Rīgas Operas festivāls tiks atklāts ar pirmizrādi
8.jūnijā, atklājot Rīgas Opeas festivālu, notiks Džakomo Pučīni trīs operu viencēlienu – Apmetnis, Māsa Andželika un Džanni Skiki – pirmizrāde. Šie trīs operu viencēlieni pasaulē pazīstami ar nosaukumu Triptihs.
Triptiha radošā komanda: muzikālais vadītājs Modests
Pitrens, diriģents Atvars Lakstīgala, režisors Viesturs Kairišs,
scenogrāfe un kostīmu māksliniece Ieva Jurjāne, dramaturgs Johens
Breiholcs (Jochen Breiholz), gaismu māksliniece Karina Pēšone
(Carina Persson). Iestudējumā iesaistīti gandrīz visi LNO solisti
un viesi Kristīne Opolais, Asmika Grigorjana, Kosma Ranuers, Tjago
Arankams, Maksims Aksenovs.
Pasaules pirmizrādi Triptihs piedzīvoja 1918. gada 14.
decembrī Ņujorkas Metropolitan operā. Atsauksmes bija
dažādas, tomēr lielākā daļa skatītāju un kritiķu slavēja Džanni
Skiki kā veiksmīgāko no visām trim operām. 1919. gada 11.
janvārī Triptiha pirmizrāde notika Romā, to apmeklēja arī
pats autors. Šai pirmizrādei sekoja citas Eiropā, ASV un
Dienvidamerikā un, tā kā visiem patika Džanni Skiki, drīz
vien tas parādījās opernamu repertuāros kā patstāvīgs iestudējums.
Pučīni gadiem ilgi iebilda pret Triptiha dalīšanu
atsevišķās vienībās (vēl vairāk viņu kaitināja tādi iestudējumi,
kur vienā vakara daļā tika rādīta kāda no Triptiha operām,
bet turpinājumā – kāda cita komponista viencēliens), tomēr pirmās
divas operas uz ilgu laiku faktiski pazuda no publikas
redzesloka.
Viens no populārākajiem sacerējumiem ne tikai Triptiha,
bet, iespējams, visas Pučīni daiļrades kontekstā ir Lauretas ārija
no Džanni Skiki, kuras valdzinājumam pirmizrādes publiku
pakļāva Florensa Īstone (Florence Easton), bet kopš tā laika to
darījušas gan visu paaudžu operas grandāmas, tostarp Marija
Kallasa, Viktorija de los Anhelesa, Renata Tebaldi, Monserata
Kavaljē, Elizabete Švarckopfa, Renata Skoto, Andžela Georgiu,
Ketlīna Betla, Renē Fleminga un Anna Ņetrebko, gan tādas populārās
kultūras superzvaigznes kā Sāra Braitmena un Šarlote Čērča. Arī
kino veidotāji nav palikuši vienaldzīgi pret šīs melodijas
vienkāršību un skaistumu – tā izrādījusies gana laba mūzika
visdažādākajām filmām no gleznainās kinolentes Istaba ar
skatu (1985) un smeldzīgā mīlas stāsta Kapteiņa Korelli
mandolīna (2001) līdz tādiem atslodzes produktiem kā
Rokijs Balboa (2006) un Mistera Bīna brīvdienas
(2007).
Kā patstāvīgi iestudējumi Latvijas Nacionālās operas repertuārā
pabijuši Džanni Skiki (1932, diriģents Lovro fon Matačičs,
režisors Ludolfs Liberts) un Māsa Andželika (1993,
diriģents Normunds Vaicis, režisors Guntis Gailītis). Pilnā apjomā,
kā to iecerējis Pučīni, Triptihs tiek iestudēts
pirmoreiz.
Režisors V.Kairišs: „Varu tikai iztēloties Pučīni domu gaitu –
rakstot Triptihu, viņš jau daudzus gadus bija vispāratzīts
ģēnijs ar savu neatkārtojamu stilu, otrs slavenākais un visbiežāk
atskaņotais dzīvais komponists pasaulē aiz Riharda Štrausa.
