15.oktobrī atklās jaunās mūzikas festivālu ARĒNA
Pietkdien, 15.oktobrī, plkst.19.30 Lielajā Ģildē ar Sinfoniettas Rīga koncertu Pasaules spoguļi tiks atklāts jaunās mūzikas festivāls ARĒNA.
Koncertā skanēs Unsukas Činas (Unsuk Chin) Gougalon
kameransamblim; Dianas Rotaru (Diana Rotaru) Shakti saksofonam un
kamerorķestrim un Daniela Denī (Daniel Denis) Univers Zero opusu
pārlikumi kamerorķestrim. Koncertā piedalīsies saksofonists Jans
Maksimovičs, pie diriģenta pults Normunds Šnē. Koncertu klātienē
klausīsies arī grupas Univers Zero līdzdibinātājs un bundzinieks
Daniels Denī.
„Viena no programmas asīm ir grupas Univers Zero skaņdarbu
atskaņošana, ka spersonīgi man ir liels notikums. Tieši no viņus
savulaik klausijāmies vinila platēs, kā arī ietekmējāmies, veidojot
grupas Marana mūziku,“ stāsta diriģents Normunds Šnē.
Ja Stravinskim būtu rokgrupa, tā skanētu šādi…, rakstīts grupas
Univers Zero mājas lapas ievadā. Univers Zero ir
viena no ietekmīgakajām progresīvā roka apvienībām, kas likusi
pamatus arī tādam mūzikas žanram kā chamber rock. Ietekmējoties no
tik dažādiem avotiem kā roks, džezs, eiropeiskas izcelsmes tautas
mūzika, dažādu laikmetu klasiskā un arī aktuālākā mūsdienu mūzika,
Univers Zero idividuālo rokrakstu raksturo tikai viņiem piemītošs
īpašs skanējums, kurš iemantojis ne vien publikas atsaucību un
mīlestību, kritiķu labvēlību un slavinājuma vārdus, bet arī būtiski
ietekmējis vairākas citas mūzikas apvienības. Par šīvakara koncertā
iekļautajiem grupas līdzdibinātāja un bundzinieka Daniela Denī
veidotajiem vairāku grupas kompozīciju pārlikumiem kamerorķestrim
diriģents Normunds Šnē stāsta: "Pagājušā gadsimta 70. gadu vidū
Beļģijā izveidojās grupa Univers Zero, kuras viens no līderiem ir
Daniels Denī. Jau kopš tiem laikiem mani uzrunājis šīs grupas darbs
un pirms kāda laika uzzinot, ka grupa aizvien vēl koncertē, es
personīgi uzrunāju Denī, piedāvājot sadarbību. Sadarbības rezultātā
beļģu bundzinieks radījis opusu pārlikumus speciāli kamerorķestrim
Sinfonietta Rīga. Festivāla Arēna laikā Rīgā viesosies arī pats
Denī.“
Unsuka Čina (1961) pazīstama ne vien kā
komponiste, bet arī pianiste. Mūziķe dzimusi Seulā, Korejā un tur
guvusi arī pirmo izglītību un jau agrā jaunībā iemantojusi labu
slavu gan kā aktīvi koncertējoša pianiste, gan veiksmīga skaņrade,
tostarp uzvarot vairākos konkursos. Saņēmusi DAAD stipendiju
studijām Vācijā, viņa 1985. gadā pārcēlās uz Eiropu, lai skolotos
pie laikmetīgās mūzikas metra Ģērģa Ligeti, paralēli lēnām un
mērķtiecīgi arī nostiprinot savu vietu laikmetīgās mūzikas un
koncertdzīves pasaulē, bieži vien arī pati piedaloties savu
skaņdarbu iestudējumos kā pianiste. Pēdējo gadu laikā komponiste ir
paplašinājusi savas radošās iedvesmas apvāršņus, pirmo reizi
pievēršoties arī tradicionālo instrumentu tembriem, piemēram,
izmantojot ķīniešu instrumentu šengu koncertā Šu (2009), kā arī
ietvērusi specifiskas savas tautas kultūras pēdas šīvakara koncertā
iekļautajā skaņdarbā Gougalon, kas tapis pērn kā Ensemble Modern
pasūtinājuma darbs un pirmatskaņots tieši pirms gada. Opusa
Gougalon apakšvirsraksts - Ainas no Ielas teātra. Komponiste šajā
darbā apspēlē savas bērnības atmiņas par Seulas nabadzīgo rajonu
dzīvi īsi pēc Vjetnamas kara, smago ikdienas dzīvi un šo drūmumu
kliedējošajiem ielu teātriem. Opusa oriģinālnosaukums nav saistīts
ar korejiešu valodu un kultūru - vārds gougalon nav kāda
specifiska korejiešu teātra žanra nosaukums, bet gan ir aizguvums
no senās vācu valodas, un tas interpretējams kā piemānīt, radīt
smieklīgas kustības, praktizēt zīlēšanu u.c. Komponiste pati šo
darbu saista ar imadžināru tautas mūziku, kas tiek stilizēta,
iekšēji salauzta un tikai ārēji ir primitīva.
