Vīru kopai "Vilki" – 20. Ieplāno koncerta apmeklējumu!
No 12. oktobra ar koncertiem visā Latvijā 20. dzimšanas dienu atzīmēs vīru kopa „Vilki”. Jubilejas koncertuzvedums, kas izskanēs Valmierā, Saldū, Ventspilī, Rīgā, Jēkabpilī un Suntažos, aptvers „Vilku” daiļradi no pirmsākumiem līdz pat mūsdienām.
Jubilejas gadu janvārī ieskandinājuši ar jaunākā, nu jau desmitā
albuma „Brīvības kareivji” atklāšanas svētkiem Ložmetējkalnā,
turpinājuši ar koncertturneju Austrālijā, tikko atgriezušies no
saulainās Azerbaidžānas, nu „Vilki” gatavi doties pie klausītājiem
visā Latvijā.
Pirmajā daļā skanēs senās karavīru dziesmas, centrā izvirzot senā
latviešu karavīra galvenos un uzticamos palīgus – kumeļu un zobenu.
Dziesmas papildinās izteiksmīgas videoprojekcijas.
„Ar dziesmu un vizuālā risinājuma palīdzību atbildēsim uz
jautājumu, kāpēc latvietis gāja karā: ka visos laikos latviešu
puikas gribēja savu zemi pasargāt,” stāsta koncertuzveduma režisors
Valdis Pavlovskis.
Savukārt otrajā daļā tiks risināts tālākais latviešu karavīru
gājums: strēlnieki, brīvības cīnītāji Bermonta laikā, leģions un
Sibīrija, partizāni. „Arī dziesmas, kas simbolizēja mūsu
uzdrīkstēšanos – pretsparu padomju režīmam, ieskaitot „Daugav’s
abas malas”. Tomēr beigsim uz priecīgas nots, jo latviešu
strēlnieki bija ļoti optimistiski,” atklāj V. Pavlovskis.
Dzimšanas diena = vārda diena
„Vilku” vīri saka – vienlaikus 4. novembrī svinot gan dzimšanas,
gan vārda dienu: grupas aizsākumi meklējami 1980. gadā, kad Māra
Oša vadībā drosmīgi dzima etnogrāfisks ansamblis, kam tika dots
Jukuma Vācieša vārds. Bija pats īstākais stagnācijas laiks, par
Atmodu varēja tikai sapņot, tāpēc vīru uzdrīkstēšanos ar savām
pletnēm mēģināja kapāt VDK. Kad pret Māri Ošu VDK safabricēja
krimināllietu, ansambļa vadību uzņēmās toreizējais Dailes teātra
direktors Bērtulis Pizičs. Tomēr atkal sekoja čekas provokācijas.
Tādēļ ansamblis pārkārtojās un pārtapa folkloras kopā ”Liepavots”,
bet 1992. gadā gluži organiski pārauga „Vilkos”, kurā no pirmā
sastāva dzied vairs tikai Andris Balcers.
Vēlāk ansamblis pārtapa folkloras kopā „Liepavots”, bet 1992. gadā
gluži organiski pārauga „Vilkos”, kurā no pirmā sastāva dzied vairs
tikai Andris Balcers.
Šobrīd vīru kopa „Vilki”, kurai pajumti dod Rīgas pašvaldības
kultūras iestāžu apvienības Rīgas Kultūras un atpūtas centrs
„Imanta”, ir seši dažādu nozaru profesionāļi, kurus vieno latviešu
karavīra dzīvesziņa un darbošanās grupā nozīmē pamatīgu mīlestību
pret Latviju, interesi par tās vēsturi un vēlēšanos kaut par
kripatiņu latviešos raisīt pašapziņu un vīrišķīgu stāju. Izpratni
par savām saknēm.
Viņi cits citu jūt. Saprot. Frāzes un domas gan ikdienā, gan
koncertos cits citam pasniedz kā uz paplātes. Viņus labi raksturo
vārds „stabilitāte”. Gandrīz kā ģimenē, viņi ir pierīvējušies.
Uzticas cits citam - arī bez vārdiem. Labi zina viens otra niķus,
stiķus un, protams, stiprās puses. Paši smej, ka grupā valdot
sinarhija: katrs, ko vislabāk pārzina, to arī dara, jo katrs no
viņiem pieprot kādu no senajiem arodiem: apstrādā koku, ādu, kaļ
10.-13. gadsimta rotas. Arī tērpus gatavo paši: šuj kreklus, vamžus
un apavus. Pat senie mūzikas instrumenti, kurus spēlē, ir pašu
gatavoti. Tas viss tapis, pētot arheoloģiskajos izrakumos Latvijā
atrastos 9.-13. gs. tērpu fragmentus, rotas un bagātīgo
etnogrāfisko mantojumu.
