Kinoteātrī "Splendid Palace" turpinās festivāla "Baltijas Pērle" filmu programma
Ieskaties kinoteātra "Splendid Palace" jaunumos no no 9. līdz 15. oktobrim.
BALTIJAS PĒRLE
AR MĪLESTĪBU, AZNAVŪRS
Le regard de Charles Francija, 2019, 83 min
Režisors: Marks di Domeniko, Šarls Aznavūrs
«Bohēma, bohēma – tas nozīmē, ka esam laimīgi... Es pastāstīšu jums parlaikiem,kas nezināmi ļaudīm, kuri jaunāki par gadiem divdesmit. Monmartrā tolaik bija uzplaukušiceriņizem mūsu logiem.
Bohēma, bohēma– tas nozīmē, ka mums ir divdesmit.
Bohēma, bohēma – mēs sava laika garā dzīvojām…» Š.Aznavūrs
Kad Edīte Piafa joka pēc uzdāvināja Aznavūram kinokameru,
neviens nevarēja iedomāties, ka tā kļūs par nenovērtējamu laiku
liecinieci. Iemūžināti ne tikai īpaši notikumi paša dziedātāja ceļā
uz vispasaules slavu, bet arī veselas paaudzes dzīve – pagājušā
gadsimta Francija no 60. līdz 80 gadiem, tās mūzika un mīlestība.
Šarla skatījums kā dārgs vēstures dokuments, sentimentāls ceļojums
pa atmiņu viļņiem. Viņa kamera bezkaislīgi tver svarīgos brīžus
pieredzētajā: haotisko privāto dzīvi, apburošu sieviešu sabiedrību,
ekstravagantos draugus, panākumus un vilšanās, priekus un
zaudējumus, poēziju un mūziku, koncertus un ceļojumus, nogurdinošus
mēģinājumus un neskaitāmas privātās ballītes.
Parīzes bohēmas Zelta laikmets: Lino Ventura, Edīte Piafa, Īvs
Montāns, Džonijs Holidejs, Katrīna Denēva, Dalida... Katrs no šiem
vārdiem jau ir leģenda, tāpēc neparasti viņus vērot nepiespiesti
filmētus ar amatiera kameru. Tā rokās cilvēkam, kas pilnasinīgi
bauda dzīvi un ar savu mīlestību aizrauj visus. Dažas mūzikas un
laimes minūtes, kas saglabājušās uz celuloīda, saudzīgi samontētas
un pārceltas uz ekrāna baltā audekla. Prieks, kas dāvināts mums
visiem. Ar mīlestību, Aznavūrs.
Oriģinālvaloda: franču Subtitri: latviešu, krievu
DĀRGIE BIEDRI
Krievija, 2020, 120 min
Režisors: Andrejs Končalovskis
Lomās: Jūlija Visocka, Sergejs Erlišs, Jūlija Burova
VENĒCIJAS KINOFESTIVĀLA ĪPAŠĀ ŽŪRIJAS BALVA
“Rīta maigās krāsas laistās” dienvidu pilsētā Novočerkaskā. Jūnijs. Tveice. Papeļu pūkas ielido atvērtā logā. Novočerkaskas pilsētas komitejas atbildīgā partijas darbiniece Ludmila Semina šodien pamodusies agrāk nekā ierasts. Līdz darba dienas sākumam ir jāpaspēj ieskriet pārtikas veikalā, lai atprečotu īpašo produktu devu kartītes. Nesen paziņojuši par drīzu cenu celšanos gaļas un piena produkcijai, tāpēc tauta sākusi izpirkt visu pēc kārtas. Ienesusi produktus mājās (izdevās dabūt pat konfektes “Lācītis ziemeļos” un ungāru liķiera pudeli) un pavadījusi meitu Svetku uz praksi elektrolokomotīvju būves rūpnīcas laboratorijā, Ļuda steidzas uz partijas sapulci, kuru negaidīti pārtrauc rūpnīcas sirēna. Tas bija karstās 1962. gada vasaras sākums...
Nenoliedzami viena no labākajām A. S. Končalovska filmām. Tajā
ir viss – kadra uzbūve, mizanscēnas, montāža, ritms – jau no pašas
filmas formas var izjust neiedomājamu gandarījumu. Meistarības ziņā
– Holivudas kino uzplaukuma laiku līmenis.
“Mirdzošs briljants! Nofilmēts ar ledainu niansētību menbaltos
toņos tik asi un detalizēti, ka nav kur paslēpties kaunam.
