Pārsteidz vīru! Aizved uz mopēdu izstādi
No 12. novembra Kalnciema kvartāla izstāžu mājā skatāma rūpnīcas „Sarkanā zvaigzne” mopēdu kolekcijas izstāde. Izstāde apskatāma līdz 25. novembrim. Darba laiks otrdien-sestdien 12.00-20.00. Ieeja izstādē bez maksas.
Kolekcija ir veidota vairāku gadu garumā un sastāv no vairāk kā
30 mopēdiem, starp kuriem ir Rīga 1, Rīga 2.126 (koka mini), Gauja,
Rīga 3, 4, 5 un citi. Mopēdi ir oriģināli, kolekcijas eksemplāriem
pat nav bijusi nepieciešama restaurācija. Mopēdi ražoti sākot no
1961. gada. Kolekcionāra īpašumā ir arī daži Čehijā ražoti modeļi,
piemēram, Jawa 551 Sport 50cc, Jawa Stadion S22, kas ir ekskluzīvi
un reti sastopami arī ārzemēs.
Par kolekcionāru:
Artūrs Upe, dzimis 1982. gadā Limbažos, dzīvo Rīgā. Mopēdus
kolekcionē aptuveni 5 gadus. Viss sācies ar Upesciema daudzdzīvokļu
mājas pagrabā atrasto Rīga 11. Tam sekojusi nopietna aizraušanās ar
pakaļdzīšanos mopēdiem pa visu Baltiju, izvēloties tādus, kuri ir
labi saglabājušies un nav nepieciešama restaurācija. Artūra īpašumā
nonācis arī 1938. gadā ražots Erenpreiss sporta velosipēds ar koka
riteņiem, kuru balvā ieguvis sportists A.Immermanis. Velosipēds ir
teicamā stāvoklī, jo ticis uzglabāts vilnas segā.
Īsi par mopēdu ražošanas vēsturi:
Ar Latvijas iekļaušanu PSRS sastāvā sākās jaunas motorūpnīcas
vēsture. 1940. gadā nacionalizētajā G. Ērenpreisa velosipēdu
fabrikā radās jauna ražotne – “Sarkanā Zvaigzne”. 1958. gadā tur
tika salikti pirmie mopēda “Sprīdītis” paraugi. Tam bija 60 cm3
dzinējs un mopēds bija izgatavots ņemot par prototipu kādu firmas
“Puch” modeli. Šī mašīna sērijveida ražošanā nenonāca, bet ļāva
inženieriem izstrādāt veiksmīgāku konstrukciju ar nosaukumu “Rīga –
1”. 1959. g. pieci izmēģinātāji ar mopēdiem “Rīga – 1” veica 10 000
km garu braucienu pa visu PSRS eiropas daļu, un 1960. gadā mašīna
nokļuva uz konveijera. Jau 1961. gadā pircējiem tika piedāvāts
jauns vieglais mopēds “Rīga – 2 Gauja” ar motoru “Д – 4” (45 cm3,
1,2 ZS), speciāli izstrādātu cauruļu rāmi un atsperu priekšējo
dakšu. Kopš tā laika mopēdi tika iedalīti divās kategorijās –
vieglie un smagie. 1965. gadā izlaida smago mopēdu “Rīga – 3” ar
modernizētu motoru, izmainītu benzīnbākas un dubļusargu formu. Pēc
trim gadiem to nomainīja “Rīga – 4” – mašīna, kas kļuva par sērijas
pamatu (to ražoja 20 gadu). Modeļi ar indeksiem “12”, “16” un “22”
mainīja cits citu, atšķiroties ar motoriem un elektoiekārtu.
Pieprasījums pēc mopēdiem bija milzīgs, tādēļ ražotnes vadība
neredzēja vajadzību ieguldīt līdzekļus produkcijas un aprīkojuma
modernizācijā. Ražošana turpinājās līdz 1998. gada augustam,
kad tika apturēts galvenais konveijers.
Runājot par “Saranās Zvaigznes” vēsturi, jāpiemin, ka tieši šeit
1961. gadā tika radīts pirmais 50 cm3 klases sacīkšu motocikls
PSRS. 1967. gadā rūpnīcā tika izveidots speciāls sporta motociklu
birojs, par kura vadītāju kļuva konstruktors Valdis Kleinbergs.
Pirmais kolektīva darbs bija motocikls “Rīga – 7 – S”. Tas kļuva
par bāzes modeli turpmākajiem sporta motocikliem. Viens no
skaistākajiem motocikliem bija “Rīga – 9 – S”, kura dizainu, kā
diplomdarbu 1969. gadā izvēlējās Latvijas Mākslas Akadēmijas
absolvents Gunārs Gludiņš. Viņš arī vēlāk kļuva par rūpnīcas
galveno dizaineri.
Konstruktors un sportists Aleksandrs Smertjevs četrkārtīgi ieguva
PSRS čempiona titulu, braucot ar “Sarkanās Zvaigznes” motocikliem,
kuru radīšanā piedalījās arī viņš. Starptautisku ievērību Rīgā
ražotie sporta motocikli ieguva 1978. gadā Froburgas trasē (VDR).
Smertjevs braucot ar “Rīga – 17 – S” (50 cm3, 16 ZS) ieguva trešo
vietu, attīstot maksimālo ātrumu 168 km/h.
Konstruktoru biroja potenciāls bija milzīgs. Eksperimentālajā cehā
radās interesanti izstrādājumi – gan inženierijas, gan dizaina
ziņā. Diemžēl dauzi labi prototipi līdz ražošanai nenonāca, un
tagad “Sarkanā Zvaigzne” ir tikai lapaspuse PSRS motobūves
vēsturē.
Informāciju sagatavojusi: Una Meiberga
Ieskaties: www.kalnciemaiela.lv