LNO izrādē "Pīķa dāma" satiksies zvaigžņu sastāvs – Kristīne Opolais un Aleksandrs Antoņenko
7. un 9.janvārī LNO izrādē Pīķa dāma uz skatuves atkal satiksies iestudējuma zvaigžņu sastāvs soprāns: Kristīne Opolais Ļizas lomā un tenors Aleksandrs Antoņenko Hermaņa lomā. Pārējās lomās iejutīsies Samsons Izjumovs, Jānis Apeinis, Ļubova Sokolova, Kristīne Zadovska (7.01.) vai Olga Jakovļeva (9.01.) u.c.; pie diriģenta pults – Modests Pitrens.
Mūzikas kritiķe
Šērlija Āptorpa laikrakstā The Finansial Times pēc
2005.gada Rīgas Operas festivāla rakstīja: „2005.gada gada Pīķa
dāma ir triumfs. Šoreiz, Žagara režija ir pārliecinoša un
aizraujoša, viņa koncepcija groda un pamatīga, viņa skatuves
mākslinieku komanda spēcīga un jauno solistu izpildījums
saviļņojošs. Daļa veiksmes pierakstāma neparasti talantīgajam
26-gadus vecajam galvenajam diriģentam Andrim Nelsonam, kurš ir
labāks nekā jebkuram būtu tiesības šādā vecumā būt. Liekas, ka
Nelsonam ir viss. Autoritāte, spēcīga arhitektūras sajūta un
dramatisms, stila izpratne, skaidra tehnika, spēja parādīt
smalkumus visā to daudzšķautņainībā, jutīgums dzirdēt savus
dziedātājus un milzums kūsājošas enerģijas. Ar šāda kalibra mūziķi
pie diriģenta pults izdotos gandrīz jebkurš iestudējums. Dziedātāju
sastāvs ir vislabākais kādu vien varētu vēlēties jebkur pasaulē.
Jaunais latviešu tenors Aleksandrs Antoņenko ir Hermaņa
iemiesojums, trauksmains un absolūti neatvairāms, ar milzīgu,
muzikālu, nenogurdināmu balsi, kuru viņš tik skaisti prot
kontrolēt. Nav šaubu, viņu gaida liela karjera. Kristīnes
Opolais Ļizai piemīt savvaļas zvēra lokanais skaistums, neticama
kaislība un aizkustinoša, spoža, saistoša skaņa.”
Iestudējums tika rādīts LNO viesizrādēs Luksemburgā 2009.gada
janvārī un festivāla Pārsteidzošā Latvija ietvaros Bordo
teātrī 2005.gadā. Pēc viesizrādēm Luksmeburgā laikrakstā
Tageblatt recenzents Marks Veinahters rakstā
Velnišķīga spēles apsēstība akcentēja: "Režisors Andrejs
Žagars variatīvi bagātajā iestudējumā ar trāpīgu lokālo kolorītu un
iespaidīgu noskaņu glezniecību uz skatuves uzbūra fascinējošu un
aizraujošu psiholoģisko spēli, kas nebija ne klasiski antikvāra, ne
modernistiski pārspīlēta. Andrejs Žagars apzināti rāda Hermani sevī
iegrimušu dīvaini, kuru viņa biedri izsmej un sabiedrība izstumj,
kā autsaideru svešā zemē."
Iestudējuma
pirmizrāde notika 2005.gada 18.martā.
Iestudējuma radošā komanda: režisors Andrejs Žagars, scenogrāfs Aleksandrs Orlovs, kostīmu māksliniece Kristīne Pasternaka, gaismu mākslinieks Gļebs Fiļštinskis.
Brāļu Čaikovsku – komponista Pētera un libreta autora Modesta – kopdarbs tapa ārkārtīgi īsā laikā. Mūzika bija gatava 44 dienās, kas pavadītas Florencē. Pats komponists mīlēja un augsti vērtēja savu darbu: "Es rakstīju ar kvēli, pa īstam pārdzīvoju un izdzīvoju visu operā notiekošo: nonācu pat tik tālu, ka vienubrīd baidījos no Pīķa dāmas rēga parādīšanās. Ceru, ka mana jūsma, satraukums un kaisme atradīs atsaucīgas sirdis. Vai nu es pamatīgi maldos, vai arī Pīķa dāma tik tiešām ir šedevrs!" Un komponista rakstītie vārdi ir izrādījušies viedi. Hermaņa loma ir tenoru sapņu loma – pārbaudījums balss un aktieriskajai meistarībai, Ļiza – soprānu meistardarbs, Pīķa dāma – dziedātāju brieduma mēraukla. Šo trīs varoņu dīvainās attiecības un dažādās dzīves pāršķeļ pēkšņas kaislības. Un grūti atšķirt, kura no tām pazudina spēcīgāk - mīla vai spēles azarts. Viss tālākais - vien likteņa bezkaislīgi cirtieni.
Ieskaties: Latvijas Nacionālā opera
/REKLĀMAS PROJEKTS/