Līdz 31. augustam unikāla izstāde — "Ar Ērenpreisu pa varavīksnes tiltu"
14. maijā plkst. 19.00 Muzeju nakts ietvaros Andreja Upīša muzejā, Rīgā, Brīvības ielā 38–4 notiks izstādes Ar Ērenpreisu pa varavīksnes tiltu atklāšana.
Nams Brīvības ielā 38 (agrāk Brīvības gatve 2) celts 1911. gadā
pēc arhitekta Ernsta Poles projekta.
20. gadsimta 20., 30. gados šajā namā, ilgāku vai īsāku laiku,
darbojās kredīta un krājaizdevu iestādes, vairākas biedrības,
izdevniecības, I šķiras restorāns Teātra klubs, te
izvietojās arī vairāku rūpnīcu un tirdzniecības uzņēmumu kantori —
arī slavenā velosipēdu ražotāja Gustava Ērenpreisa fabrikas
pārstāvniecība.
Gustavs Ērenpreiss dzimis 1891. gadā Mazsalacā, beidzis
amatniecības skolu. Kopš 1907. gada strādāja E. Bērziņa velosipēdu
darbnīcā Baltija.
1922. gadā Rīgā, pie Vidzemes tirgus, viņš atvēra nelielu
velosipēdu un motociklu darbnīcu, kas laika gaitā izauga par G.
Ērenpreisa velosipēdu rūpnīcu Brīvības gatvē 2 un saražoja ap
70% no visiem Latvijā izgatavotajiem velosipēdiem.
No 1927. līdz 1940. gadam piecās lielās Ērenpreisa fabrikās un 30 mazās darbnīcās tika saražots apmēram pusmiljons velosipēdu.
1924. gadā rūpnīca pārcēlās uz Brīvības ielu 129/133 — šīs
telpas iepriekš piederēja velosipēdu ražošanas aizsācējam Latvijā
Aleksandram Leitneram.
Jau 1927. gadā te sāka darboties G. Ērenpreisa velosipēdu
fabrika — vadošā ražotne visā Baltijā. To noteica modernās
tehnoloģijas, divriteņu dizains un augstie kvalitātes rādītāji.
Rūpnīcā ražoja sieviešu un vīriešu velosipēdus, kā arī velosipēdus
armijas vajadzībām, jo Latvijas armijā bija arī velosipēdistu
rotas.
Divriteņu cena atkarībā no modeļa bija ap 145 — 150 latiem,
tos varēja iegādāties arī uz kredīta. Gustava Ērenpreisa
Original velosipēdi bija pieprasīti daudzās valstīs.
No 1927. līdz 1940. gadam piecās lielās Ērenpreisa fabrikās un 30
mazās darbnīcās tika saražots apmēram pusmiljons velosipēdu.
Jau 1927. gadā te sāka darboties G. Ērenpreisa velosipēdu fabrika — vadošā ražotne visā Baltijā.
1940. gadā Ērenpreisa fabriku nacionalizēja. 1943. gadā Gustavs
Ērenpreiss atguva savu īpašumu, bet jau 1944. gadā izbrauca no
Latvijas uz Vāciju, kur strādāja meža darbos, vēlāk būvēja taupības
krāsniņas. Slavenais velosipēdu ražotājs mira 1956. gadā Vācijā.
Gustavs Ērenpreiss apbalvots ar Triju Zvaigžņu ordeni un Atzinības
krustu. Viņa rūpnīcu padomju laikā pārdēvēja par Sarkano
Zvaigzni, tā velosipēdus ražoja līdz 1960. gadam, vēlāk — līdz
1995. gadam — arī mopēdus.
Ērenpreisa velosipēds savu spozmi un vārdu nav zaudējis arī
mūsdienās. Par to rūpi uzņēmies Gustava Ērenpreisa pēctecis, viņa
brāļa mazmazmazdēls Toms Ērenpreiss — cilvēks ar mākslinieka un
filozofa dvēseli. Viņš jau sesto gadu savā divriteņu darbnīcā
Aleksandra Čaka ielā 90/4 nodarbojas ar seno spēkratu restaurāciju.
Amata knifus apguvis pie dažādiem meistariem.
Ērenpreisa divritenim jābūt ar gaišu rāmi, ļoti stabilu gaitu,
smalkām līnijām, puķīšu ornamentiem, skaistu ādas apdari, spoži
niķelētam un hromētam.
Lai popularizētu agrākās Latvijas riteņbraukšanas tradīcijas, 2010.
gadā Toms izveidojis Latvijas Veclaiku divriteņu klubu. Vislielāko
atpazīstamību un popularitāti klubs ieguvis nu jau divos
organizētajos Tvīda braucienos Liepājā un Rīgā. Šo braucienu
nosaukums cēlies no angļu vārda „tweed” un nozīmē izbraukumu ar
senu velosipēdu un retro tērpu parādi, kā arī Tvīda karaļa un
karalienes kronēšanu.
Izstāde atvērta līdz 31. augustam.