Iznācis Gunta Eņģeļa debijas romāns "Koncerts vectēva pagalmā"
Guntis Eņģelis ar romānu “Koncerts vectēva pagalmā” ir uzdrošinājies iekarot to literatūras perifēriju, kuru veido tā sauktā “ironiskā proza”. Šajā žanrā tapuši vairāki lieliski darbi – Miervalda Birzes “Rozā zilonis” vai ne tik senais TR Notāra “Pelēkzils uz rozā”. Atšķirībā no abiem piesauktajiem darbiem, kuriem raksturīga paradoksāla, griezīga, pat groteska satīra, G. Eņģeļa romāns rakstīts visnotaļ draudzīgi zobgalīgā manierē.

FOTO: Mammamuntetiem.lv
Gunta
Eņģeļa romāns uzrunās lasītājus, kuriem pie dūšas iet laikā, telpā
un valodā neierobežots humors un nepretencioza ironija. Grāmatā ar
spriedzes filmai tipisku realitātes izjūtu vēsturiskie notikumi vai
to atbalsis sasaucas ar šķietami neciliem atgadījumiem nomaļā,
anonīmā Latvijas pagastā. Tāpēc ir kļuvis pilnīgi
iespējams, ka satiekas slavena muzeja aplaupīšanas, kruīza kuģa
bojāejas, pikanta futbollaukuma skandāla un nevainīgas atejas
būdiņas sagāšanās dalībnieki, viņu pēcteči, aculiecinieki un upuri.
Tā veca lauku vīra Jāņa Pridāna pagalmā tiek sarīkots pamatīgs
vairākdienu ļembasts. Jau iepazīstoties ar personāžu sarakstu, top
skaidrs, ka romāna sižets savērpts starptautiskā mērogā. Tajā
iesaistīti gan itāļu izcelsmes amerikāņu mafijas pārstāvji, gan
labdabīgi latviešu dienaszagļi un plānā galdiņa urbēji, vietējās
pašvaldības pašpārliecinātais boss un atvaļināts krievu čekists, kā
arī citas kolorītas personas, kuras – patiesību runājot – tikai
jauc gaisu notikumus virzošajiem spēkiem. Un visiem pa kājām tiklab
būtiski, cik burtiski maisās Pridāna rudais runcis
Francis.
Bildi pa bildītei, gabaliņu pa gabaliņam G. Eņģelis
virtuozi saliek kopā apžilbinoši raibu intrigu, vienlaikus
iepazīstinot ar amizantu tipāžu galeriju, kurā lasītājs var
iejusties gana viegli, turklāt saņemt arī krietnu uzjautrinājuma
devu. Arī dramatisku epizožu romānā ir ne mazums – tās
saistītas ar cilvēku dzīvības briesmām un attiecību samezglojumiem,
kā jau piedzīvojumu literatūrā nākas. Tomēr šajā darbā ir arī kāda
morāle – pat vairākas. Tikai tās ir tikpat labi noslēptas kā
nolaupītā Vermēra glezna un pazudušais zviedru karaļa zobens, kas
ir visa šī “koncerta” nošu atslēgas. Un tālāk jau – kā nu katrs
prot, tā “dzied”, autora talantīgās rakstāmspalvas
diriģēti.
Foto: Baiba Tarziera, publicitātes foto.
Pieejama arī e-grāmata.
Ieskaties: www.zvaigzne.lv