Operatīvie dienesti steidzas palīgā: kāda ir pareiza autovadītāju rīcība
Brīžos, kad operatīvais transports un atbildīgie dienesti steidzas palīgā, lai glābtu kāda dzīvību vai nodrošinātu sabiedrības drošību, ātra un efektīva pārvietošanās ir būtiska.
Operatīvie dienesti – Valsts policija (VP), Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD) un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD) – atgādina, kāda ir pareizā rīcība, lai nestātos ceļā tiem, kas steidzas palīgā, jo katra minūte vai pat sekunde ir no svara.
Uz kurieni visbiežāk steidzas operatīvais
transports?
Iemesli, uz kurieni dodas palīgā un steidzas operatīvais
transports, ir dažādi, tomēr visās situācijās izšķiroša var būt
katra minūte.
NMPD mediķi visbiežāk steidz palīgā situācijās, kad
ir: bezsamaņa, sirdsdarbības apstāšanās; smagas traumas,
spēcīga asiņošana, kas apdraudz dzīvību; pēkšņi dzīvību apdraudošas
saslimšanas – infarkts, insults.
VP visbiežāk steidzas šādās situācijās: zādzībās;
konfliktsituācijās; ceļu satiksmes negadījumos.
VUGD glābēji visbiežāk dodas palīgā: ugunsgrēkos;
glābšanas darbos ar tehnisko palīdzību; sniegt palīdzību citiem
dienestiem.
Nepareizi novietotas automašīnas māju pagalmos un piebraucamajos ceļos ir viens no iemesliem, kāpēc cietušie vai nelaimē nokļuvušie nevar laikus saņemt palīdzību
Kā pareizi rīkoties, kad uz ceļa pamani operatīvo
transportu
Vadītājam nevajadzētu apjukt, kad uz ceļa vai kādā teritorijā redz
operatīvo transportu ar iedegtām bākugunīm. Vienkārši jāatceras, ka
tā ir nopietna situācija, kurā atbilstoši jāreaģē. Kā pareizi
rīkoties dažādās situācijās:
• Ja operatīvais transports ir kustībā ar
iedegtām zilām bākugunīm un skaņas signāliem, vadītājiem jādod
ceļš, samazinot ātrumu un piebraucot tuvāk ceļa labajai malai vai
ietvei. Šajā gadījumā var arī neapstāties.
• Ja operatīvais transports kustībā atrodas ar
iedegtām zilām un sarkanām bākugunīm un skaņas signāliem,
vadītājiem ir jāapstājas ceļa malā, un kustību var uzsākt tikai
tad, kad ir pabraucis garām operatīvais transporta līdzeklis ar
ieslēgtām zilām un sarkanām bākugunīm.
• Ja operatīvais transports stāv ar iedegtām zilām
bākugunīm, jāsamazina ātrums līdz minimumam, lai būtu iespēja arī
nekavējoties apstāties. Operatīvais transportlīdzeklis ar zilām
bākugunīm stāv un brīdina par iespējamu bīstamību.
• Transportlīdzekļu vadītājiem, kas tuvojas
krustojumam no cita virziena ceļiem, jāaptur transportlīdzeklis
pirms šķērsojamās brauktuves, ja redz, ka brauc operatīvais
transportlīdzeklis ar iedegtām bākugunīm. Turpināt braukt drīkst
tikai pēc tam, kad tas ir pabraucis garām.
• Ja ir automašīnu plūsma, nedrīkst strauji
nobremzēt, bet samazināt braukšanas ātrumu un piebraukt tuvāk ceļa
labajai malai.
• Sastrēgumu laikā autovadītājiem jācenšas nebraukt
tuvu citām automašīnām – vajag ievērot distanci, lai operatīvais
transports var netraucēts nokļūt izsaukuma vietā. Redzot, ka
operatīvais transports traucas pa sadalošo joslu, autovadītājam
jāpavirzās tā, lai izveidotos “skujiņa”, un operatīvajam
transportam būtu vieta izbraukšanai.
Sarkanā gaisma luksoforā un krustojums
Svarīgi atcerēties, ka nedrīkst šķērsot krustojumu, kad luksoforā
deg sarkanais gaismas signāls. Tomēr, lai dotu ceļu operatīvajam
transportlīdzeklim šādā situācijā, autovadītājam iespēju robežās
jāpabrauc malā, neiebraucot vai nešķērsojot krustojumu. Visi
manevri ir jāveic, domājot par savu un citu satiksmes dalībnieku
drošību.
Nepareizi novietotas automašīnas māju pagalmos un
piebraucamajos ceļos
Vienlīdz būtiski ir netraucēt operatīvajam dienestam nokļūt
galamērķī gan uz ceļa, gan māju pagalmos. Operatīvo dienestu
transportiem, kad tie dodas izsaukumā, traucē tās automašīnas,
kuras stāvēšanai nepareizi novietotas pagriezienu vietās,
krustojumos, ceļa sašaurinājumos, kā arī tiešā mājas
tuvumā.
Pagalmā automašīnas ir jānovieto atbilstoši satiksmes
organizācijai, ja tāda ir (parasti ir tikai jauno ēku pagalmos) vai
ievērojot vispārējos ceļu satiksmes noteikumus par apstāšanos un
stāvēšanu. Nekādā gadījumā nav pieļaujams novietot auto stāvēšanai
brauktuvju krustošanās vietās vai pretim namu kāpņu telpām. Tie
paši nosacījumi attiecas arī uz dzīvojamām zonām. Automašīnas ir
jānovieto atļautās vietās un tā, lai operatīvais transportlīdzeklis
spētu tikt garām.
Pagalmu šķēršļi mediķiem
Operatīvajam medicīniskajam transportlīdzeklim ir būtiski piebraukt
maksimāli tuvu pie pacienta dzīvesvietas ieejas, lai mediķi ātrāk
var nokļūt līdz pacientam. Ņemot vērā, ka NMPD mediķi dodas uz
izsaukumiem, kur ir smagas traumas vai saslimšanas, tad uz
izsaukumu līdzi jāņem viss nepieciešamais aprīkojums, kas kopumā
sver vairākus desmitus kilogramu. Ja ar to jāmēro lielāks attālums
līdz ieejai, tas kavē mediķus un tiek zaudētas tik svarīgās
sekundes. Nogādājot ārstniecības iestādēs, pacients no dzīvesvietas
līdz operatīvajam transportam ir jānes ar nestuvēm un šī iemesla
dēļ, ir svarīgi, ka operatīvais transports ir tuvu pie mājas
izejas, lai pārvietošana nepasliktinātu pacienta veselības stāvokli
un ātrāk varētu nogādāt ārstniecības iestādē.