Ar ko mēs esam pārāki par igauņiem?
Igaunijas mūzikas kritiķi snieguši augstu vērtējumu par Latvijas Nacionālās operas viesizrāžu kvalitāti.
Recenziju fragmenti
Untumainais muižnieks Jevgeņijs Oņegins apliecina operas mākslas
lielumu, Andress Lāsiks un Ruta Alakila, 2011. gada 26. Janvāris
(EPL):
...Mēs Tallinā bijām grandioza notikuma liecinieki. Lai gan
cienījamā klasiķa Pētera Čaikovska operas nosaukumā ir vīrieša
vārds, redzētajā iestudējumā pirmajā vietā ir sieviete. Mūsu operas
publikai bija iespēja tikties ar valdzinošo soprānu Airu Rūrāni,
kas Tatjanas lomā publiku apbūra. Rūrānes dziedātās muižnieku
meitenes lomā ir gan kaislības, gan iekšēja pašcieņa. Pirmklasīgs
lomas izpildījums...
...Tieši pateicoties ar Tatjanas tēlu saistītajiem tematiem sevi
attaisno scenogrāfija. Uz skatuves redzama nevis aizkustinoši
pastorāla muižas dzīves idille, bet romantiski iespaidīgi dabas
video. Daba kopā ar mūziku latviešu Jevgeņijā Oņeginā stāsta par
mīlestību kā lielu dabas dāvanu. Andreja Žagara iestudējums ar
vērienīgiem vizuāliem tēliem un pirmklasīgu mūzikas interpretāciju
reprezentē modernu operas teātri. ...
... Klasiķim Čaikovskim LNO klājas ļoti labi. Teātra solistu vokālā
skola piemērota viņa mūzikas izpildīšanai, dziedātāju krievu valoda
ir nevainojama.
Orķestra kopīgais skanējums bija lielisks, un pat no Estonias
orķestra bedres publiku sasniedza latviešu stīgu instrumentu skolas
sulīgais skanējums, tāpēc latviešu izpildījumā netrūka Čaikovska
mūzikas saldo skumju.
Latvijas Operas kontrasti Estonia, Reins Veidemanns, 2011.gada
26.janvārī, (POSTIMEES):
...Tagad pavērās iespēja savām acīm skatīt pat Eiropā atzinību
iekarojušo Latvijas Nacionālo operu šeit, pašu mājās, teātrī
Estonia. ... Butterfly uzskata par pasaulē senāko joprojām apritē
esošo iestudējumu, ņemot vērā, ka dekorāciju, kostīmu un
iestudējuma pamatkoncepcija ņemta no 1925. gada. Tātad, tikai
mazliet vairāk nekā desmit gadu pēc pirmizrādes La Scala. Mūsu
izpratnē tajā laikā, kad Tammsāre rakstīja savu Zemi un mīlestību.
Šķita, ka poļu soprāns Aleksandra Hačinska Čo-Čo-Sanas lomā
parādīja sevi no vislabākās puses. Šīs operas slavenākā ārija Un
bel dì izpelnījās vairākus bravo. “Butterfly dēļ braukt uz Rīgu
nebūtu vērts,” tā vēlāk teica kāds skatītājs. Aplausi pēc izrādes
bija vētraini.
... Toties Andreja Žagara nesen iestudētais Čaikovska Jevgeņijs
Oņegins bija eksplozīvi spēcīgs. Puškina ģeniālās poēmas sižets ir
pārcelts mūsdienās. Ļoti pārliecinoša Tatjanas lomā ir Aira Rūrāne.
Domāju ne tikai viņas dažādos reģistros spēcīgo un žilbinošo
soprānu, tikpat svarīga ir arī iemiesošanās tēlā. Skatītāju priekšā
ir visa Tatjanas attīstība: no kautras iemīlējušās un izmisīgas
mīlētājas līdz apzinīgai un pašcieņas pilnai precētai sievai.
...
... Nudien, latviešu Jevgeņija Oņegina brīnums ir tāds, ka
skatītājs nevis seko operas gaitai, gaidīdams pazīstamas ārijas,
bet izdzīvo uz skatuves notiekošo kā pats savu vai kāda tuvinieka
drāmu. Katra kustība, katra detaļa ir precīzi savā vietā,
bezmērķīgas maldīšanās nav pat ainās, kur tiek attēlots haoss.
