Katrs piektais bērns riskē atpalikt mācībās! Iemesls nopietns, taču novēršams
Risinājumu meklējumos tiek uzsvērta vecāku iesaiste, skolotāju kompetence lasītprasmes grūtību cēloņu izprašanā un veiksmīga sadarbība starp iesaistītajām pusēm.
Kā vēsta Latvijas Televīzijas (LTV) raidījums “Dienas ziņas”, Valmieras sākumskolas 1.b klasē latviešu valodas stundā mazā Austriņa cītīgi lasa, bet atzīst, ka viņai visgrūtāk ir saprast grāmatās sastopamos svešvārdus. Skolēnu interese par lasīšanu ir dažāda – daži ļoti lepojas ar savu lasītprieku, kamēr citi priekšroku dod citām aktivitātēm.
Valters LTV stāsta: "Man ir ļoti daudz grāmatu, man ļoti patīk visas tās lasīt."
Savukārt Arons atzīstas: "Man labāk patīk staigāties, nekā lasīt vai telefonā sēdēt."
Skolotāja Aiga Vimba dalās savos novērojumos: "Un pamazām mēs jau to arī jūtam un redzam, kam izdodas šo lasītprasmi uzlabot un kam, protams, arī saglabājas lēnais temps visā mācīšanās procesā."
Līdzīgi mācību process norit arī Cēsu 1. pamatskolā. Abās izglītības iestādēs aptuveni katrs piektais pirmklasnieks saskaras ar lasīšanas grūtībām.
Skolotājas uzsver, ka prasme izprast tekstu ir būtiska, jo tās trūkums var radīt bērniem problēmas visu mūžu.
Eva Kasicka, Cēsu 1. pamatskolas sākumskolas skolotāja, norāda uz izglītības sistēmas trūkumiem: "Starp pirmsskolas izglītību un sākumskolas izglītības standartu ir ļoti, ļoti liela plaisa. Nu nav īsti sagatavots [bērns], tāpēc ir arī problēmas ar lasītprasmi."
2021. gadā veiktais starptautiskais lasītprasmes pētījums apstiprina, ka Latvijas skolēnu lasītprasme katru gadu pasliktinās. Šīs tendences galvenie iemesli ir mazā lasīšanas kultūra ģimenēs un digitalizācijas ietekme.
Diāna Šavalgina no Valsts izglītības attīstības aģentūras Izglītības satura departamenta skaidro: "Ja lasītprasmi bērns neattīsta un neuzlabo apmēram līdz 4. klasei, tad jāsaka ļoti vienkārši – bērns, visticamāk, būs nesekmīgs, jo lasītprasme ietekmē jebkura cita mācību priekšmeta apguvi."
Lai uzlabotu situāciju, Izglītības un zinātnes ministrija turpinās monitorēt bērnu lasītprasmi 1., 3. un 6. klasē. Tajā pašā laikā skolotāji iesaka vecākiem regulāri lasīt kopā ar bērniem, pārliecināties, ka viņi saprot izlasīto, kā arī izmantot spēles, audiogrāmatas un tehnoloģijas, lai padarītu lasīšanu interesantāku un aizraujošāku.