"Vilkaču mantinieces" pasaules pirmizrāde uz LNO skatuves
3. jūnijā pasaules pirmizrādi piedzīvos latviešu komponista Bruno Skultes (1905-1976) operas Vilkaču mantiniece iestudējums Latvijas Nacionālajā operā.
Izrādi, kas top ar Operas Ģildes ASV un Valsts Kultūrkapitāla
fonda atbalstu, veido diriģents Andrejs Jansons, režisore Ināra
Slucka, scenogrāfe un kostīmu māksliniece Ieva Jurjāne; lomās
iejutīsies Dana Bramane, Andris Ludvigs, Raimonds Bramanis, Inga
Šļubovska, Gunta Davidčuka, Imants Erdmans, Rihards Mačanovskis,
Armands Siliņš, Krišjānis Norvelis u.c.
„LNO uzdevums ir veicināt latviešu skatuves mūzikas rašanos un, jo
īpaši, iestudēšanu. Uzreiz pēc restaurācijas 1996. gadā iestudējām
Romualda Kalsona operu Pazudušais dēls. Bijis Jura
Karlsona balets Sidraba šķidrauts, Ilonas Breģes opera
Dzīvais ūdens, Ērika Ešenvalda Augļu koks ir
Jāzeps, Artūra Maskata balets Bīstamie sakari. Tagad
būtiski ir iepazīt to mantojumu, kas latviska un kuru kopuši
tautieši ārzemēs. Tāda ir arī Bruno Skultes daiļrade. 2014.gadā,
kad Rīga kļūs par Eiropas kultūras galvaspilsētu, plānojam
pārsteigt Rīgas viesus ar jauniem latviešu komponistu darbiem,”
akcentē LNO direktors Andrejs Žagars.
Bruno Skulte (1905 – 1976) ir viens no spilgtākajiem trimdas
komponistiem. Latviešu mūzikas vēsturē viņš iegājis ne vien kā
talantīgs un ražīgs komponists, bet arī kā aizrautīgs un
iedvesmojošs diriģents, temperamentīgs ērģelnieks un aktīvs
sabiedriskais darbinieks. B.Skultes darbu sarakstā ir kora
dziesmas, kantātes, opera, baleti, instrumentālā un vokālā
kamermūzika, simfoniskie sacerējumi, skaņdarbi balsij ar orķestra
vai ērģeļu pavadījumu, miniatūras koklēm, ērģelēm, kinomūzika...
Pēckara Latvijā par šiem skaņdarbiem bija zināms nedaudziem, jo
B.Skultes sacerējumi Padomju Latvijā bija aizliegti.
Operas Vilkaču mantiniece pamatā ir Ilonas Leimanes romāns, pēc komponista nāves operas muzikālo materiālu pilnībā pabeidza Andrejs Jansons.
Operu Vilkaču mantiniece, kas sacerēta 20. gadsimta 40.
gadu beigās, savulaik iestudēšanai Maskavā ieteicis pasaulslavenais
diriģents Leopolds Stokovskis, tomēr tam nebija lemts notikt.
Pirmais operas koncertuzvedums Latvijā notika 2005.gadā LNO Jaunajā
zālē. Koncerts tika ierakstīts, un to publicēja kompānija
Albany Records Troy. Par operas koncertierakstu žurnāls
Das Opernglas rakstīja: "Visai veristisks stils, ko varētu
ierindot kaut kur starp Pučīni un 20. gadsimta 50. gadu filmu
krāšņo mūziku, piešķir operai pievilcīgu vitalitāti."
Mēs mēdzam slavēt latviešu tikumus aizgājušajos gadsimtos: tie
bijuši bargi, bet taisnīgi un negrozāmi. Tomēr aizliegtā mīlestība
ir pastāvējusi vienmēr — slepena un nosodīta, bet neizdzēšama un
neapslāpējama. Un tieši tādas ir Dievlodziņu saimniekdēla Raita
jūtas pret svešinieci Marutu — skaisto raganu no nīstajām Vilkatu
mājām. Tik ugunīgas jūtas var gan sildīt, gan sadedzināt... Operas
Vilkaču mantiniece pamatā ir Ilonas Leimanes romāns, pēc
komponista nāves operas muzikālo materiālu pilnībā pabeidza Andrejs
Jansons.
"Bruno Skultes operā Vilkaču mantiniece visvairāk mūs interesē
autora izvirzītā naida tēma. Un centrālais jautājums, ko pētām,
operu iestudējot, skan — kā latviskajā dailē, šajā skaistumā, ko
tik pašapzinīgi kopjam un ar ko pamatoti lepojamies, mājo tik
milzīgs naids? Naida tēmai vēlamies pretī likt skaistuma un
mīlestības tēmas. Skaistums un mīlestība ir spēks, kas spēj
atbrīvot no naida," saka iestudējuma režisore Ināra Slucka.
Ieskaties: www.opera.lv