Kāpēc darām to, ko darām, un kā to mainīt
Psihologs un filozofs Viljams Džeimss sacījis, ka 99 % cilvēka darbību diktē ieradums. Nudien – vairums izvēļu, ko izdarām katru dienu, var šķist izsvērtu lēmumu pieņemšanas rezultāts, tomēr tā nav. Dažkārt pat rodas jautājums, vai mēs kontrolējam savus ieradumus vai arī tie kontrolē mūs. Atbildi uz šo jautājumu sniedz Apgāda Zvaigzne ABC nupat izdotā Čārlza Duhiga grāmata “Ieraduma spēks”, kurā dokumentēti neskaitāmi veidi, kā ieradumi ietekmē ikviena cilvēka dzīvi un profesionālo darbību.
Ko jūs darījāt šorīt uzreiz pēc pamošanās? Devāties uz dušu,
ieskatījāties e-pastā vai izņēmāt kaut ko no ledusskapja? Kad
iztīrījāt zobus – pirms vai pēc dušas? Pa kādu maršrutu braucāt uz
darbu? Vai, pārnākot mājās, uzvilkāt kedas un devāties skriet vai
arī ielējāt sev kādu glāzīti un notiesājāt vakariņas, skatoties
vakara ziņas?
Vienkāršoti skaidrojot, ieradums ir neiroloģiska triju soļu cilpa,
kas darbojas šādi: signāls (“man mutē ir pretīga garša”), rutīna
jeb ierastā darbība (“būs jāiztīra zobi”) un atalgojums (“o,
piparmētru svaigums!”). Atalgojuma sniegtais apmierinājums palīdz
smadzenēm saprast, vai konkrēto cilpu ir vērts atcerēties arī
turpmāk. Ar laiku ieraduma cilpa kļūst arvien automātiskāka un
smadzenes pārstāj pilnībā piedalīties lēmumu pieņemšanā. Ja vien
mēs apzināti necīnāmies ar ieradumu, atrodot jaunas rutīnas, ar
kurām aizstāt vecās, šis modelis darbojas automātiski.
Lai atklātu, kāpēc ieradumi ne vien izšķir uzņēmuma peļņu vai
zaudējumus, bet var pat būt dzīvības un nāves jautājums, autors
Čārlzs Duhigs ļauj lasītājam paviesoties Starbucks kafejnīcu ķēdē,
lielveikalos Target, Rika Vorena tūkstošgalvainajā megadraudzē,
Amerikas Nacionālās futbola līgas ģērbtuvēs, ASV Top 40
radiostacijās, lielākajās slimnīcās un citviet. Iepazinies ar
simtiem akadēmisku pētījumu un intervējis vairāk nekā 300
zinātnieku un uzņēmumu vadītāju, Č. Duhigs argumentēti
pierāda, ka pietiek izmainīt tikai vienu (īsto!) ieradumu, lai
izmainītos gandrīz visas dzīves jomas.
Č. Duhigs savij nopietnus zinātniskus pētījumus ar aizraujošiem
stāstiem iz dzīves, lai izskaidrotu, kā darbojas ieradumu mehānisms
un kā to mainīt. Šīs zināšanas ļauj ikvienam pārveidot biznesu,
apkārtējo sabiedrību un galu galā pašam savu dzīvi. Autors uzsver –
ieradumu maiņa ne vienmēr ir viegla un ātra. Bieži vien tā
nepavisam nav vienkārša. Tomēr tas ir iespējams. Un tagad mēs
saprotam, kā.
Pieejama arī e-grāmata.
No angļu valodas tulkojis Jānis Barons.
Ieskaties: www.zvaigzne.lv