Izsmalcināti skaistā un salti niknā filma ir skrupuloza un
majestātiska, episka savā mērogā un intīma tajā, cik iedarbīgi
ekrānā atainots laikmets. Šis izcilais darbs ir griezīgs
pierādījums tam, ka ne visi kinematogrāfisti kļūst pavirši vai
izvairīgi niknuma izpausmēs... Neraugoties uz mērķu nopietnību un
nevainojamo izpildījumu, “Dārgie biedri” piemīt arī jaudīga humora
izjūta, kas robežojas ar nicīgu absurdu atsevišķu personāžu un
situāciju attēlojumā...” vērtē Džesika Kianga no “Variety”.
Jūlija Visocka, galvenās lomas atveidotāja, ir grandioza!
Patiesi izcils aktierdarbs, kaut gan visi aktieri strādājuši
burtiski uz cilvēcisko spēju robežas.
“Režisors uzlūko Jūlijas Visockas varoni kā antīko varoņu – Mēdejas
un Antigones – inkarnāciju. Pilnīgi pretstati, tomēr abas ir
izvēles priekšā – vai upurēt radniecības jūtas. Viena – sievišķās
kaisles, otra – profānās varas likumu vārdā,” stāsta kino kritiķis
Andrejs Plahovs.
“Šī aizraujošā, satriecošā filma ar sīkgraudaini monohromo attēlu ir uzņemta jautrā intonācijā, kas akcentē drūmo sižetu. Gluži kā dzīvē, te rodams viss: humors un šausmas viens otru neizslēdz, bet visļaunākajos brīžos pat šķiet absurdi,” secina Hans Bruks No “The Guardian”.
“Jebkura lietu kārtība ir absolūti necilvēciska; jebkura vara izriet no valsts nepieciešamības un jebkurš cilvēks redz ne tālāk par personīgo pieredzi. Tomēr pasaulē ir nejauši izņēmumi, labi cilvēki, kuri spēj glābt cits citu. Pasaule, kas kopumā ir iekārtota cietsirdīgi vai vismaz bez rēķināšanās ar cilvēka cerībām un ciešanām, dažkārt tiek glābta tikai pateicoties Dieva bezgalīgajai žēlastībai...” atklāj Dmitrijs Bikovs
KAD ATKAL TIKSIMIES
Francija, Beļģija, 2019, 135min Režisors: Gijoms Kanē
Lomās: Fransuā Kluzē, Mariona Kotijāra, Žils Lelušs, Lorāns Lafits,
Benuā Mažimels, Paskāla Arbijo, Klementīne Bāra, Valērija Bontona,
Hosē Garsija, Mikaels Vatinkūrs
Tiem, kuri mīl franču kino, kuri ilgojas pēc pastaigām pa mežonīgajām Bretaņas pludmalēm, kur nokaitētās smiltis gurkst zem kājām kā svaigi cepta bagete, bet piekrastes bistro pasniedz šeit pat no ūdeņiem izceltas austeres un rubīnkrāsas Bordeaux no vietējām vīnogām. Putainie Atlantijas viļņi divreiz dienā ieņem kāpas, bet bēguma laikā zvejas laivas nevarīgi guļ uz sāna, gluži kā zelta zivtiņas, kas novēlušās uz mitra paklāja... Šī ir vieta, kur gribas atgriezties, lai pēc tam visu gadu glabātu savā sirdī atmiņas par laiskajām dienām okeāna krastā, par jauniem nejaušiem paziņām un gadījuma attiecībām, kā arī par draugiem, kas visu sapratīs un piedos, kad atkal tiksimies...
Vai iespējama draudzība pēc tik daudz gadiem, ja šķiet, ka jūs vairs nekas nesaista, problēmas samilzt un jūsu dzīves virzās diametrāli pretējos virzienos? Daži pārdzīvo pusmūža krīzi kā smagas vēdergraizes. Jo īpaši, ja tam ir iemesli. Bet Maksam tādu ir pārpārēm. Vai tad viņa draugi ar savu samaitāto iztēli un dīvainajiem vaļaspriekiem rēķinās ar viņa noskaņojumu un sajūtām? Absolūti nedomājot par sekām, šie nebēdņi, kas ne par ko nevēlas pieaugt, nolemj vecītim Maksam sarīkot pārsteigumu.
Kad viņi atkal tiksies, vai senā draudzība izturēs uzbrukušās pārmetumu un apsūdzību, šokējošu atklāsmju un negaidītu atzīšanos vērpetes? No visiem skapjiem visu acu priekšā izgāzīsies skeleti. Šī ballīte solās būt vētraina.
Risinājums, kuru viņi atradīs, būs īsti franču gaumē. Ar gadiem neatslābstošo bezrūpību, prasmi pieņemt savu vecumu, mainīgo seksualitāti, baiļu pārvarēšanu un citiem priekiem, kas ļauj dot dzīvei otru iespēju. Kad viņi tiksies atkal.
Šī vieglā, gaisīgā filma ar neizskaidrojamu valdzinājumu un puicisku vaļsirdību īpatnējā veidā apvieno sevī absolūtu nopietnību un drausmīgu nejēdzīgumu.
