LNO būs operas MASKU BALLE muzikālā atjaunojuma pirmizrāde
20.novembrī Latvijas Nacionālajā operā notiks Džuzepes Verdi operas MASKU BALLE muzikālā atjaunojuma pirmizrāde.
20.novembrī Latvijas Nacionālajā operā notiks Džuzepes
Verdi operas MASKU BALLE muzikālā atjaunojuma pirmizrāde.
Atjaunojuma muzikālais vadītājs Normunds Vaicis, režisors Gintars
Varns (Gintaras Varnas), scenogrāfs Andris Freibergs, kostīmu
māksliniece Natālija Jansone. Lomās: Gustavs III - Dmitrijs Popovs,
Georgs Onjani, Amēlija - Aira Rūrāne, Liene Kinča, Ieva Viļuma,
Grāfs Ankarstrēms - Samsons Izjumovs, Jānis Apeinis, Ulrika - Ilona
Bagele, Oskars - Inga Šļubovska, Kristīne Gailīte, Gunta Davidčuka,
Diāna Silova, Kristiano - Juris Ādamsons, Armands Siliņš, Grāfs
Horns - Rihards Mačanovskis, Imants Erdmans; Grāfs Ribings -
Krišjānis Norvelis, Romāns Poļisadovs,Tiesnesis - Nauris Puntulis,
Andris Lapiņš, Kalps - Guntars Ruņģis, Miervaldis Jenčs.
Iestudējuma pirmizrāde notika 2002. gada 8. februārī.
Rigoleto, Trubadūrs, Traviata, Sicīlijas vakarēdiens, Simons
Bokanegra, Masku balle. 19.gadsimta piecdesmitie gadi Dž.Verdi
daiļradē ierakstāmi īpaši trekniem burtiem - 40-to pārsteidzošo
ražību (desmit gadu laikā - 13 operas!) nomaina kas cits. Citi
sižeti, citi varoņi, cita mūzika... Desmitgades nogalē arī cita
attieksme pret dzimtenes teātriem. Pēc Masku balles viņa operu
pirmizrādēm aplaudēs Pēterburga, Parīze, Kaira un tikai 1887.gadā -
pēc gandrīz trīsdesmit gadiem Otello kaislības mūzikā
pirmā ieraudzīs teātra La Scala publika. Un šo ilggadējo ledu
radīja arī operas Masku balle grūtā „dzimšana".
Pēc sākotnējās ieceres operas darbība notika Zviedrijas karaļa
Gustava III galmā. Pēc atentāta mēģinājuma pret Napoleonu III
Parīzes operā, cenzūra pieprasīja operas sižeta maiņu, jo pirmā
redakcija pārsteidzoši atgādināja Parīzes atentāta notikumus.
Komponists atteicās, bet pēc gada, pateicoties kādam Romas teātra
Apollo darbiniekam, darbību pārcēla uz Ziemeļameriku, karalis
Gustavs III kļuva par Bostonas gubernatoru grāfu Ričardu, karaļa
slepkava grāfs Ankarstrēms - par viņa sekretāru Renato...
Režisors Gintars Varns: „Per la gloria e molto, nulla per cor –
daudz slavai, nekā sirdij. Šī frāze man atslēdza Džuzepes Verdi
darbu. „Masku balle” ir dīvaina, kontrastiem bagāta opera, kurā ir
kaut kas no operetes, cirka, klaunādes un traģēdijas vienlaikus.
Neapšaubāmi mūziku iedvesmoja zviedru karaļa Gustava III gaumes
veidotāja Ludviķa XIV galma „smaržas” un „garšas” – balles skatā ik
pa brīdim jaušamā bravūrā ieaužas frančiem raksturīgā frivolitāte,
vieglprātība. Mani urdīja mūzikas spēka un libreta trūkumu
disonanse, īpaši otrajā redakcijā ar nejēdzīgu darbības pārnešanu
uz ASV. Kas viņš ir – Zviedrijas karalis Gusravs III? Kas veidoja
viņa iekšējo pasauli? Kas lika rīkoties tā un ne citādi? Pētot viņa
dzīves aprakstus, sāku izprast viņa teatralitāti.
„Masku balles atgriešanās repertuārā piedāvā lielisku iespēju atrast jaunas krāsas tik pazīstamajā Džuzepes Verdi mūzikā – līdzās mūsu vadošajiem solistiem, kas piedalījās iestudējuma tapšanā 2002. gadā, galvenajās lomās atjaunojumā iejutīsies jaunā solistu paaudze. Katrs mākslinieks savu atveidojamo tēlu redz un izprot atšķirīgi, tāpēc arī uz skatuves jau zināmajā režijā atklāsies jaunas attiecības, jūtu nianses, raksturi un sapņi,” stāsta diriģents Normunds Vaicis.
Operas karalis, kurš, iespējams, visu mūžu pavadījis ne savā
vietā un laikā. Viņš būtu lielisks kultūras ministrs, radošais gars
vai režisors. Jebkuru dzīves jomu Gustavs III pārvērta par mākslas
objektu. Un, manuprāt, kā visi aktieri bija narciss, mīlēja balles,
tērpus, spožumu. Viņš mīlēja sevi kā notikuma galveno aktieri,
mīlēja ieskatīties sevis izveidotā spogulī – uzbūvētajās operās un
teātros, ar apskaužamu biežumu rīkotajās ballēs. Gustavs būtībā
radīja ap sevi daudzas citas realitātes – mākslīgās pasaules. Tāda
apsēstība ar neesošo, mākslīgo piemīt tiem, kam ir kādi
nepiepildīti iekšējie tuksneši. Un tas Gustava III personībā ir tik
vilinošs. Iedomājieties, kā viņš jutās, kad atgriezās no Francijas
uz Eiropas toreizējo provinci Zviedriju. Provinciālo tukšumu viņš
centās aizpildīt ar teātri, kurā galvenās lomas izpildītājs ir viņš
pats.
Operā šī tukšuma izjūta Gustava dvēselē rodas no apziņas, ka
mīlestība pret Amēliju nekad nebūs piepildāma. Dž. Verdi darba
notikumi risinās divu dienu laikā, kurā karaļa zemapziņa jau iet
roku rokā ar nāvi. Gustavs nepievērš uzmanību vairākkārtējiem
brīdinājumiem. Faktiski jau ir notikusi pašnāvība zemapziņā.
Priekšnojautas vēl asāk izgaismo bravūra un acīmredzamā
vieglprātība. Karalis-āksts, karalis-pajaco, kurš savu dzīvi
pārvērš izrādē – Per la gloria e molto, nulla pel cor... „
Scenogrāfs Andris Freibergs: „Gustava III personība, īpaši
mākslinieka, ne valdnieka šķautne, ir neparasta un saistoša.
Teātris bija viņa dzīves piepildījums. Teātrī viņš izspēlēja visu –
kaislības, mīlestību un arī nodevību. Viņa dzīves kulminācijā, kad
iegūta vara, slava, manta un, pats galvenais, uzcelta Karaliskā
opera, viņš tiek nošauts. Pēc karaļa palika ne tikai zviedru
kultūras sākumi, teātri. Palika kas būtiskāks – leģenda par teātra
cilvēku. Tāpēc izrādē visur tieši vai slēpti jūtams operas gars:
skatuve un aizkulises, gaismas un ēnas, svētki un ikdiena. Viss,
kas lasāms Gustava III dzīves līnijā.”
Ieskaties: Latvijas Nacionālā opera
/REKLĀMAS PROJEKTS/