Klusajā sestdienā LNO skanēs kora koncerts ...un plūda brīnišķa gaisma...
Klusajā sestdienā, 23.aprīlī, plkst.19.00 Latvijas Nacionālajā operā skanēs garīgās mūzikas koncerts UN PLŪDA BRĪNIŠĶA GAISMA, kurā LNO koris diriģenta Aigara Meri vadībā dziedās Artura Maskata opusu Lacrimosa, Sergeja Taņejeva kantāti Damaskas Jānis, kā arī Ferenca Lista oratorijas Kristus trešās daļas Latvijas pirmatskaņojumu. Koncertā piedalīsies arī LNO orķestris, solisti Gunta Davidčuka (soprāns), Ieva Parša (alts), Mārtiņš Zvīgulis (tenors) un Gundars Dziļums (bass), vokālais ansamblis Latvian Voices un ērģelnieks Aigars Reinis.
„Operas ikdienā koris ir liela mākslinieciska vienība, kas kopā
ar orķestri balsta jebkuru operas izrādi. Koncerts klusajā
sestdienā ir lieliska iespēja ieraudzīt mūs no pilnīgi cita skatu
punkta – klausītājiem piedāvāsim garīgo vokāli simfonisko mūziku,
nevis tradicionālos operas korus. Mums ir lieliska iespēja radīt
koncertu, kura mūzikā varēsim izdzīvot ceļu no tumsas uz gaismu, no
ciešanām uz atpestīšanu,” stāsta LNO kora diriģents Aigars
Meri.
Latvijas Nacionālās operas koris dzimis vienā gadā ar Latvijas
valsti, un, gluži kā toreiz, arī šodien kora māksliniekus atzinīgi
novērtē gan pašmāju publika, gan ārzemju kritiķi, kas kori izceļ kā
vienotu un saskanīgu ansambli. “Solistu komanda un kora sniegums ir
izcils – tik adekvāti, saspringti un precīzi Šostakoviča opuss skan
reti,” pēc LNO viesizrādēm Maskavā 2007. gada oktobrī rakstīja
laikraksta Kommersant korespondents Sergejs Hodņevs. LNO kora
galvenās kvalitātes šodien ir temperaments, skatuviskā izjūta, kā
arī īpašs, izlīdzināts skanējums, kas novērtēts ar LNO patrona A/S
Latvijas Gāze Gada balvu 2006 un nomināciju Latvijas Lielajai
mūzikas balvai 2007 kategorijā Par izcilu darbu ansamblī.
Ar vokālu un aktierisku meistarību apveltīti arī no kora dziedātāju
vidus nākušie solisti – Kristīne Opolais, Antra Bigača, Evita
Raituma, Dace Volfarte, Aleksandrs Antoņenko, Miervaldis Jenčs,
Aivars Krancmanis, Rihards Mačanovskis, Armands Siliņš, Andris
Lapiņš, Liene Kinča un šī koncerta soliste Ieva Parša.
Starp slavenākajiem LNO kormeistariem, kuru darbības laikā koris
sasniedzis īpašu māksliniecisku kvalitāti, bijuši Pauls Jozuus,
Teodors Kalniņš un Haralds Mednis, ar kori dažādos laika posmos
veiksmīgi strādājuši arī Rūdolfs Vanags, Ansis Alberings, Juris
Radiškevičs, Ilgvars Matrozis, Vilmārs Vasulis, Edgars Račevskis,
Jānis Zirnis, Mārcis Katajs, Didzis Kauliņš, Normunds Vaicis,
Mārtiņš Ozoliņš, Andris Veismanis u. c. Kopš 2006. gada LNO
galvenais kormeistars ir Aigars Meri.
ARTURS MASKATS ir viens no spilgtākajiem mūsdienu latviešu
komponistiem. Kopš 1996. gada Arturs Maskats ir Latvijas Nacionālās
operas mākslinieciskais direktors. Opuss Lacrimosa (latīņu valodā –
Asaru diena) – veltījums prāmja Estonia katastrofā bojāgājušajiem.
Pats komponists par Lacrimosa tapšanu ir teicis: „Ikvienam
notikumam vajadzīga distance. Nekad neesmu varējis kāda vai kaut kā
piemiņai uzrakstīt tūlītēju veltījumu skaņās. Caur sevī
ieskatīšanos un sevis plosīšanu. Bet – jebkurš komponists, rakstot
par kaut ko ļoti, ļoti būtisku, sevi plosa. Nevar būt savādāk. Man
ir vairāki traģiski darbi, kuru tēma izsāpēta caur sevi. Dzīvības
un nāves noslēpums, varbūt – Dieva sods, varbūt – brīdinājums, kas
uzrunā ar neparastu iedarbīgumu un cilvēciski sāpīgām
emocijām."
SERGEJS TAŅEJEVS – ievērojams krievu komponists, spožs pianists,
atzīts pedagogs, aktīvs sabiedriskais darbinieks. Ar zelta medaļu
absolvējis Maskavas konservatoriju, apgūstot klavierspēli pie
Nikolaja Rubinšteina, bet komponēšanu – pie Pētera Čaikovska.
Kantātes Damaskas Jānis literāro materiālu veido krievu dzejnieka
Alekseja Tolstoja (1817 – 1875) tāda paša nosaukuma poēma (1859),
kas izceļas ar cēlu, vienkāršu, bet dziļi savdabīgu noskaņojumu.
Pirmo reizi kantāte tika izpildīta 1884. gada 14. janvārī Maskavā
koncertā, kas bija veltīts N. Rubinšteina piemiņai. To diriģēja
pats autors. Pēc trim gadiem kantāte tika nodota Pēterburgas
publikas vērtējumam. Abās pilsētās tai bija milzīgi panākumi.
Oratorija Kristus FERENCA LISTA daiļradē ieņem īpašu vietu. Kristus
tapa vairāk nekā desmit gadus – ilgāk nekā jebkurš cits komponista
skaņdarbs. Pats komponists oratoriju Kristus sauca par savu
„muzikālo gribu un testamentu”. Vēlāk viņš atzina: „Kristus
komponēšana man bija mākslinieciska nepieciešamība. Tagad, kad tas
ir paveikts, esmu realizējies.” Trešā oratorijas daļa veltīta
Kristus krustā sišanai un augšāmcelšanās brīnumam, tāpēc tās
noskaņojums mainās no izmisuma dzelmēm līdz ticības virsotnēm:
Kristus skumjā saruna ar Tēvu, Marijas sāpes par vienīgā dēla
zaudēšanu, Marijas Magdalēnas priecīgais pārsteigums par tukšo kapu
un gaviles par Kristus augšāmcelšanos – nāve ir uzvarēta! Latvijā
Ferenca Lista Kristus 3. daļa pirmo reizi tiek atskaņota šī
koncerta ietvaros.
Ieskaties: www.opera.lv