Laikmetīgās mūzikas vidē rumāņu komponistes Dianas
Rotaru (1981) vārds pēdējos gados ieskanas arvien biežāk
un nereti skan savienojumā ar tādiem apzīmējumiem kā savdabīgi
oriģināla, jauna un daudzsološa, viena no interesantākajām savas
paaudzes skaņradēm. Diana Rotaru dzimusi Bukarestē un studējusi
dzimtās pilsētas Nacionālajā Mūzikas universitātē, kā arī Erasmus
apmaiņas programmas ietvaros Parīzes konservatorijā. Koncerts
saksofonam un orķestrim Shakti tapis 2004. gadā, komponiste darba
ievadvārdos atklāj, ka Shakti (Šaktī) Indijas mākslā un filozofijā
simbolizē kosmisko enerģiju, apslēptu spēku un virzošo spēku, kā
arī it visa sievišķo elementu. Šajā gadījumā tas ir saksofons, kas
dod enerģiju orķestrim, kurš to pārtver un attīsta tās
visraksturīgākos elementus, tādējādi radot visas kompozīcijas
universu. Saksofona partijā plaši iedzīvinātas arī tehnikas, kas
tiek izmantotas džeza improvizācijās, tas lielā mērā saistīts
ar faktu, ka kompozīcija veltīta Danielam Kientzijam –
mūziķim, kurš tiek dēvēts par mūsdienu saksofona izgudrotāju
un ir radījis arī monumentālo grāmatu Saxologie, kurā viņš
apkopojis savas zināšanas un pieredzi atiecībā uz saksofona spēli
gan tās tradicionālajā izpratnē, gan saistībā ar dažādiem
jauninājumiem paplašināto spēles tehniku jomā.
Ideja veidot jaunās mūzikas festivālu radās pirms vairākiem gadiem,
jo tolaik koncentrēta, sakārtota jaunās mūzikas atskaņošanas niša
Latvijā bija tukša, kamēr jaunāko vēsmu atspoguļotāji teātra un
kino jomās (Homo Novus un Arsenāls) jau bija kļuvuši par neatņemamu
vietu Latvijas kultūrainā. Tādēļ 2002. gada rudenī savu gaitu
uzsāka Jaunās mūzikas festivāls ARĒNA. Pēdējo gadu laikā Latvijā
aktīvi darbojas atsevišķi mūziķi un mūziķu vienības, kuri par vienu
no galvenajiem mērķiem izvirza tieši jaunās mūzikas atskaņošanu.
Piesaistot arī citus darboties gribošus un varošus cilvēkus,
izveidojās profesionāļu grupa ar lielisku pieredzi un nākotnes
ainas apzināšanas spējām.
Jaunās mūzikas festivāls ARĒNA vēlas rādīt mūsdienu mūzikas
dažādību. ARĒNA ir ikgadējs forums, un tā galvenie mērķi un
uzdevumi ir: jaunās latviešu mūzikas atskaņojumi; starptautiski
atzītu jaunās mūzikas atskaņotāju piesaiste; pasaulē atzīta
komponista uzaicināšana uz festivālu. 2002.gadā ARĒNAs īpašie viesi
bija pasaulslavenais igauņu komponists Arvo Pērts un džeza leģenda
Džo Zavinuls. Savukārt 2003.gada ARĒNAs viesis bija britu
komponists Gevins Braiars, 2008.gadā – Heincs Holigers. 2002.gadā
festivāls saņēma Latvijas Kultūras ministrijas prēmiju par
veiksmīgu konceptuālo risinājumu mūsdienu mūzikas popularizēšanā.
2003. gadā festivāls kļuva par Eiropas Jaunās Mūzikas Organizāciju
Apvienības (ECPNM) biedru.
2010. gada festivāla tēma būs Kultūras arhetips.
Laiks, fokusējoties uz laikmetīgo mūziku, kura saistīta ar
tradicionālu kultūru ierosmēm, aptverot visu pasauli. Arēnas
programmā iekļautie darbi atspoguļo plašu un daudzveidīgu kultūras
arhetipu un laika traktējumu ainu, no pasaules pilsoņa Osvaldo
Golijova vokālā cikla, caur Tuvo Austrumu tipiskajām palēninātajām,
cirkulārajā laika apziņā balstītajām kompozīcijām (Tošio Hosakava,
Jondži Pag-Pāna, Tan Duns) līdz latviešu kultūras arhetipu
atklāšanai visjaunāko latviešu komponistu mūzikā. 2010.gada
festivālā skanēs pieci koncerti – atklāšanas koncerts Pasaules
spoguļi, koncerts Ziemeļu balsis, koncerts Daoisms ūdens traukā,
jauno komponistu konkursa Latviskais skaņas kods fināls un
noslēguma koncerts Imadžinārie kosmosa pulksteņi.
Festivāls notiek no 15. līdz 24.oktobrim.
Viss par festivālu: www.arenafest.lv