Maksājumi slimnīcā: par vietu palātā vai par ārstēšanu?
Slimnīca nav viesnīca – tikai par gulēšanu bez ārstēšanas naudu iekasēt tā nedrīkst!
Kopš marta sākuma par ārstēšanos slimnīcā agrāko piecu latu
vietā par vienu dienu palātas gultā jāmaksā par septiņiem latiem
vairāk, proti – 12 latu. Ģimenes ārsti jūt, ka šīs izmaiņas
pacientu plūsmu pavērsušas uz viņu pusi: trūcīgākie lūdz, lai
primārās aprūpes ārsti paši dara, cik vien spēj, tikai lai nesūta
uz stacionāru, jo samaksāt tik bargu naudu viņiem nebūs pa spēkam.
Savukārt tie, kas nonāk slimnīcās, uztraucas, vai ārstniecības
iestāde necentīsies viņus “pieturēt” kādu lieku dieniņu, lai
iekasētu vairāk naudas. Ja rodas šādas aizdomas, Veselības
obligātās apdrošināšanas valsts aģentūra (VOAVA) un Veselības
inspekcija (VI) iesaka nesamierināties, bet censties noskaidrot,
vai maksājumi pieprasīti likumīgi.
Rēķins par neko?
Nav grūti iztēloties, ka pacients slimnīcā tiek nogādāts
piektdienas pēcpusdienā, kad personāls jau pošas mājup. Ja izrādās,
ka nav nekas akūts un sirdzējs turas itin braši, taču mājup sūtīt
arī nevar, var gadīties, ka nedēļas nogale – sestdiena un svētdiena
– paiet garlaikojoties un gaidot, ka kāds parādīsies redzeslokā
(valsts institūcijas nenoliedz, ka šāda situācija ir iespējama).
Pirmdien sākas neliela rosība – notiek veselības pārbaudes, kāds
paņem asinis analīzēm, aizved uz “datoru” un visbeidzot iedod arī
kādas zāles. Varbūt izrādās, ka jāveic kāda operācija. Tā paiet
nedēļa, un piektdienā ap pusdienlaiku slimnieku palaiž mājās.
Rēķins – 12 lati par katru no sešām pilnām dienām slimnīcā, tātad
vismaz 72 lati. Ja vēl pieskaita samaksu par operāciju, ko slimnīca
drīkst iekasēt, skaitlis jau pārsniedz 100 latus. Ja pierēķina
izdevumus par diagnostiskajiem izmeklējumiem, aizripo vēl kāda
lielāka vai ne tik liela summiņa. Kopsumma cilvēkam ar pieticīgiem
ienākumiem var likt saļodzīties ceļiem.
Jāprasa paskaidrojumi
Tiesa, Veselības ministrija jau agrāk atzinusi – kopš maksa par
ārstēšanos paaugstināta, pacienti kļuvuši uzmanīgāki un prasīgāki:
necieš vilcināšanos un prasa pamatot, par ko jāmaksā teju vai katrs
santīms. Ja ir aizdomas, ka slimnīca “neko nedara, bet tikai iekasē
naudu”, uzdot jautājumus ārstējošajam ārstam vai slimnīcas vadībai
iesaka arī VI, kas ir galvenā slimnīcās sniegto pakalpojumu
kvalitātes uzraudzītāja iestāde.
Ja atbildes netiek sniegtas, pēc atlabšanas patiesību var censties
noskaidrot VI, zvanot, konsultējoties klātienē vai rakstot
iesniegumu.
Var saņemt līgumsodu
VOAVA, kas savukārt atbildīga par naudas plūsmu slimnīcās, šādā
situācijā sola izvērtēt, vai gadījumā slimnīca nav pārkāpusi ar
aģentūru noslēgto līgumu. Proti, ja izrādītos, ka slimnīca sniegusi
ārstniecības pakalpojumus, ko iespējams saņemt ambulatori (pie
ģimenes ārsta vai poliklīnikā), tai draudētu līgumsods par saistību
nepildīšanu (ambulatorā aprūpe ir lētāka, bet ārstēšanās slimnīcā
izmaksā dārgāk). Šādā gadījumā VOAV varētu pieprasīt slimnīcai
atdot pacientam nepamatoti iekasētos 12 latus par dienu.
Ceturtā iespēja – vērsties pie pacientu ombuda, kas ir institūcija
slimnieku interešu un tiesību aizstāvībai. Tā darbojas arī kā
vidutājs, vispirms noskaidrojot abu pušu viedokli un cenšoties rast
mierīgu risinājumu. Ombuda pastāvīgā mītne ir klīnikā “Gaiļezers”,
Rīgā, Hipokrāta ielā 4. Institūciju var sazvanīt pa tālruni
28646268. Tā sola reaģēt arī uz elektroniskajā pastā saņemtām
vēstulēm, ja vien iespējams sazināties ar tās autoru. Adrese:
ombuds@pacientuombuds.lv
Jautāt, jautāt un jautāt!
Situācija var veidoties arī pacientam ne tik labvēlīga: gan VOAVA,
gan VI pārstāvji pieļauj, ka slimniekam var arī tikai likties, ka
nekas īpašs nenotiek – var gadīties, ka tieši tajā brīdī nekam
īpašam nav jānotiek. Piemēram, ja slimnieku novēro diagnozes
precizēšanai. Taču arī tā nevar turpināties bezgalīgi, tāpēc
jāatgriežas pie ieteikuma Nr.1: jājautā ārstam! Viņa pienākums ir
saprotami izskaidrot, kas slimniekam kaiš, kas jau paveikts viņa
veselības uzlabošanā un kas vēl gaidāms. Ārstu ētikas kodeksā
noteikts, ka ārsts rīkojas pacienta interesēs, nevis slimnīcas
budžeta piepildīšanas vārdā.