Filma, ko caurauž franču Bretaņas siltie saules stari, ieskaudami vēstījumu romantikas dvesmā, ko papildina pa šķipsniņai no huligānisma un skumju sūrmes. Bagātīgajā buķetē aizkustinoši un pārdomāti savīta ironija un grūtsirdība, bet spožais aktieru ansamblis filmu padarījis par sajūsmu raisošu meistarstiķi, ko pārņem vēlēšanās noskatīties atkārtoti jau uzreiz pēc iziešanas no kinozāles.
Oriģinālvaloda: franču Subtitri:angļu
Sinhronais tulkojums austiņās: latviešu, krievu
KĀ BŪT LABAI SIEVAI
Francija, 2020, 110 min
Režisors: Martēns Provo
Lomās: Žiljeta Binoša, Jolanda Moro, Noēmija Ļvovski, Fransuā
Berleāns, Eduards Baers Van der Bekas kundzes īpašums ir
ieslēpies starp Elzasas ciematu viduslaiku bruģa klātajām ieliņām
un krāsainajiem pildrežģu namiem ar sirmajiem dakstiņiem, kurus no
svelošās saules sargā koķeto priekšdārzu sulīgais zaļums. Šo
piparkūku omulību ieskauj skatienam neaptverami vīna dārzi, kas
stīdz no majestātiskās Vogēzu kalnu grēdas līdz Reinas
vēsajiem tirkīza ūdeņiem.
Tajos neatminamajos laikos, kad meitenes vēl valkāja plisētus
svārkus, bija kautras un pieklājīgas, turīgi vecāki viņas sūtīja uz
priviliģētu "sievu skolu". Tās iestīvinātajā gaisotnē pakļāvīgās
audzēknes apguva zinības buržuāzijas labākajās tradīcijās –
nevainojamas madāmas vadībā pazemīgi un pašaizliedzīgi mācījās
izpatikt vīram.
Tomēr 1968. gada rudenī, kad Parīzes maijrozīšu smarža beidzot
sasniedza visattālākos Elzasas nostūrus, šī krietnuma un
stabilitātes mājvieta kļuva par nepieredzētu satricinājumu arēnu.
Gadsimtiem senie tikumu pamati sašūpojās un sagruva pār neko
nenojautušajām mājturības skolas iemītniecēm. Pārmaiņu vējos,
kas noplēsa "labo manieru" dievbijīgos pārklājus un aizvietoja tos
ar nepiedienīgu atbrīvotību, Van der Bekas kundze ir spiesta
rīkoties ne mazāk drosmīgi. Māksla būt labai sievai
nevienlīdzīgā cīņā ar nenovēršamo seksuālās revolūcijas
tuvošanos...
Oriģinālvaloda: franču
Subtitri: latviešu, krievu
KRIŠANA
Falling, 2020, ASV, 110 min
Režisors: Vigo Mortensens
Lomās: Vigo Mortensens, Lenss Henriksens, Sverrirs Gudnasons
KANNU KINOFESTIVĀLA OFICIĀLĀS PROGRAMMAS FILMA
Veciem grēkiem ir garas ēnas. Ja spēja būt zemiskam vecam preteklim
kļūtu par sporta veidu, Viliss Petersens iegūtu zeltu. Grūti
iztēloties, uz ko vēl varētu būt spējīgs šis īpatnējais mērglis ar
skorpiona temperamentu un pašmāju diktatora gājieniem. Viņš
iestrēdzis tālā pagātnē – ar saviem konservatīvajiem uzskatiem
pieradis visu kontrolēt un jebkādu cita patstāvības izpausmi
interpretēt kā personīgu aizvainojumu un nodevību. Tā kā
vecums un slimības liedz viņam palikt vienam ģimenes fermā, šim
ietiepīgajam un patmīlīgajam fanātiķim nāksies sadzīvot ar jauno
stāvokli – būt
atkarīgam no tiem pašiem cilvēkiem, kuri, pret tēva gribu, savulaik
atbrīvojās no viņa. Teksasieša mūžs ir aizritējis sīvā cīņā ar
stihijām, starp svelošu sauli un vētrām, tāpēc dēla kaliforniskais
“dzīvesveids” un viņa netradicionālā ģimene šķiet nepieņemama un
nepieļaujama. Saspīlējums izskatās nepārvarams, bet negaidīti
apstākļi maina spēku samēru. Vecais lauva bez cīņas nepadodas –
labestīgi mētājas ar apvainojumiem un provocē apkārtējos ar
nepiedienīgiem jokiem. Tomēr viņš vairs nekādi nevar apslēpt bailes
un satraukumu. Nepieciešams kaut kas ārkārtējs, lai apturētu sen
aizsākušos krišanu nesamierināmo pretrunu, neizpratnes, pārmetumu
un apsūdzību bezdibenī. Savulaik tas viņus izšķīra uz daudziem
gadiem. Savienojot laika slāņus, stāsts kļūst par detektīvu – no
tumsas uz gaismu, no niknuma un greizsirdības uz atzīšanu un
samierināšanos. Pagātne un tagadne elegantā mezglā, kurā atmiņa ir
vienlaikus gan apsūdzības uzturētāja, gan advokāte. Šīs filmas
panākumus visos kinofestivālos (Sandensas, Kannu, Toronto,
Sansebastjanas u. c. ) galvenokārt nodrošinājusi izcilā aktieru
meistarība... Portretētas attiecības, kurās divi uzticīgi, tomēr
paradoksāli neatkarīgi un pašpārliecināti cilvēki ne tikai nezina
un nesaprot viens otru, bet arī paši sevi. Filma ir atbruņojoši
skaista un nesaudzīga pret skatītāju, jo nedod nekādas atlaides. Tā
piespiež atkal un atkal atgriezties pie sava stāsta un tam
līdzpārdzīvot. Neiekrītot nevienā žanru slazdā, notverot zūdošo
skaistumu un izceļot konflikta dziļumu, filma atstāj vietu
cerībai...
