Praktiskā palīdzība - vēl viens veids, kā tīnim justies mīlētam
Audzināšana ir uz pakalpojumiem orientēta nodarbošanās. Dienā, kad tu nolem, ka tev būs bērns, tu iestājies pilnas slodzes pakalpojumu dienestā. Brīdī, kad tavs bērns kļūst pusaudzis, tu šajā valodā esi runājis trīspadsmit gadus.
Praktiskā palīdzība ir vēl viens veids, kā pusaudzim justies mīlētam. Tā ir emocionālās mīlestības izpausme, ko izmantojam ikdienā. Tā kā palīdzība un atbalsts parasti bērniem tiek ikdienā gadu gadiem, tad vecākiem pat prātā neienāk, ka tā ir viena no mīlestības valodām ar ilgtermiņa iedarbību, grāmatā “5 mīlestības valodas pusaudžiem” raksta tās autors, psihologs Gerijs Čepmens.
Nozīme ir attieksmei, ar kādu vecāki pilda šo pienākumu. Kāds pusaudzis stāsta "Ja uzstāšu, zinu, ka mans tētis man palīdzēs mājasdarbu pildīšanā. Bet viņš man liks justies vainīgam un nevērtīgam, tāpēc parasti es viņa palīdzību nelūdzu". Bet šo pašu pakalpojumu var veikt ar prieku un atbalstoši, tad tas sniegs pavisam citu emocionālo nospiedumu.
Manipulācija nav mīlestība
Praktisko palīdzību var izmantot arī kā paņēmienu manipulēšanai ar pusaudzi. "Ja uzkopi istabu, iedošu naudu tusiņam ar draugiem". Mēģinājums ielaisties darījumā ar bērnu nekādi nevar uzskatīt par emocionālas mīlestības izpausmi. Manipulēšana nekad nav mīlestības izpausme un mīlestību nekad nevar nopelnīt ar labiem darbiem. Padsmitniekus ir jāmīl bez nosacījumiem.
Apguvis iemaņas praktiskajos darbos, pusaudzis jūtas labi; stiprinās viņa identitātes izjūta, un pieaug viņa neatkarības izjūta.
Vienlaikus jāatzīst, ka daži padsmitnieki paši ir lieliski manipulētāji. "ja tu mani mīli, tad tu..." ir iecienīts formulējums. Labākā vecāku atbilde uz šādu frāzi ir "Es tevi pārāk mīlu, lai darītu kaut ko tādu, kas tev var kaitēt". Katrā ziņā iesaistīties abpusējās manipulācijās, uzskatot to par mīlestības valodu, nevajadzētu.
Kas ir veselīga palīdzība
Pamazām ļaut uzņemties atbildību par savu dzīvi pašam, praktiski palīdzot ar darbiem, ko viņi paši vēl nevar izdarīt. Piemēram, pamazām iesaistīti un pamācīt, kā gatavot ēst, vai rūpēties par savām drēbēm. Tas nenozīmē, ka vecāki vairs nekad to nedarīs, bet gan to, ka viņi to nedarīs mūžīgi. Daudz ko var iemācīt darbojoties kopā un skaidrojot, kas un kāpēc ir jādara.
Skaidrs, ka pāreja no ieraduma visu darīt bērna labā uz dažādu darbu ierādīšanu pusaudzim ir laikietilpīgs process un prasa daudz enerģijas no vecāku puses. Tomēr tīņa emocionālajā. un sociālajā labklājībā ir pāris svarīgāku aspektu. Apguvis iemaņas praktiskajos darbos, pusaudzis jūtas labi; stiprinās viņa identitātes izjūta, un pieaug viņa neatkarības izjūta.
Ja pusaudža mīlestības valoda ir praktiskā palīdzība:
- Palīdzi pusaudzim izpildīt sarežģītu mājas darbu
- Ja ir daudz mājasdarbu vai jāveic kāds darbietilpīgs projekts, tos mājas pienākumus, kas ir uzticēti tīnim, izdari viņa vietā
- Ja krīzes brīdī pusaudzis zvana tev uz darbu, situācijas uzklausīšanai velti vairāk laika nekā parasti.