Mācību procesa nodrošināšanai skolās rudenī piedāvās trīs modeļus

Atsākot mācību procesu 1. septembrī, Izglītības un zinātnes ministrija piedāvās trīs mācību procesa īstenošanas modeļus, tā šodien rīta raidījumā "900 sekundes" stāstīja ministre Ilga Šuplinska. 

unsplash.com

FOTO: Mammamuntetiem.lv

unsplash.com

Pirmais - A modelis jeb klātienes modelis - paredz, ka skola rīkojas, pieņemot pastāvīgu lēmumu, ja nav iespējams nodrošināt distancēšanos. Tas paredz, ka mācības notiek klātienē, ja skola var nodrošināt visas epidemioloģiskās drošības prasības, piemēram, distancēšanos, higiēnu, veselības stāvokļa uzraudzību, attiecīgu skolēnu plūsmu. Vienlaikus var tikt izmantoti attālinātā mācību procesa elementi 7.-12.klasēm, proti, 20% mācību laika var tikt organizēts šādi. Tomēr 1.-6.klasei šāda iespēja nav paredzēta. Šajā modelī skolēnu patstāvīgais darbs nav obligāti jāplāno mājās vai skolā, bet tas var būt arī bibliotēkā vai ārā, vienā klasē ar dažādiem uzdevumiem

Otrais - B modelis jeb jauktais modelis - paredz daļēji attālinātas mācības, ja skola nevar nodrošināt visas epidemioloģiskās drošības prasības. Šādā gadījumā mācības norisinātos gan izglītības iestādes telpās, gan attālināti. Arī šajā gadījumā izņēmums ir 1.-6.klase, kur mācības notiktu tikai klātienē. Tikmēr 7.-12.klasē 40-60% mācību varētu notikt skolā un tikpat attālināti. Profesionālajās izglītības iestādēs tie būtu 60-80% mācību skolā un 20-40% attālināti. B modelī, kur attālinātais mācību process jau ir 40-60%, jau jāsāk plānot arī to, vai bērns fiziski atrodas skolā, sacīja ministre.

Savukārt - C modelis jeb attālinātais modelis - paredz mācības tikai attālināti un visām klasēm. Tas realizētos gadījumā, ja skolā ir konstatēta inficēšanās vai saslimstība ar Covid-19, kā arī tad, ja valstī noteikti obligāti pretepidēmijas pasākumi. 

Pamatatšķirība starp A un B modeli ir tieši vienā no drošības faktoriem - tā ir distancēšanās. Ministre norādīja, ka sarunās ar Veselības ministriju īpaši uzstāja, lai viena klase vai grupa tiek uztverta kā noslēgta kopa, lai mācības varētu notikt līdzīgi kā darba procesā. Tomēr grūtības sagādā distancēšanās koplietošanās telpās un tad, ja klases krustojas. Lai koplietošanas telpas nebūtu pārpildītas, nebūtu drūzmēšanās un klašu plūsmas nekrustotos, būs iespējams izmantot B variantu, skaidroja ministre.

Reklāma
Reklāma

Kopumā katras skolas gadījums ir lielākoties jāvērtē individuāli, nozīmīgs faktors ir arī skolas izmērs, infrastruktūra. Ministre uzsvēra, ka vispirms skolas varētu padomāt par mācību stundu grafika nelielu maiņu, proti, varētu būt garāks starpbrīdis, pārcelts stundu garums, tāpat klase varētu atrasties vienās telpās, skolotājam nākot pie tās, nevis otrādi. Iespējams, arī ēdināšanu varētu nodrošināt šajās konkrētajās telpās - līdzīgi kā bērnudārzā, kur kādu brīdi bērni pusdienoja turpat grupiņā. "Ja šo ir iespējams sakārtot, principā nav nepieciešamas nekādas būtiskas organizatoriskās izmaiņas," sacīja ministre.

Valdībā šodien skatīs IZM izstrādātos ieteikumus piesardzības pasākumu īstenošanai Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai. Ieteikumi būs paredzēti pirmsskolas izglītības iestādēm, vispārējās un profesionālas izglītības iestādēm, augstskolām un sporta pasākumiem.