Gunita Sapožņikova, Veselības inspekcijas sabiedrisko
attiecību nodaļas vadītāja:
“Ja pacientam rodas šaubas vai jautājumi par ārstēšanas procesu,
viņam ir tiesības šos jautājumus noskaidrot pie ārstējošā ārsta vai
slimnīcas vadības. Ārstējošā ārsta pienākums ir sniegt pacientam
saprotamā veidā informāciju par izmeklēšanas un ārstēšanas plānu.
MK noteikumu Nr. 265 “Ārstniecības iestāžu medicīniskās un
uzskaites dokumentācijas lietvedības kārtība” 12. punkts nosaka, ka
medicīniskajos ierakstos slimības attīstības gaita ierakstāma 24
stundu laikā pēc pacienta uzņemšanas stacionārā ārstniecības
iestādē.
Jebkurā gadījumā pacients var vērsties Veselības inspekcijā,
piezvanot pa tālruni 67221244, klātienē saņemt konsultāciju vai
iesniegt iesniegumu. Līdz šim Veselības inspekcijā nav saņemti
iesniegumi par šādiem gadījumiem.”
Toms Noviks, VOAVA Sabiedrisko attiecību departamenta
vadītājs:
“Ja pacientam rodas aizdomas, ka viņu slimnīcā veltīgi notur, bet
nekāda ārstēšana nenotiek, var rakstīt iesniegumu VOAVA. Aģentūra
izvērtēs, vai medicīniskie pakalpojumi, kas sniegti slimnīcā, nav
bijuši pieejami ambulatori. Ja tas apstiprināsies, slimnīcai draud
līgumsods. VOAVA var pieprasīt slimnīcai atdot no pacienta
nepamatoti iekasēto pacienta iemaksu. Tomēr sniegt vispārīgu
vērtējumu nav iespējams, katrs gadījums jāvērtē atsevišķi. Līdz šim
sūdzības par ārstēšanās dārdzību saņemtas vien telefoniski,
zvanītāji atteikušies nosaukt konkrētu ārstu vārdus un iestāžu
nosaukumus. Rakstisku sūdzību, kurās paustas aizdomas par
nepamatotiem maksājumiem, kopš jauno pakalpojumu cenu
apstiprināšanas nav bijis.”
Cik maksā veselības atgūšana?
Ārstēšanās slimnīcā, sākot ar otro dienu – Ls
12.
Ārstēšanās Tuberkulozes un plaušu slimību valsts aģentūrā – Ls
5.
Ārstēšanās Latvijas Infektoloģijas centrā – Ls 5.
Ārstēšanās jebkurā slimnīcā, ja ir onkoloģijas vai
onkohematoloģiska diagnoze – Ls 5.
Ārstēšanās no alkohola, narkotisko, psihotropo un toksisko vielu
atkarības – Ls 5.
Medicīniskā rehabilitācija – Ls 12.
Slimnīcā veiktie diagnostiskie izmeklējumi:
• datortomogrāfiskie izmeklējumi bez
kontrastvielas – Ls 10;
• datortomogrāfiskie izmeklējumi ar kontrastvielu
– Ls 15;
• koronarogrāfija – Ls 30;
• kodolmagnētiskās rezonanses izmeklējumi bez
kontrastvielas – Ls 20;
• kodolmagnētiskās rezonanses izmeklējumi ar
kontrastvielu – Ls 25;
• ja vispirms veic kodolmagnētiskās rezonanses
izmeklējumu bez kontrastvielas, kam seko izmeklējums ar
kontrastvielu, pacienta iemaksu iekasē tikai par izmeklējumu ar
kontrastvielu – Ls 25.
! Kopējais pacienta iemaksas apmērs par katru ārstēšanās
reizi vienā slimnīcā nedrīkst pārsniegt Ls 250.
! Pacienta iemaksu kopējā summa par ambulatorajiem un
stacionārajiem veselības aprūpes pakalpojumiem kalendārajā gadā
nedrīkst pārsniegt Ls 400. Ja pacienta iemaksu kopējā summa ir
sasniegusi Ls 400, bet ārstēšanās jāturpina, pacients var vērsties
VOAVA, kur viņam tiks izsniegta attiecīga izziņa.
! Ja, saņemot veselības aprūpes pakalpojumu, cilvēks nespēj
samaksāt pacienta iemaksu, to var izdarīt 15 dienu laikā pēc
veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanas vai citā laikā, ja par to
ir panākta rakstiska vienošanās ar ārstniecības iestādi.
! Slimnīca papildus pacienta iemaksai drīkst iekasēt pacienta
līdzmaksājumu ne vairāk kā Ls 30 par vienā stacionēšanās reizē
operāciju zālē veiktajām ķirurģiskajām operācijām.
! No trūcīgiem cilvēkiem, kas oficiāli atzīti par šādam statusam
atbilstošiem, ārstniecības iestāde papildus pacienta iemaksai var
iekasēt pacienta līdzmaksājumu ne vairāk kā Ls 15 par vienā
stacionēšanās reizē operāciju zālē veiktajām ķirurģiskajām
operācijām.
(Informācija: Veselības ministrija)
Autore: Zane Zālīte-Kļaviņa, Žurnāls VESELĪBA
Konsultējuši VOAVA pārstāvis Toms Noviks un Veselības inspekcijas
pārstāve Gunita Sapožņikova
Raksts tapis sadarbībā ar žurnālu
Veselība, www.veseliba.lv