Oriģinālvaloda: angļu
Subtitri: krievu
Sinhronais tulkojums austiņās: latviešu
LIGZDA
"The Nest, 2020, Lielbritānija, Kanāda, 107 min
Režisors: Šons Durkins
Lomās: Džūda Lovs, Kerija Kūna, Ena Reida
"Izliecies, līdz tā kļūst par patiesību..."
Atgriezīsimies kūsājošajos 80. gados.
Lai kādi būtu jūsu sasniegumi karjerā, jūs vienmēr vajās godkārīga
vēlme gūt savu panākumu atzīšanu arī dzimtenē. Kamēr O'Hāru ģimene
izbauda turīgo Ņujorkas piepilsētas iedzīvotāju laisko dzīvi, brits
Rorijs O'Hāra – dedzīgs Manhetenas brokeris – kaldina ambiciozus
plānus Londonas Sitijas iekarošanai. Tā viņu vilina ar savām
plašajām iespējām. Ko gan dara pārējie ģimenes locekļi, jūs
vaicāsiet? Dažkārt sieviete iziet pie vīra tikai tālab, lai pašai
vairs nenāktos pieņemt lēmumus. Iespējams, senā gotiskā pils
Surejas grāfistē, prestiža skola, zirgu staļļi, modīgas Londonas
ballītes (greznas kažokādas, šikas automašīnas, briljantu
mirdzums...) – visi šie ārējās spozmes atribūti spēs aizstāt
monotono dienu aizvadīšanu patriarhālajā ģimenē.
Kurš gan spētu iedomāties, ka atgriešanās dzimtenē pārvērtīsies
aizraujošā un bīstamā ceļojumā, kurā ambiciozo centienu vietā
piepeši pārņems uzmācīga apsēstība, bet ekstravagantais veids, kādā
O'Hāra mēģinās izrēķināties ar saviem bērnības kompleksiem,
apdraudēs viņu ģimenes ligzdu.
Oriģinālvaloda: angļu
Subtitri: krievu
Sinhronais tulkojums austiņās: latviešu
MEKLĒJOT CERĪBU
Hope Gap
Lielbritānija, 2019, 100 min
Režisors: Viljams Nikolsons
Lomās: Anete Beninga, Bils Naijī, Džošs O'Konors, Nikolass Bleins,
Sallija Rodžersa
Ir tādi stāsti, kas no pirmā skata šķiet neomulīgi un skumji, bet
pēc kāda laika, atkārtoti pie tiem atgriežoties, sāc uztvert to
patieso, apslēpto dziļumu un izsmalcinātību. Tad nemiers un skumjas
izšķīst augstā mīlestības koncentrācijā un rodas cerība un
pārliecība... Britu pārim, dzīvojot pusmūža ļaužu tvīda komfortā,
ierastā ikdiena šķiet uzticama un nesatricināma. Gluži kā cēlās
baltās klintis, kas ieskauj viņu gleznaino Anglijas piekrastes
pilsētiņu. Reiz viņi iemīlēja viens otru, un nu jau kopā nodzīvoti
29 gadi. Kopdzīves kārtējo jubilejas svinību priekšvakarā ģimenes
idilli izjauc vēsts, kas liek citādi paraudzīties uz viņu
attiecībām. Kur atrodas trauslā robeža starp mīlestību un ienaidu?
