Lasītāja vērtē Latvijas Nacionālā teātra izrādi "Mirušās dvēseles"
„Šī izrāde nelīdzinājās nevienai citai latviešu teātrī redzētajām. To noskatoties – man kā cilvēkam, kas nav ar teātri saistīts – daudz vieglāk saprast – cik liela loma katrā izrādē ir režisoram,” raksta portāla mammam.lv/tetiem.lv reģistrātā mamma Zane Melderāja.
Izrādes anonss:
Spilgtais satīriskais romāns par Čičikova braucienu pēc mirušām
dvēselēm, savā ceļojumā iepazīstoties ar visneticamākiem krievu
muižnieku tipāžiem, ir darbs, kurā režisors vēlas saglabāt Gogolim
tik raksturīgo aizkustinošo mīlestību uz cilvēku, tā rakstura
īpatnībām un vājībām. Izrāde ir aicinājums paskatīties uz notiekošo
un sevi ar labsirdīgu ironiju.
"Man patīk krievu literatūra, filmas un teātris. Tiešām
priecājos, ka mūsu aktieriem bijusi iespēja strādāt ar vienu no
talantīgākajiem mūsdienu krievu režisoriem – Kirilu Serebreņņikovu.
Par to droši vien jāsaka paldies esošajam Nacionālā teātra
direktoram Ojāram Rubenim. Vispār jāatzīst, ka kopš viņa stāšanās
amatā Nacionālais teātris ir burtiski uzplaucis. Ja agrāk man šis
teātris asociējās tikai ar žurku Kornēliju (mīļie, fani,
atvainojiet – es neesmu tās cienītāja :) ), tad šosezon Nacionālā
teātra repertuārs mani uzrunāja daudz vairāk kā visi citi Rīgas
teātri.
Kas man patika izrādē Mirušās dvēseles? Biju pārsteigta,
cik spoži mūsu aktieri spēj atspoguļot dzirkstošo krievu
temperamentu, - i nepateiksi, ka mēs esam kautrīgi. Lai gan uz
skatuves ir minimālas dekorācijas, ar cilvēku kompozīciju uz
skatuves, gaismas efektiem, krāsām, slīpu vai taisnu grīdu tiek
radītas vizuāli ļoti baudāmas ainas. Teju vai katru epizodi var
pārveidot gleznā! Asprātīgi un oriģināli scenogrāfiskie risinājumi.
Un tas iespējams atkal sasaistāms ar krievu temperamentu, bet
izrādē nav kompromisu. Ja ir, tad ir! Ja reiz galvenais varonis
nolēmis sadzert ar mirušajām dvēselēm, tad viņš neuzliek tām 2, 3
glāzītes, bet vienu pēc otras uzkrāmē vismaz 100!
Pēc izrādes nevilšu sāku salīdzināt ar iepriekš redzētajām izrādēm
Jaunajā Rīgas teātrī, bet sapratu, ka tas ir savādāk. Ja nu vienīgi
– pēc manām sajūtām – Hermanis vairāk rāda cilvēka iekšējos
pārdzīvojumus, bet Serebreņņikovam (un tas atkal jau saistīts ar
krievu mentalitāti) visas emocijas un pārdzīvojumi ir uz delnas.
Rezumējot jāteic, ka šī izrāde ir kaut kas ļoti svaigs un košs
Latvijas teātru dzīvei. Ļoti ceru, ka šis nav vienīgais krievu
režisora sniegums Latvijā un ka izrāde būs radījusi kādu
saviļņošanos Latvijas režisoriem un aktieriem.
Varu tikai ieteikt to noskatīties! :)
Ja nu tomēr kaut kur jāpiesienas, varbūt izrāde varēja būt par 10
minūtēm īsāka. (izrādes garums ir vairāk kā divas stundas, bez
pārtraukuma)."
Noskatīties video!
Ieskaties:
Latvijas Nacionālais
teātris