Pēkšņi telefonā uznirst pieprasījums no Smart-ID – uzmanies!
Kā saka Tele2 pārstāvis Oskars Fīrmanis, krāpniecība, izmantojot Smart-ID, ir pēdējā laika klasika: “Krāpnieki automātiski ģenerē Smart-ID kodus, cilvēki savos telefonos saņem paziņojumu, ka jāievada PIN kods, un mulsumā automātiski to arī ievada. Tiklīdz tas notiek, darījums ir veikts.”
Krāpnieki saņem pirkumu, kuru apmaksājis viņu upuris.
Tikai pēc darījuma veikšanas cilvēks attopas, ka patiesībā nav veicis nekādus darījumus un nav arī lūdzis piekļuvi kādai interneta vietnei, izmantojot Smart-ID, tāpēc paziņojumam par nepieciešamību ievadīt PIN kodu nevajadzēja pienākt.
“Neuzmanība un mulsums nospēlē savu lomu,” piebilst Oskars Fīrmanis.
Jāatgādina arī nedaudz senāku, taču joprojām ļoti aktuālu krāpniecības shēmu, kas saistīta ar sludinājuma platformām: cilvēks ievieto sludinājumu par kādas preces, īpaši bērnu, pārdošanu, visai drīz atsaucas potenciālais pircējs, kurš painteresējas, vai prece vēl pieejama. Saņemot pozitīvu atbildi, tiek uzdots kāds kontroljautājums par preces kvalitāti u.tml. Un tad seko teikums, ka viņš atsūtīs kurjeru pēc preces. Viņš visu apmaksās, bet, lai daŗijums tiktu pabeigts, pārdevējam būs tas jāapstiprina, noklikšķinot uz saņemto saiti un veicot pārējās prasītās darbības. Citiem vārdiem sakot, pārdevējs ar sava PIN koda ievadi apmaksā krāpnieka pasūtītās lietas kādā internetveikalā.
Šajā gadījumā visbiežāk pircējs komunicē krieviski, taču nav retums arī latviešu valodā runājošo.
“Cilvēkam jābūt modram un jāatceras, ka PIN kods ir kā atslēga, kas sargā viņa naudas līdzekļus. Pirms to ievadīt, ir septiņreiz jānomēra,” atgādina Oskars Fīrmanis.