Viens nu gan: grupā nav garāmgājēju. Lai gan gribētāju iekļauties
ansamblī bijis daudz, ir jābūt uz „Vilku” viļņa, lai būtu ar
viņiem. Tiesa gan, laika gaitā kopas sastāvs mainījies: ilgus gadus
bijuši deviņi, tad septiņi, bet dzīve ievilkusi savas korekcijas,
un jubilejas gadā viņi ir „lieliskais sešinieks”.
Griba būt „vilkam”
Katram no sešiem „vilkiem” ir sava motivācija, kāpēc „Vilki” nozīmē
viņu otro Es.
Profesionālo leļļu teātra aktieri, ilggadēju pasniedzēju,
„Vilku” vadītāju un multiinstrumentālistu Edgaru
Liporu vēsture interesē no 10 gadu vecuma. Viņa sirds
pieder senajiem laikiem, īpaši - 13. gadsimta brīvības cīņām.
Mācoties 69. vidusskolā, paveicies ar vēstures skolotāju, kurš
bijis neviens cits kā Odisejs Kostanda. Kopā ar viņu 80. gadu
beigās piedalījies daudzu latviešu strēlnieku kapu atjaunošanā.
Četras vasaras iesaistījies arī arheoloģiskajās ekspedīcijās. „Tas
mītiem apdvestais senais laiks, romantika... Visu itin kā redzēju
acu priekšā, šķita – o, kā viņi tur dzīvoja! Un nu, kad varu
pieskarties tam laikam, darinot tērpus, dziedot un muzicējot,- tā
ir TĀDA sajūta!”
Arī uzņēmējam un zemessargam Uģim Treidem interese
par vēsturi sākusies bērnībā. Skolā labi padevusies vēsture,
iesaistījies arī arheoloģijas pulciņā. Turklāt Uģa vectēvs bijis
Latvijas armijas virsnieks. „Skatoties viņa fotogrāfijas, pārņēma
īpašas emocijas. Tāpēc, tikko radās iespēja uzzināt ko vairāk par
viņa gaitām, nekavējos ne brīdi. Tikos ar viņa dienesta un cīņu
biedriem, kas sniedza neaprakstāmas sajūtas un vērtīgu
informāciju.” Arī dziedāšana Uģim vienmēr patikusi, bet par
folkloru īpaši sācis interesēties pēc pirmā folkloras festivāla
„Baltica”. „Vilkus” sauc par īsto vietu, kur īstenot savas
intereses: par latviešu mitoloģiju, vēsturi un seno pasaules
uzskatu.
Tikām IT speciālistu Gundaru Kalniņu no bērnības
mulsinājusi pretruna: kāpēc tas, ko stāsta Centrālās televīzijas
pārraide „Laiks” nekādi nesaskan ar to, ko raida tēva klausītā
„Amerikas balss”?! Atklājies tik daudz nepatiesību! Tāpēc, kad
sākuši irt padomju laiki, viņš iestājies Tautas frontē, organizējis
Pilsoņu kongresu, visbeidzot, saticis Uģi, un šobrīd atzīst: „Man
vienmēr svarīgi bijis, ko darījis, ko domājis latvietis, kad aris
zemi, kāds bijis viņa mērķis.”
