Ko darīt, kad nezini, ko darīt attālinātajā mācību procesā: atbildes meklējamas “Pašvadītas mācīšanās ceļvedī”
Pieredze ar attālinātā mācību procesa organizēšanu izgaismojusi problēmas izglītības jomā – daudzi skolēni neprot mācīties patstāvīgi, savukārt vecāki un skolotāji ne vienmēr zina, kā viņiem palīdzēt. Reaģējot uz situāciju, nodibinājums “Iespējamā misija” kopā ar pedagogiem, ekspertiem un psihologiem Swedbank emocionālās labklājības programmas “Stiprāki kopā” ietvaros radījusi “Pašvadītas mācīšanās ceļvedi”, kas ikvienam bez maksas pieejams digitālā formātā.
Pavasaris skolēniem, viņu vecākiem un skolotājiem nāca ar jaunām
atziņām un mācībām, kas spilgtāk nekā jebkad līdz šim izgaismoja
skolēnu prasmi mācīties pašiem un pašorganizēties mērķu
sasniegšanai. Lai arī daļa skolēnu šo laiku atceras ar pozitīvām
emocijām, pedagogiem un vecākiem tā ir pieredze, kas liek pārdomāt
līdzšinējos principus un rast jaunas idejas bērna motivēšanai
mācībām. Ceļvedis palīdzēs atpazīt dažādas situācijas un sniegs
praktiskus padomus, kā tajās reaģēt, lai bērnam saprotamā veidā
viņu virzītu uz rezultātu un veicinātu bērna prasmi mācīties
pašam.
Neko nesaprotu – tā ir viena no biežāk dzirdamajām skolēnu frāzēm, kad kārtējo reizi neizdodas tikt galā ar uzdevumu. Tā ir arī frāze, kas liecina, ka bērnam trūkst iemaņu pašam mācīties.
“Neko nesaprotu – tā ir viena no biežāk dzirdamajām skolēnu frāzēm,
kad kārtējo reizi neizdodas tikt galā ar uzdevumu. Tā ir arī frāze,
kas liecina, ka bērnam trūkst iemaņu pašam mācīties. Spēja
mērķtiecīgi pašam mācīties ir viena no pamatprasmēm, lai ikviens
cilvēks bez citu uzraudzības spētu apgūt jaunas lietas un sasniegt
izvirzītos mērķus. Tas palīdz justies pārliecinātākam par sevi un
gūt panākumus. Taču, līdzīgi kā jebkura cita prasme, arī pašvadīta
mācīšanās ir jātrenē. Un tur būtiska loma ir skolotājiem un
vecākiem,” stāsta projekta vadītāja, “Iespējamās misijas”
absolvente un skolu programmas “Dzīvei gatavs” vadītāja Lāsma
Mencendorfa.
“Pašvadītas mācīšanās ceļvedis” sniedz praktiskus piemērus un
padomus gan skolotājiem, gan vecākiem, kā arī piedāvā saprotamus un
skaidrus ierosinājumus pašiem skolēniem. Ja skolotāji var motivēt
skolēnus vadīt savu domāšanu, emocijas un uzvedību, izmantojot
uzdevumus, tad vecāki jau no mazotnes var palīdzēt bērniem trenēt
šīs prasmes ikdienas situācijās, tādējādi virzot bērnus uz
neatkarību turpmākajā dzīvē.
“Skolās, īstenojot jauno kompetenču pieejas modeli, visās mācību
jomās skolotāji palīdzēs skolēniem sistemātiski attīstīt spēju
pašiem vadīt savu mācīšanos. Tā ir viena no sešām caurviju prasmju
grupām, kas iekļautas pilnveidotajā mācību saturā kā nozīmīgs
izglītības mērķis. Rokasgrāmata piedāvā jau izstrādātus rīkus un
pieredzē balstītus situāciju piemērus ar risinājumiem, kas ļaus būt
gataviem dažādiem gadījumiem un reaģēt tā, lai skolēnos pēc
iespējas veicinātu pašvadītas mācīšanās iemaņas,” rokasgrāmatas
saturu komentē psihologs un pētnieks Edmunds Vanags, kurš
līdzdarbojies materiāla tapšanā.
Pašvadītu mācīšanos var iedalīt trīs posmos: plānošana,
uzraudzīšana un novērtēšana. Pirmkārt, pirms sākam kaut ko darīt,
izplānojam, kā to darīt. Otrkārt, darīšanas laikā mēs analizējam,
vai virzāmies uz mērķi, kā bija iecerēts, un, treškārt, kad viss ir
pabeigts, novērtējam, cik labi mums ir izdevies plānotais. Šīs trīs
pamatdarbības ir vienlīdz svarīgas un attīstāmas, jo tām ir liela
nozīme ilgtermiņā – viena mērķa sasniegšana un izvērtēšana
nodrošina vēl efektīvāku mērķa sasniegšanas procesu nākamajā reizē.
Rokasgrāmatā ar konkrētiem piemēriem ilustrēts, kā dažādās
situācijās trenēt šos trīs pašvadītas mācīšanās posmus.
“Pašvadītas mācīšanās ceļvedis” tapis Swedbank emocionālās
labklājības programmas “Stiprāki kopā” ietvaros. Projekta komanda:
Lāsma Mencendorfa – projekta vadītāja, “Iespējamās misijas” (IM)
absolvente, skolu programmas “Dzīvei gatavs” vadītāja; Edīte Sarva
– IM absolvente, Limbažu Valsts ģimnāzijas izglītības metodiķe;
Līga Sudare – IM absolvente, Rīgas Juglas vidusskolas skolotāja;
Anete Lasmane – Ogres sākumskolas skolotāja; Ildze Čakāne –
privātās pamatskolas “Domdaris” skolotāja; Oskars Kaulēns – IM
absolvents, Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas direktors;
Bruno Bahs – IM absolvents, privātās vidusskolas “Patnis” mākslas
skolotājs; Edmunds Vanags –- lektors, psihologs,
pētnieks.