Disleksiju var uzveikt! Teorija un praktiski padomi
“Disleksija ir neirobioloģiskas izcelsmes specifisks mācīšanās traucējums. To raksturo grūtības precīzi un/vai tekoši izlasīt vārdus un vājas pareizrakstības prasmes,” – tā disleksiju definē Starptautiskā Disleksijas asociācija.
Taču mācīšanās grūtībām līdzi disleksija var nest daudzas citas
nevēlamas izpausmes, piemēram, uzvedības un attieksmes problēmas,
motivācijas un radošuma apsīkumu, pašvērtības zudumu. Valda
uzskats, ka disleksija ir neārstējama, ka tā ir problēma, kuru
jāiemācās kompensēt. Taču Dr. Filisa Buksa, jauniznākušās grāmatas
“Uzveikt disleksiju” autore, kurai ir 25 gadus ilga prakse
disleksijas ārstēšanā, saka: “Jums vairs nav jāstāv malā un
bezspēcīgi jānoraugās, kā jūsu bērns cieš. Palīdzēt var. Paturiet
prātā, ka jūs veidojat sava bērna dzīvi un varat palīdzēt viņam
kļūt varenam kā cietoksnim uz stabiliem pamatiem. Es patiešām
saprotu, kā mācīšanās traucējumi var salauzt bērna garu. Par laimi,
es pazīstu arī neticamo atvieglojumu un spēku, kas rodas, redzot,
kā bērns pārvar grūtības. Vēlme iepazīstināt citus ar šo pieredzi
iedrošināja mani uzrakstīt šo grāmatu. Vēlos kliedēt mītu, ka
disleksija ir neārstējama. Pārliecība, ka mācīšanās traucējumi
saglabājas visu mūžu, ir nepatiesa, un tā kaitē bērniem.”
Dr. F. Buksa uzsver, ka cilvēka smadzenes nebeidz mācīties
un attīstīties visu mūžu. Viņa uzskata, ka ir iespējams
“pārinstalēt” smadzeņu nervu ceļus, lai pārvarētu disleksiju, un
savā praksē palīdz cilvēkiem to darīt katru dienu. Pastāv
alternatīvas dabiskas terapijas, kas var atveseļot smadzenes un
centrālo nervu sistēmu. Izmantojot šīs terapijas, ir iespējams
izskaust disleksiju cēloņu līmenī.
Grāmatā ir septiņas daļas. Pirmajā ir skaidrotas dažādas teorijas
par disleksiju un tās cēloņiem, sākot ar ģenētisku dispozīciju un
beidzot ar vides faktoriem. Otrajā nodaļā iemācīsieties saprast,
vai jūsu bērnam patiešām ir disleksija. Trešā nodaļa iepazīstina ar
trīsdaļīgo smadzeņu teoriju, lai vecāki saprot, ka ārstēšana jāsāk
smadzeņu zemākajā līmenī, pakāpeniski pārejot uz augstākiem.
Ceturtā nodaļa kritiski aplūko tradicionālo pieeju disleksijai un
iezīmē alternatīvus ārstēšanas veidus. Piektajā nodaļā parādīts,
cik liela loma mācīšanās procesā un mācīšanās traucējumu gadījumos
ir pārtikai. Sestajā nodaļā atklāti veidi, kā “pārinstalēt”
smadzenes ar fiziskām aktivitātēm, mūziku un rotaļām. Un septītajā
nodaļā ir ziņas par izglītības iespējām un ieteikumi, kāda veida
izglītība nāktu par labu bērnam ar disleksiju. Tā kā autore ir
amerikāniete, tad konkrētie ieteikumi attiecas uz Ameriku, tomēr
iedvesmai un informācijai tie var noderēt arī Latvijas vecākiem.
Latvijas audiologopēde Evija Puga: “Latvijā šāda grāmata par
disleksiju tiek izdota pirmo reizi. Tā būs labs palīgs un
padomdevējs gan bērnu vecākiem, gan speciālistiem.”
Filisa Buksa ir ieguvusi maģistra grādu pedagoģijā un doktora grādu
hiropraksē. Strādājot ar tūkstošiem bērnu, vecāku un pedagogu,
Filisa Buksa ir pierādījusi, ka disleksiju var uzveikt.
Pieejama arī e-grāmata.
No angļu valodas tulkojusi Inese Leitāne.
Ieskaties: www.zvaigzne.lv