Manuprāt, Pučīni meklēja kaut ko sev pašam interesantu, viņš
gribēja atrast jaunus izteiksmes līdzekļus. No šiem trim tikai
Māsa Andželika ir tāds tipisks Pučīni, Apmetnis
un Džanni Skiki ir atšķirīgi. Tajā trīsdaļīgajā struktūrā
ir kaut kāds noslēpums. Kā zināms, pats Dante, kas bija Pučīni
iedvesmas avots, sacerot Dievišķo komēdiju, izvēlējās
trīsdaļīgu struktūru – tā sastāv no Elles, Šķīstītavas un
Paradīzes. Un, lai gan tikai Džanni Skiki sižets ir ņemts
tieši no Dantes šedevra, katra no Triptiha daļām ir kaut
kādā veidā saistīta ar šo trīsvienību. Katra no šīm trim – Elle,
Šķīstītava, Paradīze – ir būtiska cilvēka dzīves sastāvdaļa. Tās
šķir un vienlaikus vieno šos trīs viencēlienus.”
Pirmizrāde notiks 8.jūnijā; izrādes 13.jūnijā, kā arī LNO
augusta izrāžu sērijā – 15.augustā.
Rīgas Operas
festivāls (ROF) – pirmais šāda mēroga un ieceres festivāls
Austrumeiropā – ir kļuvis par vērtīgu tradīciju, kuru gaida gan
Latvijas kultūras baudītāji, gan ārvalstu viesi, kas jau
tradicionāli veido lielāko ROF skatītāju daļu.
Dibināts 1998. gadā, festivāls ik vasaru noslēdz Latvijas
Nacionālās operas sezonu ar aizvadītā muzikālā gada spilgtākajiem
notikumiem. Ik gadus ROF piedāvā noskatīties sezonas
jauniestudējumus, iepriekšējo sezonu spilgtākos iestudējumus,
baudīt kādu lielās formas vokāli instrumentālo darbu, tikties ar
iemīļotiem pašmāju solistiem un spožām ārzemju zvaigznēm, kā arī
atcerēties saviļņojošākos mirkļus, baudot visskaistākās operu
melodijas.
Rīgas Operas festivāls 2010 8.–18. jūnijs
8.jūnijs 19.00 Džakomo Pučīni TRIPTIHS. PIRMIZRĀDE.
Ls 5–35. Apmetnis, Māsa Andželika, Džanni
Skiki Dir. Modests Pitrens (Modestas Pitrenas)
9.jūnijs 19.00 Dmitrijs Šostakovičs MCENSKAS APRIŅĶA
LĒDIJA MAKBETA. Ls 3–12. Dir. Kirils Karabics (Kirill
Karabits). Lomās: R.Muravickis, S.Izjumovs u.c.
10.jūnijs 19.00 Žils Masnē VERTERS. Ls 5–35. Dir.
Modests Pitrens (Modestas Pitrenas). Lomās K.Moreno, M.Paņko,
G.Davidčuka, I.Erdmans, R.Poļisadovs
11.jūnijs 19.00 Volfgangs Amadejs Mocarts DONS ŽUANS. Ls
5–35. Dir. Mihails Tatarņikovs. Lomās: J.Apeinis, R.Mačanovskis,
S.Vaice, V.Jansons, D.Bramane, J.Ādamsons, G.Davidčuka,
R.Poļisadovs
12.jūnijs 19.00 Gaetāno Doniceti MĪLAS DZĒRIENS. Ls
5–35. Dir. Modests Pitrens (Modestas Pitrenas). Lomās: I.Šļubovska,
A.Ludvigs, J.Apeinis, K.Norvelis, E.Martinsone
13.jūnijs 19.00 Džakomo Pučīni TRIPTIHS. Ls 5–35.
Apmetnis, Māsa Andželika, Džanni Skiki
Dir. Modests Pitrens (Modestas Pitrenas)
16.jūnijs 19.00 Gaetāno Doniceti MĪLAS DZĒRIENS. Ls
5–35. Dir. Aleksandrs Viļumanis. Lomās: J.Apeinis, R.Mačanovskis,
S.Vaice, V.Jansons, D.Bramane, J.Ādamsons, G.Davidčuka,
R.Poļisadovs
17.jūnijs 19.00 Volfgangs Amadejs Mocarts DONS
ŽUANS. Ls 5–35. Dir. Mihails Tatarņikovs. Lomās: J.Apeinis,
R.Mačanovskis, S.Vaice, V.Jansons, D.Bramane, J.Ādamsons,
G.Davidčuka, R.Poļisadovs
18.jūnijs 19.00 Džuzepe Verdi MAKBETS
KONCERTUZVEDUMS. Ls 3.50–20. Dir. Atvars Lakstīgala