Profesore Zanda Rubene: Līdz 12 gadiem bērniem attālinātā mācīšanās nav piemērota
Šobrīd, kad daudz un plaši tiek diskutēts par attālināto mācību procesu, tā trūkumiem un priekšrocībām, ir būtiski saprast, ko krīze mums iemācījusi un kuras jauniegūtās prasmes un zināšanas varam saglabāt, pilnveidot un pielietot arī nākotnē, stāsta Latvijas Universitātes profesore, Neatkarīgās izglītības biedrības valdes locekle Zanda Rubene. Viņa dalās ar vairāku augstskolu īstenotā projekta rezultātiem par izglītības nozares digitālo transformāciju, kā arī uzsver – nedrīkst izmest vēstures mēslainē to, ko šajā krīzes laikā esam iemācījušies.
Gudri jāizmanto apgūtās prasmes arī pēc
krīzes
Šobrīd īstenotā attālinātā mācīšanās ir krīzes risinājums, ko nevar
uztvert kā pilnvērtīgu attālinātās mācīšanās procesu, taču jāņem
vērā, ka, sākoties krīzei, izglītības nozarei bija operatīvi
jāpārorientējas un jāpielāgojas. Risinājums bija jārod ātri.
Lielākā daļa strādāja, kā spēja un mācēja, nereti pārnesot
tradicionālo mācīšanos uz digitālo vidi, nevis radot jaunas
metodes. Rezultātā lielā daļā skolu pavasarī nebija nevienas
tiešsaistes stundas.
Izglītības nozare pilnveidojusi digitālās
prasmes
Mēs joprojām esam krīzes periodā, taču šobrīd liela daļa no
izglītības nozares darbiniekiem ir būtiski pilnveidojuši savas
digitālās un didaktiskās prasmes. Attālinātā mācīšanās var būt arī
ļoti vērtīga, protams, situācijās, kurās tā ir iespējama, tāpēc
krīzes laikā iegūtās kompetences nākotnē jāizmanto gudri un pēc
nepieciešamības. Tie ir vieni no secinājumiem, kas iegūti valsts
pētījumā “Dzīve ar COVID-19”, kuru Rīgas Stradiņa Universitātes
vadībā īstenoja dažādu augstskolu sociālo zinātņu pārstāvji, par
tajā sasniegtajiem rezultātiem, saņemot arī Izglītības un zinātnes
ministrijas pateicību.
Līdz 12 gadiem attālinātā mācīšanās netiek uzskatīta par
piemērotu
Pētījuma ietvaros, kurā kā eksperti piedalījās arī Neatkarīgās
izglītības biedrības biedri, secināts, ka ārpus krīzes konteksta,
skolēniem līdz 12 gadu vecumam attālinātā mācīšanās tiek uzskatīta
par drīzāk nepiemērotu, jo šajā vecuma grupā liela nozīme ir
socializēšanās iespējām un pieaugušā atbalstam mācīšanās procesā,
proti, būšanai skolā kopā ar skolotāju un vienaudžiem. Skolēniem,
kas vecāki par 12 gadiem, attālinātā mācīšanās ir vairāk
atbilstoša, lai gan arī šajā vecuma grupā pastāv riski sociālajā
aspektā, attiecību veidošanā, komunikācijas prasmju un
priekšlaicīgas mācību pamešanas jomā.
Skolēniem līdz 12 gadu vecumam attālinātā mācīšanās tiek uzskatīta par drīzāk nepiemērotu, jo šajā vecuma grupā liela nozīme ir socializēšanās iespējām un pieaugušā atbalstam mācīšanās procesā, proti, būšanai skolā kopā ar skolotāju un vienaudžiem.
Mūsdienīgs process dažādos līmeņos
Pētījuma ietvaros tika analizētas dažādu sabiedrības grupu
problēmas un meklēti risinājumi, tomēr atgriezīsimies tieši pie
izglītības nozares un iespējām sekmēt tās digitālo transformāciju.
Tieši atbilstošas digitālās mācību platformas, kombinēto un
attālināto mācību izmantošana, kā arī skolotāju un augstskolas
mācībspēku pedagoģiski digitālās kompetences ir viena no atslēgām
mūsdienīga mācību procesa nodrošināšanai dažādos izglītības
līmeņos.
Kombinētās mācības kā iespēja
Tāds izglītības process, kas ir gatavs ne tikai krīzes situācijām,
bet arī virknei individuālo risinājumu. Ir skolēni, kuri dažādu
iemeslu dēļ nevar mācīties tradicionāli – profesionāli sportisti,
mākslinieki un citi jaunieši, kuri nevar lielāko daļu ikdienas
veltīt skolas apmeklēšanai. Lai viņu vienīgais risinājums nebūtu
tālmācība, ir vērts attīstīt arī kombinētās mācības, kas nozīmē
tiešsaistes un bezsaistes mācību apvienošanu. Tas var kalpot kā
risinājums arī pedagogu trūkuma gadījumā, ļaujot vienam skolotājam
strādāt ar vairāku skolu audzēkņiem, ikdienā nebraucot, uz katru no
šīm skolām klātienē. Tā ir arī iespēja pārrobežu pieredzes apmaiņai
un ārvalstu skolotāju vai mācībspēku piesaistei. Krīzes situācija
šobrīd pieprasa attālināto mācīšanos, kas paliks kā viena no
iespējamām mācību formām arī turpmāk, taču mums jābūt
gataviem domāt un rīkoties soli uz priekšu. Ir skaidrs, ka pasaule
un sabiedrība nekad nebūs tāda, kā iepriekš.
Kombinētā mācīšanās pēc iespējas agrīnākā posmā nozīmētu dažādu tehnoloģisko risinājumu apguvi un digitālo prasmju pilnveidi. Tas attīsta arī skolēnu patstāvību, kas, ir nepieciešamais pamats, mūsdienīgam un kvalitatīvam mācību procesam.
Kā strādāsim pēc krīzes?
Šobrīd ir būtiski atbildēt, kā strādāsim pēc krīzes? Cik daudz no
mācību procesa katra vecuma grupa var apgūt attālināti? Kādi
materiālie, tehnoloģiskie un citi resursi nepieciešami, lai to
īstenotu? Kā sekmēt pedagogu un skolēnu emocionālo labsajūtu? Šie
ir tikai daži no jautājumiem, uz kuriem jārod skaidras atbildes,
taču krīze mums sniegusi plašu analizējamo lauku un mācību, ko
varam likt lietā.