēs aktuālo situāciju nezinām. Jā, mēs zinām
par tiem bērniem, kuri ir nonākuši policijas vai rehabilitācijas
centru redzeslokā: 2019.gadā Valsts policija fiksējusi 546
gadījumus, kad bērni ir cietuši no noziedzīga nodarījuma (visbiežāk
no seksuālas izmantošanas – 36,1% gadījumu, kam seko cietsirdība un
vardarbība - 19,2% gadījumu), un saskaņā ar Labklājības ministrijas
informāciju, vidēji gadā 2000 bērnu saņem sociālās rehabilitācijas
pakalpojumu, taču tā ir tikai aisberga redzamā daļa. Pēdējais
Pasaules Veselības organizācijas pētījums par Latvijas jauniešu
bērnībā gūto nelabvēlīgo pieredzi notika tālajā 2011.gadā, un kopš
tā laika nav atkārtots. Latvijā nav regulāru, sistemātisku pētījumu
par vardarbību pret bērniem, kas ļautu izvērtēt tendences un
ieviest pierādījumos balstītus pasākumus vardarbības
novēršanai.
Atbildība. Protams, nevar teikt, ka Latvijā bērnu labā nekas netiktu darīts. Bērnu aizsardzības jomā sava nozīmīga loma ir Labklājības ministrijai, Tieslietu ministrijai, Iekšlietu ministrijai, Veselības ministrija, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijai, Valsts policijai, prevences jomā teorētiski liela nozīme būtu arī Izglītības ministrijai. Taču institūciju, kurām jāuzņemas atbildība pārraudzīt bērnu aizsardzības jomu kopumā un jāveido saskaņotu valsts bērnu aizsardzības politiku, sadarbība notiek ārkārtīgi vāji un lēni. Spilgts piemērs: iepriekšējās Ģimenes valsts politikas pamatnostādnes tika veidotas 2011.-2017.gadam. Kopš 2018. gada spēkā esošas politikas šajā jomā Latvijā nav.
Sadarbība. Ko
dažādu jomu profesionāļi uzskata par vardarbību, kādas pazīmes
meklē un kā tālāk rīkojas, joprojām atšķiras atkarībā no
profesionāļu izglītības, pārstāvētās iestādes un citiem faktoriem -
praksē jūtamas atšķirības policijas, sociālās jomas, izglītības un
veselības aprūpes speciālistu skatījumā. Lai neviens bērns sociālā
riska situācijā nepaliktu nepamanīts, ārkārtīgi būtiska ir skaidra
un sistemātiska informācijas apmaiņa, taču nepilngadīgo personu
atbalsta informācijas sistēma (NPAIS) joprojām netiek izmantota
pietiekami plaši un nav savietojama ar dažādām citām sistēmām, ko
lieto, piemēram, sociālie darbinieki pašvaldībās. Tāpat arī nav
atrisināts jautājums par informācijas nodošanu no policijas vai
veselības aprūpes speciālista sociālajiem darbiniekiem,
kuriem ir ļoti būtiska loma vardarbības prevencē. Informācijas
ievākšana, sistematizēšana, analizēšana un apmaiņa par bērniem
joprojām paliek uz konkrētu speciālistu sirdsapziņas - daži
painformēs kolēģi citā iestādē, citi - ne. Vienotu, efektīvu
rīcības algoritmu vardarbības novēršanai joprojām
trūkst.
Prevence. Šobrīd
lielākā daļa pasaules un arī Latvijas speciālistu ir sapratuši, ka
koncentrēties tikai uz “ugunsgrēku dzēšanu” - palīdzēšanu bērniem,
kas jau ir cietuši no vardarbības, nav efektīvi. Līdzās šai
palīdzībai ārkārtīgi liela nozīme ir tieši preventīviem pasākumiem,
lai vardarbība nenotiktu. Piemēram, citās Eiropas valstīs jau
pirmsskolās un skolās obligātā mācību programma ietver mācības par
drošu un cieņpilnu saskarsmi ar citiem cilvēkiem, kamēr Latvijā tas
ir atstāts nevalstiskā sektora “entuziastu” ziņā. Tikai, kad
Latvija OECD pētījumā sasniedza skumjo 1.vietu pasaulē vienaudžu
savstarpējās vardarbības (mobinga) jomā, valstiskā līmenī parādījās
apjausma, ka skolās vajadzētu nopietni par šo problēmu runāt. Mēs
Latvijā patiešām neesam unikāli - daudzās valstīs jau ir ieviesti
risinājumi (kā, piemēram, balstoties uz PVO izstrādāto metodisko
materiālu - INSPIRE septiņām stratēģijām3) preventīvai vardarbības
novēršanai, un šobrīd ir jāievieš pierādījumos balstītas pieejas
arī pie mums, valsts rīcības plānu līmenī. Tas ir ieguldījums, kas
atmaksājas: vardarbības novēršana ne tikai pasargās bērnus - tas
palīdzēs ģimenēm, stiprinās sabiedrību un cels valsts
produktivitāti. Diemžēl sistemātisku, pētījumos balstītu un budžetā
ietvertu vardarbības prevencijas plānu Latvijā
nav.
Globālai problēmai ir
globāli risinājumi. Kā redzams, ir dziļas sistēmiskas
problēmas, kas jau gadu desmitiem traucē Latvijai efektīvi novērst
vardarbību pret bērniem. Taču līdzīgu ceļu gājušas daudzas valstis,
un daļa no tām jau atradušas efektīvas metodes un risinājumus. Mums
nav viss jāizgudro no jauna. Lai līdz 2030. gadam īstenotu vienu no
ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķiem - novērst visa veida vardarbību
pret bērniem (mērķis 16.2.), izveidota kustība “Global Partnership
to End Violence Against Children” (“Globālā partnerība vardarbības
pret bērniem novēršanai”). Tā izveidota ar mērķi panākt valstu
politisko apņemšanos, veicināt pieredzes apmaiņu un sniegt piekļuvi
citās valstīs pārbaudītiem risinājumiem vardarbības pret bērniem
novēršanai, ko varam adaptēt mūsu situācijai. Mēs aicinām arī
Latvijas valdību izskatīt iespēju pievienoties globālās partnerības
“Ceļa meklētāju” (“Pathfinding”) valstīm un izmantot to kā sākumu
fundamentālām, mērķtiecīgām pārmaiņām bērnu aizsardzības
jomā.
Neatkarīgi no tā, cik ātri
pasaule izcīnīs cīņu ar Covid-19, vardarbība pret bērniem kā
problēma paliek spēkā. Tā nemazinās, gluži pretēji - spriedzes
apstākļos tā pieaug, kā arī kļūst vēl grūtāk pamanāma un novēršama.
Aicinām uz politiski izlēmīgu rīcību - pacelt vardarbības pret
bērniem tēmu augstāk Latvijas politisko prioritāšu sarakstā, jo tā
ietekmē ārkārtīgi daudzas dzīves pašos pamatos.
“Centrs Dardedze” valde: Agnese Sladzevska, Laila Balode, Guna Joma