Mājturības un tehnoloģiju skolotājs, tuvcīņas treneris
Andris Balcers no daudzu gadu personīgajiem kontaktiem –
savulaik ar latviešu strēlniekiem un brīvības cīnītājiem, tagad ar
latviešu leģionāriem un nacionālajiem partizāniem, – saņēmis
mantojumā viņu cīņas motivāciju, dzimtenes mīlestību, stāju,
dziesmu izpildes manieri. Tas noderējis „Vilkiem” labāk saprast, kā
to laiku dziesmas būtu dziedamas. Latviešu karavīru pašapziņu un
vīrišķību viņš cenšas iemācīt arī saviem audzēkņiem O.Kalpaka Rīgas
Tautas daiļamatu pamatskolā: „Ģimenē vajag vīrieti, tāpēc savus
puikas mācu par tādiem kļūt. Lai pastāvētu blakus ienaidnieku
masai, jābūt stipram kā vilkam, ar „stīvu” muguru. Komandu sporta
veidi ir labi kolektīvisma apguvei, bet individuālie, kā cīņas
sports, attīsta patstāvību, paļaušanos uz saviem spēkiem, kas
noder, aizstāvot sevi, savu zemi un ģimeni”. Mājturības un
tehnoloģiju kabinetā pie sienas stāv liela Latvijas karte, un
svarīgās mūsu karavīru uzvaru gadadienās skolotājs saviem
audzēkņiem par to stāsta un rāda kartē. „Līdz mūsu darbībai
folklorā tas kareivīgais noskaņojums bija tabu. Pakļaušanās,
skumjās dziesmas par klaušām un darbu, - tas padomju laikā bija
normāli. Bet, tikko parādīji pretsparu, bija slikti. Tāpēc sākām ar
latviešu strēlnieku dziesmām – tas bija mūsu vairogs, aiz kura
veikli varējām stāstīt arī par citiem latviešu brīvības
cīnītājiem.” Starp citu, viens no Andra vectēviem bijis Latvijas
armijas kapteinis, kamēr otrs karojis Krievijas pilsoņkarā
„nepareizajos” strēlniekos, tāpēc karavīru lietas viņam vienlaikus
nozīmē arī dziļi personiskas sajūtas.
Rīgas domes deputātam, Latvijas okupācijas muzeja
administratoram un Vispasaules latviešu "3x3" nometnes vadītājam
Jānim Atim Krūmiņam motivācija būt „Vilkos” ir okupācijas
seku rezultāts. „Manā bērnībā pilnos teikumos nerunāja: Sibīrija
bija pārāk tuvu. Nācās daudz ko izlobīt no pusvārda. Netaisnībai,
kas gāzās pāri un kuru jau kā bērns sapratu, brieda iekšējs
pretspars. Mājās dzirdēju vienu, skolā – ko citu. Protests pret
liekulību un iekšējais spīts mūs visus padarīja sīkstus un
izturīgus, lai gan dienasgrāmatā krājās piezīmju rindas... Par
„Vilkiem” viņš saka: „Mēs nevarējām nesatikties. Esam labi
„brūvēti”, viens otru papildinām. Vajag tikai gribēt būt latviskam
un tīram, atmest „vot”, „davai” un „okei”. Atmest mētāšanos un
izdabāšanu. Saredzēt, atzīt un cienīt savus varoņus.”
Pašvaldības policista Raimonda Kundziņa vecāmāte
savulaik bija spilvenā iešuvusi gabaliņu no brīvvalsts Latvijas
karoga, lai mazdēlam parādītu, kāds tas ir, jo pie privātmājas
plīvojis zilibaltsarkanais. „Nojauta mani nevīla: tas, ko mācīja
skolā līdz 1987. gadam, nav Latvijas vēsture, tas nav par mums. No
1988. gada, kad iesaistījos „Liepavotā”, bija sajūta, ka kļūstu par
īstu latvieti - ejot cauri vēsturei, pētot un diskutējot ar vīriem,
bijušajiem strēlniekiem. „Vilkus” Raimonds sauc par latvietības
skolu: „Kamēr vidējais latvietis nebūs tāds, kas ar pašcieņu
izturas pret sevi, savu zemi un kultūru, mums būs, ko darīt. Reizēm
tā šķiet donkihotiska cīņa, jo mēs nevaram pāraudzināt miljonus,
tomēr ļoti gribas, lai šeit dzīvo mūsu valstij lojāli cilvēki.”
„Vilku” fenomens
Senas un nezināmas folkloras izpēte, dziļa latvietība, vīrišķības
apzināšanās un vēlme pasargāt savu zemi ar muzikāliem ieročiem,
vēstures stāstīšanu, rādīšanu, ar savu piemēru. Tāpēc bieži vien
„Vilku” koncertos galvenais nav tikai dziedāšana un muzicēšana, bet
arī enerģētika.
Repertuāra pamatu veido karavīru dziesmas no vissenākajiem laikiem
līdz mūsdienām. Dziesmas tiek meklētas E. Melngaiļa, A. Jurjāna, J.
Vītoliņa un A. Krūmiņa savāktajos latviešu tautas mūzikas
materiālos, bet vismaz puse no I pasaules kara latviešu strēlnieku,
kā arī II pasaules kara latviešu leģionāru un nacionālo partizānu
dziesmām pierakstītas, tiekoties ar šo cīņu dalībniekiem.
