LNO top Džuzepes Verdi operas "Nabuko" atjaunojuma pirmizrāde
18.martā plkst.19.00 Latvijas Nacionālajā operā notiks Džuzepes Verdi operas Nabuko atjaunojuma pirmizrāde. Iestudējumu gatavo diriģents Aigars Meri, režisors Guntis Gailītis, scenogrāfs Andris Freibergs, kostīmu māksliniece Kristīne Pasternaka u.c.
Galvenajās lomās iejutīsies Somsons Izjumovs un Vladimirs
Petrovs (Nabuko), Elena Nebera un Juliana Bavarska (Abigaila),
Kristīne Zadovska, Olga Jakovļeva, Laura Grecka (Fenēna), Andris
Ludvigs, Raimonds Bramanis, Viesturs Jansons (Ismails), Romāns
Poļisadovs, Krišjānis Norvelis (Zakarija) u.c.
Džuzepe Verdi operas Nabuko pasaules pirmiestudējums
notika 1842. gada 9. martā Milānas La Scala teātrī, pirmiestudējums
Latvijas Nacionālajā operā notika 1996. gada 29. decembrī. Pats
komponists par Nabuko savulaik teica: „Šī ir opera, ar
kuru tā pa īstam sākās mana komponista karjera. Un, lai gan man
bija jāpārvar daudz grūtību, ir skaidrs, ka Nabuko dzimis zem
laimīgas zvaigznes.” Slavenākajam operas Nabuko
muzikālajam fragmentam - ebreju korim „Lido, doma, zelta
spārniem...” - bija lemts kļūt par vienu no visu laiku
slavenākajiem operu kora numuriem. Šis koris vairākus gadu desmitus
bija viens no nedaudzajiem numuriem, ko kā piedevu atļāva atkārtot
Ņujorkas Metropolitan opera.
„Visapkārt sensena romantika! Tā rosina cilvēku domāt,
fantazēt, varbūt pat studēt un izlasīt kaut ko vairāk par to laiku.
Tā mudina interesēties par cilvēkiem viņu attiecībām, vēsturi, par
minētajām zemēm, par to augsto attīstības līmeni” stāsta operas
režisors Guntis Gailītis. Nabuko iestudējuma idejiski filozofiskais
pamats ir laiks. Laika tēma jūtama arī iestudējuma vizuālajā
risinājumā – tas ir saules, dzīves loku un debesspušu ritums. Šī
izrāde ir specifiska ar to, ka visu laiku notiek interešu grupu
sadursme – galvenokārt, attiecībās starp Jūdeju un
Babiloniju. Tā ir cīņa par iekarošanu, uzurpēšanos, tā ir
manipulācija ar varu u.c. ”Kad operas varoņi ir izgājuši šos
daudzos dzīves lokus, viņi saprotot un atzīstot savas pieļautās
kļūdas lūdz piedošanu. Piedošanu gan saviem tuvākajiem, saviem
pretiniekiem un beidzot visuvarenajam Dievam. Piedošanas tēma ir
galvenā fināla atziņa, bet atrisinājuma atslēga visam ir mīlestība,
kas dara neiespējamo,” stāsta režisors.
Baritons Samsons Izjumovs, kurš Nabuko dziedāja iestudējuma
sākotnējā versijā, saka: „Ar visu sirdi izjūtu šo lomu, un dalība
atjaunotajā Nabuko man nozīmē dziedāt vienu no mīļākajām partijām.
Nabuko atjaunojumā man pavērās izaicinājums strādāt kopā
ar jauniem operas dziedātājiem.”
Ieskaties: Latvijas Nacionālā opera
/REKLĀMAS PROJEKTS/