30 eiro kompensāciju no darba devēja var saņemt vairums darbinieku
Valsts darba inspekcijā norādīja, ka darba devējam ir pienākums atlīdzināt tos darbinieka izdevumus, kuri atbilstoši darba līguma noteikumiem nepieciešami darba veikšanai vai arī ir radušies ar darba devēja piekrišanu.
Īpaši tas attiecas uz izdevumiem, kas darbiniekam radušies saistībā ar viņam piederoša darba aprīkojuma (kas atbilstoši darba līgumam tiek izmantots darba vajadzībām) nolietošanos (amortizāciju).
Vai darbiniekam ir jāiesniedz rēķini?
Darba inspekcijā skaidroja, ka Darba likuma normas neregulē izdevumu apliecinošu dokumentu iesniegšanas kārtību un iesniedzamo dokumentu veidus.
Ja darbiniekam ir radušies izdevumi, kuri bija nepieciešami darba veikšanai vai bija radušies ar darba devēja piekrišanu, darbiniekam jāvēršas pie darba devēja ar lūgumu segt iepriekš minētos izdevumus, iesniedzot darba devējam radušos izdevumus apliecinošus dokumentus.
Par papildus izdevumu kompensēšanu darbiniekam, veicot darbu attālināti, piemēram, par interneta pieslēgumu, elektroenerģijas patēriņu, personīgā datora lietošanu u.tml. darbiniekam un darba devējam ieteicams vienoties atsevišķi, vēlams rakstveidā, lai nerastos domstarpības.
Ja darba devējs nevēlas maksāt kompensāciju
Gadījumā, ja darba devējs neatlīdzina darbiniekam iepriekš minētos izdevumus, tad darbiniekam ir tiesības vērsties ar rakstveida sūdzību pie darba devēja. Sūdzībā jāietver prasījums atlīdzināt ar darba veikšanu saistītos izdevumus.
Sūdzību darba devējam jāizskata un atbildi par pieņemto lēmumu jāsniedz nekavējoties, bet ne vēlāk kā septiņu dienu laikā pēc sūdzības saņemšanas.
Darba inspekcija iesaka sūdzību sagatavot divos eksemplāros un iesniegt darba devējam personīgi, uz darbinieka sūdzības eksemplāra saņemot atzīmi par sūdzības reģistrēšanu uzņēmuma lietvedībā, vai, ja lietvedības nav, tad lūdzot darba devēju izdarīt atzīmi par sūdzības saņemšanu, norādot datumu, parakstu un atšifrējumu. Tāpat sūdzību var nosūtīt darba devējam ierakstītā sūtījumā pa pastu uz uzņēmuma juridisko adresi, darbiniekam saglabājot Latvijas pasta kvīti, kas apliecina sūdzības nosūtīšanas faktu.
Tāpat darbiniekam ir tiesības vērsties tiesā ar prasības pieteikumu par papildus izdevumu atlīdzināšanu.