Tā līnija, ko šķērsojot neviens vairs nekad nebūs tāds, kāds bija
agrāk, un vistuvākie cilvēki izrādīsies neaizsniedzami? Laulības
nenoasiņo, tomēr tas nenozīmē, ka sāpes kļūst izturamas. No cerības
līdz izmisumam, pieķeroties atmiņām par pagājušo, viņi cenšas
saglabāt līdzsvaru ģimenes zemestrīces epicentrā. Dažkārt, lai
sāktu ko jaunu vai vienkārši turpinātu dzīvot, pagātne jāatstāj
pagātnē... Sāļo Ziemeļjūras vēju caurstrāvotās Vecās Anglijas
apvaldītā burvība. Šis apbrīnojami dziļdomīgais un jutekliskais
kino ar nevainojamu gaumi sniedz mums cerību – to, kas visiem
vajadzīgs visvairāk. No pieticīgas personāžu raksturu izpētes filma
izvēršas apcerē par mīlestību un cilvēku savstarpējo saikni,
brīžiem iemirdzoties īstā britu poēzijā.
Oriģinālvaloda:angļu
Subtitri: krievu
Sinhronais tulkojums austiņās: latviešu
PATIESĪBA PAR MANI
All Is True
Lielbritānija, 2019, 101 min
Režisors: Kennets Brana
Lomās: Kennets Brana, Džūdija Denča, Īens Makkellens, Džons
Daglišs, Džeks Kolgreivs Hirsts
Ja visa pasaule ir teātris, kas gan sāksies pēc priekškara
krišanas?
Reiz pienāk laiks, kad nākas atvadīties no sabiedrības, jo mums
vairs nav ko tai piedāvāt. Tieši tādēļ pēc postošā ugunsgrēka, kas
iznīcina Globa teātri,
Viljams Šekspīrs pamet trokšņaino Londonu, lai atgrieztos dzimtajā
Stretfordā.
Neraža – velti viņš bija rēķinājies ar siltu uzņemšanu. Neviens tā
īpaši negaida mājās. Saimnieka daudzo prombūtnes gadu laikā ģimene
ir samierinājusies
un pieradusi iztikt bez viņa. Kā gan lai zem viena jumta sadzīvo ar
vīru, kas negaidīti pārradies? Vēl jo vairāk – ja šis vīrs ir pats
Viljams Šekspīrs. Viņš tik ilgi
mitinājies iztēlē, ka aizmirsis, kā uzturēties īstajā pasaulē.
"Kaut kas nav lāga dāņu karalistē... pārtrūcis dienas saistījušais
pavediens," tāpēc tikai viņš, izmantojot visus pieejamos līdzekļus,
spēs apvienot rēbusa
atsevišķās daļas – uzzināt slēpto patiesību un to, kāpēc šis
noslēpums sagrāva viņa ģimenes dzīvi.
Cenšoties atšķetināt melu un pretrunu kamolu, kā arī iedziļinoties
cilvēku netikumu un kaislību bezdibenī, Viljams kļūst par tādu
notikumu liecinieku un
dalībnieku, kas nodevīgumā un viltū var sacensties ar viņa
nemirstīgo lugu nelietīgākajiem ļaundariem.
Oriģinālvaloda: angļu
Sinhronais tulkojums austiņās: latviešu, krievu
BALTIJAS PĒRLE - RADĪTS ITĀLIJĀ | 16+ | 94 MIN
15:43 ceturtdiena, 2020. gada 1.
oktobris
# 115 Page 4 of 7 © Vista Entertainment Solutions Ltd
Splendid Palace
Made In Italy
Lielbritānija, Itālija, 2020, 94 min
Režisors: Džeimss Dārsijs
Lomās: Laiems Nīsons, Maikls Ričardsons, Valērija Bilello, Jolanda
Ketla, Suada Faresa
Roberts savulaik bija visnotaļ daudzsološs un veiksmīgs britu
mākslinieks, bet apmaldījās ģimenes vilšanos labirintā un pazaudēja
interesi par mākslu –
noslēdzās sevī un pārvērtās nolaidīgā egocentriķī, kas reflektē par
savu pagātni.
Iespējams, viņš tā arī paliktu "pārvērtēts ģēnijs" Londonas bohēmas
pavārtē, ja vien viņa dēlam neiešautos prātā doma pārdot pamestu
ģimenes villu pašā
Toskānas sirdī.
Dāsnās dienvidu saules pielietās Montikjello ainavas – līkumotie
ceļi apskauj ciprešu piramīdas, kas sniedzas pretī rāmajai debesu
zilgmei, bet tirkīza
krāsas pakalni ir līdz pat horizontam noklāti ar vīnogulājiem un
olīvkokiem. Šur tur starp sulīgi zaļajiem triepieniem vīd gaišo
terakotas jumtu lāsumi blakus
asajām zvanu torņu smailēm. Vienā no šādām vietām atrodas viņu
villa, kas vairāk nekā 15 gadus ir tukša gaidījusi savus
saimniekus.
