Iepazīšanās portāli, azartspēles un bērnu spēlītes: Kā nepazaudēt naudu internetā
“Gluži kā jebkur citur - internetā, klātienē, arī mobilajās lietotnēs ir jāievēro piesardzība, ja izmantojat savu bankas karti vai pieejas datus. Piesardzība gan tāpēc, ka mobilās lietotnes, iepazīšanās portāli, investīciju platformas, azartspēļu lietotnes ir krāpnieku plaši iecienīti rīki, lai izplatītu vīrusus vai iegūtu klientu naudu, gan tāpēc, ka mobilās lietotnes bieži ietver abonēšanas maksu pēc izmēģinājuma perioda beigām vai savos noteikumos iekļauj piekrišanu automātiskai maksājumu veikšanai bez klienta papildus apstiprinājuma. Ja neizlasām noteikumus rūpīgi un tomēr nevēlamies par lietotni maksāt, tad abonements ir jāaptur lietotnes noteikumos paredzētajā kārtībā. Nepietiek ar lietotnes izdzēšanu. Līdz ar to varam arī savas neuzmanības dēļ pazaudēt naudu,” norāda Kaspars Briška, Citadeles Informācijas tehnoloģiju drošības daļas vadītājs.
Padomā divreiz pirms dalies ar saviem finanšu datiem
Vienmēr jādomā ne tikai par to, kādas lietotnes instalējat savā telefonā vai datorā, bet arī, kur ievadāt savus finanšu datus – bankas kartes numuru, internetbankas lietotājvārdu. Pirms ievadīt savus datus, jāveic rūpīga izpēte, piemēram, par attiecīgo pakalpojuma nodrošinātāju sameklējot atsauksmes internetā. Tajā brīdī, kad nododiet kartes datus trešajām personām, krāpniekiem atveras milzīgs iespēju logs, un viņi jūsu pieejas informāciju var iesaistīt ne tikai vienā viltus projektā, bet arī citās shēmās.
Ja ir situācija, kad krāpniekiem izdevies iegūt jūsu bankas kartes datus, tad pareizākais būtu esošo bankas karti bloķēt, paziņojot par gadījumu bankai un pasūtot jaunu karti, lai krāpnieki nevar izmantot jūsu kartes datus citu shēmu realizēšanā vai pārdot tos tālāk melnajā tirgū.
Uzmanies, lietojot iepazīšanās portālus vai azartspēļu platformas
Lejuplādējot lietotnes, sevišķu uzmanību jāpievērš sektoriem, kur dažāda veida krāpniecības elementi ir īpaši populāri.
Viens no spilgtākajiem piemēriem ir iepazīšanās portāli. Skaidrs, ka cilvēkiem ir dabīga vēlme iepazīties, un krāpnieki šo mēdz izmantot, būvējot viltus portālus vai lietotnes, kur lietotājiem tiek mānīgi teikts, ka ar viņiem vēlas iepazīties, piemēram, desmit pretējā dzimuma pārstāvji, bet, lai to varētu izdarīt, jāsamaksā desmit eiro. Tāpat nauda tiek prasīta, lai palielinātu iepazīšanās rādiusu un tādējādi saņemtu iespēju iepazīt jaunus lietotājus, kas jau it kā ir gatavi iepazīties tieši ar tevi.
Otra riskantākā kategorija ir dažāda veida spēles un, it sevišķi, azartspēles, kur krāpnieki mēdz izmantot banku nosaukumus vai logo, lai veicinātu uzticamības pakāpi attiecīgajai platformai. Turklāt krāpšanās mehānisms ir pietiekami noslīpēts, jo krāpnieciskas azartspēles tiek reklamētas arī sociālajos tīklos, piemēram, Instagram un Tik-Tok, kur ar spilgtiem video rullīšiem, banku logotipiem un vizualizētiem naudas kontiem tiek parādīts, ka ātri un bez piepūles var laimēt desmit vai pat vairāk tūkstošus eiro. Azartspēļu krāpnieki ir tik prasmīgi, ka, cenšoties shēmu izveidot šķietami uzticamu vairākos līmeņos, zem šādām spēlēm Google Play platformā mēdz būt simtiem pozitīvas atsauksmes, ko reģistrējuši viltus lietotāji, visbiežāk, izmantojot pāris vārdus vai ļoti īsas, pozitīvas frāzes, piemēram, laba spēle, lieliska atpūta, u.tml.
Lai atpazītu šādas lietotnes, kas izmanto viltotas atsauksmes, jāpievērš uzmanība tieši negatīvajām atsauksmēm un informācijai par naudas vai datu izkrāpšanu tajās.
