LNO top baleta komēdija "SAPNIS VASARAS NAKTĪ"
22.oktobrī Latvijas Nacionālajā operā notiks horeogrāfa Jurija Vamoša baleta komēdijas divos cēlienos Sapnis vasaras naktī pirmizrāde.
Iestudējumu, kurš veidots pēc Viljama Šekspīra lugas
motīviem, skanēs Fēliksa Mendelszona-Bartoldi mūzika. Pie diriģents
pults būs Mārtiņš Ozoliņš, lomās: R.Martinovs, A.Avečkins,
(Oberons), J.Gurviča, M.Demjanoka, I.Puhova (Titānija), Intars
Kleinhofs, Aleksandrs Osadčijs (Paks), Andris Pudāns, Ulvi Azizovs,
Elvijs Fedukovičs (Robins), Ringolds Žigis, Arturs
Skuteļskis (Ēzelis), Elza Leimane-Martinova,
Sabīne Guravska (Helēna), Juka Mijake, Jolanta Lubēja (Hermija)
u.c.
Sapnis vasaras naktī ir leģendārā angļu dramaturga Viljama
Šekspīra (1564–1616) komēdija, par kuras tapšanas laiku Šekspīra
daiļrades pētnieki uzskata laika posmu starp 1594. un 1596. gadu.
Lugā atainoti notikumi, kas apvij Atēnu valdnieka Tēseja un amazoņu
pavēlnieces Ipolitas laulības: četri jauni atēnieši bauda mīlas
saldmi un mokas, bet bariņu amatnieku, kuri vēlā nakts stundā meža
biezoknī cer netraucēti samēģināt valdnieku kāzām paredzēto izrādi,
diezgan neganti izjoko tur mītošās fejas. Tas ir viens no
populārākajiem Šekspīra darbiem, kuru iestudē visā pasaulē un
dažādos veidos – sākot no bērnu skolas ludziņām līdz
profesionālajam teātrim, no operas un baleta līdz kino žanram.
Lugā atainoti notikumi, kas apvij Atēnu valdnieka Tēseja un amazoņu pavēlnieces Ipolitas laulības: četri jauni atēnieši bauda mīlas saldmi un mokas, bet bariņu amatnieku, kuri vēlā nakts stundā meža biezoknī cer netraucēti samēģināt valdnieku kāzām paredzēto izrādi, diezgan neganti izjoko tur mītošās fejas.
„Literatūra un mūzika mani iedrošina un dāvā radošo enerģiju.
Tas, ka esmu iedvesmojies no Šekspīra lugas „Sapnis vasaras naktī”,
nav pārsteigums. Tā ir sarežģīta, daudzslāņaina, ironiska komēdija
ar noteiktu skatījumu uz cilvēku mīlas dzīves problēmām, un to visu
kopā saista orķestra romantiskais skanējums. Aizraujoši un
pretrunīgi: Elizabetes laika Anglijas godīgā brīvība (pat daži
visai drosmīgi simboli kā Titānijas aizraušanās ar ēzeli) līdzās
19. gadsimta sākuma romantiskajai partitūrai. To, ko saprotu ar šo
darbu, esmu centies parādīt uz skatuves tikai ar ķermeņa valodas
iespējām. Tāpēc ir ļoti svarīgi, lai dejotāji ne tikai dejotu, bet
kļūtu par aktieriem, kas prot dejot. Kad man tas izdodas, varbūt
skatītāji, kas nav lasījuši Šekspīru, gūst tikpat daudz prieka, kā
esmu guvis es,” stāsta horeogrāfs Jurijs Vamošs.
Horeogrāfs Jurijs Vamošs dzimis Budapeštā un pēc mācībām Ungārijas
Valsts baletskolā kļuvis par Ungārijas Valsts operas baleta
solistu, bet 1972. gadā – par Bavārijas Valsts operas baleta
solistu. Kopš tā laika viņa profesionālā karjera veidojusies
galvenokārt Eiropas vāciski runājošajās zemēs. 13 viņa radošās
dzīves gadi cieši saistīti ar Diseldorfas Deutsche Oper am Rhein.
Kopš 2001. gada Jurijs Vamošs ir Budapeštas Dejas akadēmijas Goda
profesors. 2007. gadā viņam piešķirts Ziemeļreinas–Vestfālenes
ordenis par īpašiem nopelniem.
Jurijs Vamošs ir uzticīgs liela apjoma baletiem, un viņa stāstu
centrā vienmēr ir cilvēks. Viņu interesē klasiski sižeti, kuriem
horeogrāfs piešķir kādu spilgtu, neraksturīgu vaibstu – „Kopēlija
Monmartrā”, „Apburtā princese – pēdējā cara meita”, „Riekstkodis –
Ziemassvētku stāsts”. Viņš radījis savas „Pelnrušķītes”, „Žizeles”,
„Romeo un Džuljetas”, „Gulbju ezera”, „Svētpavasara”, „Spartaka” u.
c. versijas. Ne mazāk par šo baletu slavenajām partitūrām Juriju
Vamošu interesē arī mūsdienu komponistu veikums, un viņam nav sveša
arī latviešu mūzika – baletā „Erda” skan Pētera Vaska mūzika.
Izdevums Tanzgeschichte des 20. Jahrhunderts in einem Band
(„Divdesmitā gadsimta dejas vēsture vienā sējumā”) nosaucis viņu
par vienu no „iespējams, labākajiem mūsdienu horeogrāfijas
stāstniekiem”.
Ieskaties: www.opera.lv