Atgriešanās vecajā namā, kas pilns ar steigā atstātām mantām,
pazīstamām smaržām, grīdas dēļu čīkstoņu un slēģu grabēšanu,
atdzīvina ne tikai atmiņas
par laimīgajiem laikiem, bet arī jūtas, kuras viņi visus šos gadus
centušies aizmirst – zaudējuma rūgtumu un vientulību.
Negaidīti atradumi izcels ģimenes noslēpumus, kas bija rūpīgi
pārklāti ar atsvešināšanās dekoriem un ieslēgti putekļainās
aizmirstības lādēs. Laiks visu
salikt pa vietām.
Nāksies atjaunot ne tikai reiz brīnišķīgo, laika zoba sagrauzto
villu, bet arī savākt kopā savu attiecību drumslās izšķaidīto
vitrāžu gabaliņus, mācīties mīlēt
un piedot, atvērt sirdis visam, ko viņiem sagatavojusi dzīve.
"Pagātne jau akmenī tēsta, bet nākotne – tīrs audekls..."
Bet Toskāna savienos viņus savos saulainajos apskāvienos,
apreibinās ar vīnogu skūpstiem un palaidīs svētītajā pasaulē, kas
dāvā cerību...
Oriģinālvaloda: angļu
Subtitri: latviešu, krievu
BALTIJAS PĒRLE - RŪSGANI ORANŽĀ ĶECRĪBĀ | 99 MIN
The Burnt Orange Heresy
Lielbritānija, Itālija, 2019, 99 min
Režisors: Džuzepe Kapotondi
Lomās: Elizabete Debiki, Klass Bengs, Miks Džegers, Donalds
Sazerlends
Elegants erotisks neo-noir, kurā mākslas un noziedzīgā pasaule
saplūst kaislīgā tango.
Viņš ir harismātisks mākslas zinātnieks – asprātīgs un izcili
izglītots. Aiz uzsvērtas laipnības un neatvairāma šarma slēpj
varenas ambīcijas.
Viņa ir nevainīgi maiga un provokatīvi valdzinoša. Ceļo pa Eiropu
un bauda brīvību būt par to, ko vien vēlas (pat piedēvē sev pašas
Matas Hari vērtu
leģendu).
Sastopoties lekcijā par mākslu, viņš apbur ar visu augstāk
uzskaitīto, tāpēc ir grūti izteikt nosodījumu meitenei, ka burtiski
piecas minūtes pēc iepazīšanās
abi atrodas vienā gultā.
Jau pavisam drīz jaunizceptie mīlnieki dodas uz Komo ezeru, kura
gleznaino krastu greznajās villās no svešām acīm slēpjas bagātie un
slavenie. Vienā no
šādām lepnām pilīm dzīvo ekscentrisks mākslas darbu kolekcionārs.
Klīst runas, ka viņš patronē visnoslēpumaināko mākslas pasaules
vientuļnieku –
ģeniālo mākslinieku Džeromu Debni, kas jau vairākus gadus neizrāda
savas gleznas.
Neviens nezina, ar ko nodarbojas leģendārais D. D. un ko viņš slēpj
savā darbnīcā, bet katrs viņa gleznojums var maksāt veselu
bagātību.
Veikli manipulējot ar augstprātīgā varoņa azartiskumu, kolekcionārs
piedāvā saviem viesiem neparastu darījumu. Negaidīti situācija
kļūst nekontrolējama
un noved pie neparedzētām sekām. Viss norisinās pavisam ne tā, kā
iecerēts. Iedomības un mākslas sadursme uz dzīvību un nāvi. Viss
būs atkarīgs tikai
no tā, cik tālu mūsu nodevīgais melis aizies, alkās pierādīt savu
pārākumu un varu.
P.S. Atgriezīsimies pie jautājuma, ko var uzskatīt par mākslu?
Tukšs audekls ar slavena mākslinieka parakstu vai jebkura rūsgani
oranža ķecerība rāmī –
tās kļūs par mākslas objektu?
Filma neļauj skatītājam garlaikoties, piesakot arvien jaunus sižeta
pavērsienus. Daži brīži tajā raisa neveiklību, pat sajūsminošu
diskomfortu, bet tās ir
satriecošas ainas, par kurām runās vēl ilgi.
