Pirmais iespaids jaunā darba vietā: 5 visbiežāk pieļautās kļūdas

Iekārtošanās jaunā darba vietā ir kā baltas lapas pāršķiršana, taču pārmaiņu process neizpaliek bez pienākumiem gan darba devējam, gan darbiniekam.
Kādas ir piecas biežāk pieļautās kļūdas, no kurām vajadzētu izvairīties pirmajā dienā?

FOTO: Unsplash.com

Kādas ir piecas biežāk pieļautās kļūdas, no kurām vajadzētu izvairīties pirmajā dienā?

Lai gan darba devējiem ir būtiska loma pārejas procesa nodrošināšanā, pirmais iespaids ir atkarīgs arī no darbinieku attieksmes un uzvedības. Kādas ir piecas biežāk pieļautās kļūdas, no kurām vajadzētu izvairīties pirmajā dienā jaunajā darba vietā, lai radītu pozitīvu pirmo iespaidu?

 

Bez abpusējas intereses nebūs ilgtermiņa sadarbības

Pirmajā darba dienā no jaunā darbinieka netiek sagaidīta pilnīga patstāvība, īpaši zemākā līmeņa amatos, jo galvenā uzmanība tiek pievērsta attiecību veidošanai, jautājumu uzdošanai un dziļākas izpratnes gūšanai par uzņēmuma gaidām. Zinātkāres un iniciatīvas izrādīšana palīdz radīt spēcīgu pamatu sadarbībai jau no paša sākuma, turpretī izvairīšanās uzdot jautājumus vai vilcināšanās lūgt palīdzību var radīt pretēju efektu.

 

"Uzņēmumu pārstāvji nereti ir tik dziļi iegrimuši savā ikdienā, ka daži darba uzdevumi viņiem var šķist pašsaprotami. Taču jaunajiem darbiniekiem šīs nianses var nebūt tik acīmredzamas. Jautājumu uzdošana un interese par uzņēmuma darbības procesiem vienmēr tiek atzinīgi novērtēta no darba devēju puses," saka Baiba Rozentāle, “Workis” klientu apkalpošanas vadītāja.

 

Kā (ne)uzdot jautājumus?

Veids, kā tiek formulēti jautājumi, var ietekmēt to, kādu iespaidu darbinieks atstāj uz kolēģiem un vadību. Piemēram, tā vietā, lai jautātu “Vai es tagad varu doties prom?”, profesionālāka pieeja būtu: “Vai ir vēl kāds uzdevums, ar ko es varu palīdzēt, lai mēs kopā noslēgtu darba dienu?”, vienlaikus apliecinot gatavību darboties komandā.

 

Sliktais tonis ir savu spēju izcelšana uz citu komandas biedru rēķina, piemēram, būtu nepieklājīgi jautāt: “Kurš nav sakopis savu darba vietu?”. Labāks jautājuma uzdošanas veids būtu: “Vai varam kopīgiem spēkiem uzturēt kārtīgu darba vidi, lai visiem būtu patīkami strādāt?”, kas atspoguļo disciplīnu pret darbu, nezaudējot cieņpilnu attieksmi pret citiem kolēģiem. Pārdomāti un pieklājīgi formulēti jautājumi kalpo kā atslēga veiksmīgai komunikācijai.

 

Nedrīkst padoties nepamēģinot

Arvien vairāk darba devēju koncentrējas ne tikai uz darbinieku esošajām prasmēm, bet arī uz viņu vēlmi mācīties un apgūt jaunas iemaņas. Lai nodrošinātu patīkamu darbā iekārtošanās pieredzi, daudzi uzņēmumi dod priekšroku darba ņēmēju apmācībai no nulles, jo īpaši tad, ja kandidātu iepriekšējā pieredze gūta līdzīgos amatos ar krasi atšķirīgu darba stilu.

Reklāma
Reklāma

 

"Darba tirgus attīstās, un pieaug pieprasījums pēc darbiniekiem, kuri spēj pielāgoties pārmaiņu procesam. Tā vietā, lai teiktu: “Es nezinu, kā to izdarīt, varbūt varu veikt citu uzdevumu,” mūsdienās daudz svarīgāk ir demonstrēt gatavību mācīties,” iesaka B. Rozentāle.

 

Nevajag kautrēties jautāt atgriezenisko saiti

Doties prom uzreiz pēc izdarītā darba var radīt iespaidu par neieinteresētību, taču - veltot mirkli atgriezeniskās saites saņemšanai, tiek demonstrēta apņemšanās pilnveidoties. Galu galā, atgriezeniskā saite sniedz vērtīgas atziņas arī pašam darbiniekam, palīdzot saprast darba devēja gaidas un ņemt vērā norādītos ieteikumus turpmākajā darba procesā. Vēlme pilnveidoties veido pamatu ilgtermiņa panākumiem.

 

Ārējais izskats rada pirmo iespaidu 

Ārējais izskats kalpo kā vizītkarte pat pirms notikusi saruna. Paviršs tēls vai higiēnas trūkums var acumirklī radīt negatīvu iespaidu, turpretī kopta āriene liecina par cieņu pret darba vietu un kolēģiem. Lai gan rūpes par ārējo izskatu prasa laiku, punktuāla ierašanās ir viens no būtiskiem kritērijiem, kas liecina par kandidāta disciplīnu. 

 

Turklāt darbiniekiem ir svarīgi ņemt vērā to, ka apģērbam ir jābūt pietiekami ērtam un komfortablam uzdevumu veikšanai visas dienas garumā, jo īpaši, ja tas ietver fizisko slodzi. Ja darba vietā ir nepieciešams aizsargapģērbs, šīs prasības ievērošana ir ne tikai darba devēja interesēs, lai ievērotu likumiskās normas, bet arī lai nodrošinātu atbilstošu darba vidi, kurā darbinieki jūtas komfortabli strādāt.

 

Pirmā diena jaunā darbā ir kas vairāk nekā tikai iepazīšanās – tā kalpo par pamatu profesionālajām attiecībām. Izvairīšanās no biežāk sastopamajām kļūdām, zinātkāre un iniciatīvas uzņemšanās var palīdzēt vieglāk iekļauties kolektīvā un atstāt pozitīvu un paliekošu iespaidu.

Saistītie raksti