Neatliek nekas cits, kā saukt Bravo! un Paldies! Latvijas
Nacionālajai operai, mudināt igauņus braukt uz Rīgu, lai iepazītu
Tatjanas un Oņegina traģiskā mīlas stāsta skatuves versiju. Daudzas
minūtes ilgušie aplausi Estoniā pēc Oņegina apliecināja, ka
latvieši joprojām.
Brīnišķīgi dziedātāji un domāšanas svaigums, Tīu Levalde,
2011.gada 11.februāris, SIRP:
... Sastapšanās ar divām Latvijas Nacionālās operas izrādēm mūsu
Estonia zālē atkal atgādināja, ka mums pavisam tuvu ir brīnišķīgi
dziedātāji, mūziķi un svaigi, konceptuāli domāšanas modeļi.
Latviešu jau arī ir krietni vairāk nekā igauņu, un tāpēc izvēle
mākslas jomā krietni bagātāka. Taču, ja runājam par vokālo mākslu,
kurā viņiem jau visai ilgus gadus valda vokālā skola ar iespaidīgi
vienotu kredo, tad jāmin vēl viens būtisks faktors – temperaments,
kas pievieno svarīgu pipariņu visam, kas notiek uz skatuves.
...
...Dziedātāji tiešām bija visādā ziņā labi, turklāt arī pašu sīkāko
lomu izpildītāji! Gan melodiskajā, gan emocionālajā ziņā uzlādēti
ir visi Butterfly ansambļi. Protams, operas izrādē nekas nenotiek
bez orķestra un diriģenta – te valdīja harmonija, solopartiju
gaumīga muzikalitāte. Šķiet, ka diriģents Mārtiņš Ozoliņš ļoti labi
izjūt dziedātājus: viss notika kā uz vienas elpas, īpaši apbūra
sinhronums ar Hačinskas fermātām un filētajām izskaņām.
...Čaikovska Jevgeņijs Oņegins piedāvāja ļoti aizraujošus mirkļus,
raisīdams dažādas emocijas un domas. Režisors Andrejs Žagars
daudzus gadus bijis aktieris, un tas viņam devis lielas
priekšrocības lomu “atmūķēšanā”. Viņš ir iestudējis veselu virkni
operu gan uz savas, gan ārvalstu skatuvēm. Asprātīgas bija atsauces
uz Puškina teksta niansēm.
... Dziedoņu sastāvs bija visādā ziņā cienījams. Tatjanas Larinas
lomas izpildītāja Aira Rūrāne ir kārtējais Rīgas Operas dārgakmens.
Viņai ir interesanta, sulīga balss ar lielu enerģiju. Šķiet, ka
viņas dramatismam nav robežu. Varbūt pēdējā cēlienā es būtu
gaidījusi vairāk nobriedušai sievietei atbilstošas pašcieņas, taču
vokālā interpretācija man patika visos aspektos. Oņegina lomā bija
jau Butterfly iepazītais Jānis Apeinis. Viņa Oņegins bija
rezignēts, īsts Bairona Čailds Harolds. Man ļoti patika Apeiņa
skaņas kultūra, frāzējums un kaisle beigu cēlienā, kad liriskais
baritons klausītājam piedāvāja visu krāsu paleti, kāda viņam
piemīt. Šķelmīga bija kādas teātra apmeklētājas replika – sievietes
visos laikmetos iemīlējušās nepareizajos vīriešos! Ļenski ļoti
simpātiski izdziedāja un notēloja Viesturs Jansons – skumjš
vientuļnieks, liriķis bez salkani salda tenora skanējuma!
... Iestudējums rosina uz diskusiju, taču ir ārkārtīgi
interesants!
LNO un Igaunijas Nacionālās operas viesizrādes notiks
2011.gada janvārī. Apmaiņas viesizrāžu ietvaros igauņi Latvijas
publikai rādīja divas operas — Mīla uz trim
apelsīniem un Cosi fan tutte — un
divus baletus Silfīda un Trīs musketieri, savukārt LNO
Tallinā viesojās ar baletiem Žizele un Sapnis vasaras
naktī un operām Jevgeņijs Oņegins un Madame
Butterfly.
Ieskaties: www.opera.lv