Oriģinālvaloda: angļu
Sinhronais tulkojums austiņās: latviešu, krievu
BALTIJAS PĒRLE - TĒVS | 97 MIN
15:43 ceturtdiena, 2020. gada 1.
oktobris
# 115 Page 5 of 7 © Vista Entertainment Solutions Ltd
Splendid Palace
The Father, 2020, Lielbritānija, Francija, 97 min
Režisors: Florians Zellers
Lomās: Entonijs Hopkinss, Olīvija Kolmane, Rufuss Sjūels, Olīvija
Viljama, Imodžena Pūtsa
Laiks ir nesaudzīgs. Mūsu vecāki – visstiprākie, uzticamākie
aizstāvji – reiz pārvēršas ievainojamos un apjukušos bērnos. Viņi
aizmirst elementāro,
apmaldās realitātē un vairs nespēj atcerēties tavu vārdu. Mēs
neesam gatavi redzēt viņus tādā bezspēcībā un atsakāmies ar to
samierināties.
Mēs neapzināmies, kas viņiem – joprojām enerģiskiem un spēkpilniem
– jāpiedzīvo. Veltos mēģinājumos atrast glābjošu bāku starp asajām
klintīm visapkārt
viņu prāts pārvēršas caurā kuģī.
Novecot ir garlaicīgi, bet tā ir vienīgā zināmā iespēja dzīvot
ilgi.
Aizejošā laikmeta vīrieši ir lepni un augstprātīgi, jautri un
izaicinoši, ekscentriski un sarežģīti.
Entonijs ir sibarīts un bonvivāns, kam piemīt izcila humora izjūta
un pievilcīgums. Viņš pieradis ņemt no dzīves visu, ko spēj. Grezns
dzīvoklis respektablā
Londonas rajonā, plaša bibliotēka ar ziemas dārzu un gādīga meita,
kas jau kuro reizi cenšas nokārtot savu privāto dzīvi.
Valdonīgi sēžot savā iemīļotajā krēslā un klausoties Vivaldi vai
Debisī liegajās skaņās, Entonijs izklaidējas ar to mazumiņu, kas
vēl sagādā viņam prieku –
metodiski tiranizē kārtējo aprūpētāju un līksmo, vērojot viņas
apkaunojošo bēgšanu.
Negaidīti viņš saprot, ka ierastie apstākļi, par kuru rutīnas
izturīgumu viņš nešaubījās, sāk pieņemt dīvainu veidolu, bez pēdām
pagaistot no viņa apziņas.
Ievainotā atmiņa pārvērš dzīvi piepešos atklājumos un
satricinājumos – tie ir neizskaidrojami un neizprotami. Pasaule
grūst, sabirstot sīkās lauskās, kuras
viņš nespēj savākt kopā. Ar sajūtu, ka iedzīts aizslīdošās
realitātes slazdos, viņš bruņojas, lai aizstāvētos un pielāgotos
izdziestošās atmiņas valodai.
Šī ir emocionāla ugunsvētra, viena no Entonija Hopkinsa izcilākajām
lomām un desmitgades iespaidīgākā filma – skaudri dziļa,
neiedomājami precīza
detaļās un iedvesmojoši cilvēcīga.
Iespējams, “Tēvs” salauzīs jums sirdi, tomēr to nedrīkst
nenoskatīties. Šī ir tā pieredze, no kuras daudzi vēlas
izvairīties, nojaušot tās mokpilnumu un
neizbēgamību.
Filma – piedošana, bez kuras visam pārdzīvotajam nebūs nekādas
jēgas. Filma – nonākšana vienatnē, kas katram dažkārt vajadzīga,
lai sadzirdētu sevi un
saprastu, ka neesi vientuļš un nevajag ne no kā baidīties.
Un visbeidzot, šī filma ir atvadas. Vienmēr skumjas, jo tās ietver
izpratni par to, ka atmiņas par kādu ir vienīgais, kas mums
paliek.
Oriģinālvaloda:angļu
Sinhronais tulkojums austiņās: latviešu, krievu
VĒL PA MĒRIŅAM
Druk, Dānija, Nīderlande, Zviedrija, 2020, 110 min
Režisors: Tomass Vinterbergs
Lomās: Madss Mikelsens, Tomass Bo Lārsens, Larss Rante, Marija
Bonvī, Susse Volda u.c.
KANNU KINOFESTIVĀLA OFICIĀLĀS PROGRAMMAS FILMA
Vai esat gatavi riskēt, lai uzzinātu, kā kļūt bezrūpīgi laimīgam?
Vai pazīstat nepamatota prieka sajūtu? Iespējams, jums trūkst
viegla reibuma, lai baudītu un uztvertu dzīvi spilgtāk un
pilnestīgāk?