Par savu uzdevumu „Vilki” apņēmušies aptvert visus laikposmus, lai
emocionāli izjustu un radītu priekšstatu par Latvijas karavīru
visas Latvijas pastāvēšanas laikā, savus atklājumus nododot
nākamajām paaudzēm. Tāpēc „Vilki” pilda arī tādu kā neoficiālu
vēstures skolotāju lomu: brauc uz Latvijas skolām, muzicē un dzied,
rāda un stāsta par senajiem latviešu karavīru ieročiem, godu,
pašlepnumu, drosmi un cieņu.
Viņi ir „uzrādījuši folkloru”: ja līdz viņiem tā bija sievišķīga,
jo folkloru vairāk skandēja sievas un sieviņas, tad „Vilki” tai
piešķīruši kārtīgu vīru spēku un raksturu.
Virsotnes sajūta
Virsotnes jeb gandarījuma sajūta par padarīto „Vilkus” piemeklē
bieži. Brīdī, kad visi dzied kopā tā, ka šermuļi iet pāri kauliem.
Brīdī, kad jūtams: notiek savstarpējā enerģijas apmaiņa ar publiku.
Piemēram, skolās, kur pārliecību par viņu darītā vērtību vieš
puikas, kas braši dzied līdzi „Vilku” dziesmām un azartiski
iepazīst vīru rādītos zobenus, ieročus, rotas un instrumentus.
Iespējams, aiz stūra viņi blēņojas ar cigaretēm, bet - dzied līdzi
un izvelk pat Latvijas karogu!
Brīdī, kad 11. novembrī, „Vilkiem” iznākot uz skatuves 11. novembra
krastmalā, publika kliedz: „Bunkuru! Bunkuru!” Un brīdī, kad Apoles
pilskalnā Lietuvā saviļņojošā ceremonijā „Vilkiem” pasniegts zobens
par to, ka rosinājuši arī lietuviešu jauniešus sākt izzināt
karavīru vēsturi...
Lietišķi fakti
Vīru kopa "Vilki" - starptautiskajos
festivālos:
• Pilsētas svētki Tbilisi, Gruzijā (2005)
• Baltica" (1994, 1997, 2000, 2003, 2006, 2009. Latvijā,
1995, Lietuvā)
• Žemaitijas starptautiskais folkloras festivāls (1993, 1999,
Lietuvā)
• Rūjienas starptautiskais folkloras festivāls (1996,
1998)
• Starptautiskā tautas deju nometne Vācijā (1998)
• EXPO ‘2000 Vācijā
• Pagānu festivāls Jonišķos, Lietuvā "KILKIMŽAIBU" (2004,
2005, 2006, 2007, 2008, 2010, 2011)
• Kuršu svētki Apolē, Lietuvā (2005, 2006, 2007, 2008,
2010)
• Arhaisko dziesmu festivālā Tartu (2011)
• Folkloras festivāla Azerbaidžānā (2012)
Vīru kopa "Vilki" - liela mēroga pasākumos
• 16. marta gājiens uz Brīvības pieminekli, dziedot Latviešu
leģiona dziesmas
• 11. novembra svētki Strēlnieku laukumā (katru gadu)
• Limbažu pilsētas svētki (2010)
• Saldus pilsētas svētki (1996, 2003, 2006)
• Operas "Baņuta" brīvdabas izrāde Zosēnos (1999)
• Jāņi Zosēnos (2000),
• „Ar sauli zobenā" Rīgā (2000)
• Brīvdabas mūzikls "Vella kalpi" – karakalpu un zviedru
karavīru lomas (2005)
Vīru kopa „Vilki” – koncertos ārzemēs
• Koncertturneja latviešu centros Kanādā (2004)
• Piedalīšanās Baltijas dienās NATO mītnē Briselē, Beļģijā
(2002)
• Piedalīšanās Latvijas vēstures muzeja rīkotās izstādes
atklāšanā Parīzē, Francijā (2003)
• Turneja ASV (2006)
• Turneja Austrālijā (Perta, Adelaida, Melburna, Kanbera,
Sidneja, 2012)
Diskogrāfija
• „Stobri jau karsti” (1997)
• „Dzeloņdrātis” (1998)
• „Uz priekšu, latvieši!” (1999)
• „Dzelzīm dzimu” (2000)
• „Aši, aši zīle dzied” (2002)
• „Kroga dziesmas” (2004)
• „Leģionāri” (2005)
• „Mans bērīt’s kumeliņš” (2007)
• „Strēlnieku dziesmu izlase” (2010)
• „Brīvības kareivji” (2012)
Ieskaties: www.vilki.lv