Instalē bērnu pārraudzīšanas opciju
Viens no pirmajiem soļiem, kas būtu jāizdara, ja savu telefonu dodat bērnam, ir vecāku kontroles aktivizēšana konkrētajā viedtālrunī. To iespējams atrast telefona iestatījumos. Tas ļaus pasargāt savus datus un lietotnes no bērnu darbībām. Savukārt, lai spētu izsekot līdzi, kādas lietotnes bērns lejuplādē savā telefonā, nepieciešams aktivizēt vecāku kontroles jeb parental controls attiecīgā telefona lietotņu veikalā - Google Play, Apple Store, App Galery utt. Tas ļaus ne tikai apstiprināt dažādu lietotņu lejupielādi, bet arī pirkumus vai abonementus pašas programmas lietošanā.
Ieslēdz notifikācijas
Ja dodam bērnam darboties ar savām ierīcēm, piemēram, viedtālruni vai planšeti, tad būtiski arī aktivizēt notifikācijas gan par lietotnes ielādi, gan maksājumiem un to apstiprināšanu. Tas ļaus tūlītēji pēc ierīču lietošanas pārskatāmā veidā rezumēt bērna paveikto un, ja nepieciešams, operatīvi atteikties no pasūtītajiem pakalpojumiem. Sākumā var šķist, ka skaņas signāls par katru darbību var būt kaitinošs, taču, ja atvase vairākās lietotnēs izvēlas apmaksātus pakalpojumus, tad pāris eiro mēnesī var sasummēties un gada laikā iztērētā summa var būt vērā ņemama. Tāpat ieteicams aktivizēt paziņojumus par veiktajiem maksājumiem Citadeles mobilajā lietotnē. Nepieciešamības gadījumā Citadeles mobilajā lietotnē iespējams arī atslēgt maksājumu veikšanas iespēju internetā.
Vienojies par atļautajām spēlēm
Ideālajā variantā ar atvasēm ir atrunāts konkrēts izmantojamo lietotņu/spēļu kopums, piemēram, trīs līdz četras lietotnes, ko bērniem atļauts lietot brīvajos brīžos. Tas atļaus vecākiem atļauto lietotņu sarakstā ievietot tādas spēles, kurās nav iespējams veikt papildus pirkumus, tādējādi mazinot iespēju iedzīvoties finansiālos zaudējumos.
Ja tomēr ir vēlme bērniem ļaut uzturēties mobilajās lietotnēs, kurās ir iespējams veikt norēķinus, veido sarakstu ar konkrēto lietotņu nosaukumiem. Tas noderēs brīžos, kad bērns būs veicis kādu pirkumu, bet vēlāk kāda iemesla dēļ lietotni nolēmis izdzēst. Šādā gadījumā no konta nauda tiktu noskaitīta joprojām, bet lietotņu saraksts ļautu ātri vien “naudas zagli” identificēt.
Vai un kā var atgūt naudu?
Abonējot lietotnes, parasti kartes reģistrācijas vai pirmā pirkuma brīdī tiek pieprasīta drošā autorizēšanās jeb secure authorization metode, kas nozīmē, ka ielogošanās vai pirkuma veikšana jāapstiprina ar divu faktoru autentifikāciju caur Mobile Scan vai Smart-ID. Šos pieejas kodus, kas tiek saņemti autorizēšanās apstiprināšanai, nekad nedrīkst nodot citu personu rīcībā. Reģistrējot maksājumu karti, rūpīgi jāiepazīstas ar lietotnes noteikumiem un citiem paziņojumiem lietotnē, jo nereti lietotņu noteikumi paredz, ka, apstiprinot kartes reģistrāciju, maksātājs piekrīt turpmāko maksājumu automātiskai ieturēšanai bez drošās autorizēšanās. Ja darījums vai kartes reģistrācija un ar to saistītie noteikumi apstiprināti ar drošu autorizēšanās metodi, bankai nav pamata šo darījumu apstrīdēt. Tomēr, ja klients ir pārliecināts, ka nav darījumu apstiprinājis, jāsāk ar vēršanos pie tirgotāja, rakstot iesniegumu lietotnes izstrādātājiem un skaidrojot notikušo – piemēram, pirkumu apstiprinājis bērns vai tas noticis kļūdas dēļ. Gadījumos, kad lietotne ir legāla un ar pretimnākošu komandu, dialogs var būt auglīgs un situācija atrisināta.
Gadījumos, kad tirgotājs atsaka un ir pārliecība, ka darījums veikts nesankcionēti, vai ir aizdomas par krāpniecību, tad nepieciešams rakstīt reklamāciju bankai, kas ir izsniegusi jūsu maksājumu karti. Reklamācija ir iesniegums bankai, kuru var aizpildīt savā internetbankā. Svarīgi atcerēties, ka reklamāciju process iespējams tikai tajos gadījumos, ja maksājums veikts ar maksājumu karti.