Šo strīda karstumā vieglprātīgi izvirzīto teoriju nolēma pārbaudīt
mūsu stāsta naivie varoņi. Kāds norvēģu zinātnieks, kas aizvada
dienas un naktis skarbajos ziemeļu platuma grādos, itin kā esot
apgalvojis, ka jau no piedzimšanas brīža mums izteikti trūkst
alkohola asinīs, tāpēc “ciešam no pārlieka aizdomīguma un nespējam
uztvert apkārtējās pasaules bagātīgo daudzveidību.” Nu, vēl pa
mēriņam! Ko tik neizdarīsi zinātnes attīstības un Visuma izpētes
paplašināšanas labad! Vīna pokāls no rīta, alus pinte pusdienlaikā,
viskija glāze vakarā – strikti pētniecības nolūkos, kā
Hemingvejs vai Čērčils. Kāpēc gan ne? Apskaužamais entuziasms un
bezbailīgā izlēmība, ar kādu viņi tiecas izzināt cilvēka iespēju
dzīles ceļā uz reibinošas laimes sasniegšanu, apkārtējiem kļūst par
negaidītu atklājumu. Kas gan cilvēkiem traucē vienkārši
pievienoties un izbaudīt? Lai kā nu būtu, situācija kļūst nevadāma
un mūsu varoņiem nāksies pieņemt sarežģītu lēmumu. Labi, vēl pa
mēriņam un tad pa mājām.
Oriģinālvaloda: Dāņu
Subtitri: latviešu, krievu
MANS MĪĻĀKAIS KARŠ
Animēts dokumentālais stāsts par pieaugšanu aukstā kara laika
apstākļos Latvijā no 70. gadiem līdz Atmodai, no padomju režīma
līdz neatkarības atjaunošanai. Filma Mans mīļākais karš ir animēts
dokumentālais stāsts, pilns sirsnības un godīguma, par pieaugšanu
absurda pilnajā laikā no 70. gadiem līdz Latvijas neatkarības
atjaunošanai. Filmas pamatā ir režisores Ilzes
Burkovskas-Jakobsenas atmiņās balstīti autobiogrāfiski motīvi.
Vēsturiskiem faktiem, sadzīviskām reālijām un personiskām atmiņām
savijoties ar humoru, nopietnību un atklātību, veidojas cilvēciska
un dzīva liecība par vēsturiski nozīmīgu laiku. Filmas varones
Ilzes iekustinātās atmiņas ir kā pirkstu nospiedumi, kas ļaus arī
citiem pieskarties laikam, kāds tas bija no 1970. gadiem līdz
neatkarības pasludināšanai.
Lomas ierunājuši Mare Eihe, Madara Bore, Regīna Razuma, Kaspars
Znotiņš un citi. Filma “Mans mīļākais karš” ir Latvijas–Norvēģijas
kopražojums, kas tapis, studijai “Ego Media” sadarbojoties ar
norvēģu kompāniju “Bivrost Film” un Latvijas studiju “Tritone
Studio”; filma veidota ar Nacionālā kino centra un Valsts
kultūrkapitāla fonda atbalstu.
9.oktobrī plkst. 18.00 īpašais seanss ar radošo
komandu!
RIGA IFF: KUR PATIESĪBA?
Sniegotās pagājušā gadsmita sākuma Rīgas ielās zirgi velk
atsperratus, pie Kristus Piedzimšanas katedrāles sastopas
iemīlējušos studentu pāris, pa Aleksandra bulvāri slīd tramvajs un
alejās trīs kaili koki. Lai nesaltu, pār Operas tiltiņu ejošie
vīrieši sabāzuši rokas kabatās, bet sievietes – kažokādas mufēs...
Stāsts gan norisinās kādā vārdā neminētā vietā ārpus nometinājuma
joslas.
No Besarābijas guberņas atbraukusī Adele Vaizekinda ir universitātē
kursu brīvklausītāja, jo ebreju uzņemšanai noteiktās kvotas
beigušās. Drīz pienāk satraucoša vēsts – tā kā viņai te nav tiesību
uz dzīvesvietu, policija aicina trīs dienu laikā atstāt pilsētu.
Nevēlēdamās ar to samierināties, Adele reģistrējas kā prostitūta.
Kamēr viņas mīļotais Rafails Edelhercs dodas apraudzīt vārgstošo
tēvu, meiteni arestē uz aizdomu pamata par iereibuša kunga
aplaupīšanu. Ieslodzījumā viss pieredzētais izsauc nervu drudzi,
ataust atmiņā laimīgā bērnība un vecāku bojāeja ebreju
grautiņos...
Senākā saglabājusies Latvijas teritorijā uzņemtā spēlfilma. Šī
traģiskā mīlasstāsta noslēgums, kurā izmisušais Rafails pats saltā
naktī mirst pie Adeles kapa, ir zudis. Scenārijs balstīts jurista,
literāta un Pasaules ebreju kongresa idejas autora Ābrahama
Šaikevica Šomera lugā Uz jūras un Elisa salā (Afn yam un Ellis
Island), kas vairākkārt ekranizēta un iestudēta teātrī.
Vairāk informācijas: http://rigaiff.lv
Ar visu "Splendid Palace" kinorepertuāru un senasu laikiem var iepazīties lapā https://www.splendidpalace.lv/lv