Ko darīt, ja darbā pēkšņi nepieciešama brīva diena
"Iepriekš darbā, ja neplānoti bija nepieciešama brīvdiena, darba devējs to piešķīra. Tagad, kad man bija nepieciešama brīvdiena, darba devējs paziņoja, ka esot jauna kārtība: ja ņemu brīvu dienu, man tā tikšot atskaitīta no ikgadējā atvaļinājuma. Tas nozīmē, ka šobrīd man atvaļinājums būs par vienu dienu īsāks. Vai darba devējs drīkst ieviest šādus noteikumus un šādi rīkoties?" portālam LVportals.lv jautā Laura.
Darba likuma 153.panta trešā daļa paredz – ja darbiniekam ir iepriekš neplānoti nepieciešama brīva diena darba laikā, viņš ir tiesīgs lūgt piešķirt tam brīvu dienu bez darba samaksas saglabāšanas.
Atvaļinājuma izmantošanas kārtību nosaka uzņēmums iekšējā normatīvajā aktā, ar ko iepazīstina visus darbiniekus, kā arī saskaņā ar Darba likumu (DL 149., 150.pants). DL 149.panta otrajā daļā ir noteikts, ka, darbiniekam un darba devējam vienojoties, ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu kārtējā gadā var piešķirt pa daļām, taču viena no atvaļinājuma daļām šajā gadā nedrīkst būt īsāka par divām nepārtrauktām kalendāra nedēļām. Tādēļ nav pieļaujama situācija, ka darbinieks visu vai lielāko daļu apmaksātā atvaļinājuma būtu izmantojis, piemēram, pa vienai dienai.
Avots: LVportals.lv, Zaida Kalniņa