Dagmāras Dišleres gleznu izstāde "Skrīveri". Skatāma līdz septembrim
9. aprīlī Andreja Upīša memoriālajā muzejā Rīgā, Brīvības ielā 38–4 tikusi atvērta gleznotājas Dagmāras Dišleres izstāde SKRĪVERI.
Likumsakarīgi un skaisti, ka gleznotājas Dagmāras Dišleres (1923
– 2011) glezniecība skatāma Andreja Upīša memoriālajā muzejā, jo
grūti iedomāties otru tādu Latvijas mākslinieku, kas tik ciešām
saitēm būtu vienots ar rakstnieka dzimto novadu. Un tā vien gribas
sacīt, ka tas iekšējais pamatīgums, kas ne vienmēr virspusēji un
viegli tverams, sabalsojas abu – spalvas un otas meistaru – dzīves
principos.
Dagmāras Dišleres glezniecība valdzina ar klusinātību, dziļumu,
noskaņu bagātību. Ar tām mītiskajām gaismas, toņu, ritmu spēlēm,
kas piemīt tikai Latvijas nelielo upīšu – Pērses, Ogres, Mazās
Juglas, Dīvajas, Amatas – tecējumam, krastu krūmājiem, ziedošiem
ābeļdārziem, Ikšķiles, Tīnūžu, Skrīveru taciņu locījumiem, citiem
vārdiem – dabas mūžīgai mainībai un neizsmeļamībai. Viņas
glezniecība uzrunā ļoti intīmi, prasa iedziļināšanos, tā ir
attālināta no steigas, paviršības. Ja šo intonāciju spējam tvert,
tā atklājas pilnībā, izteiksmes blīvumā. Tādējādi Dagmāras Dišleres
glezniecībā nolasāma atklāsme, kas Latvijas mākslā pastāv kopš
Vilhelma Purvīša laikiem. Proti – daba un patiesums vienmēr ir
labas mākslas pamats.
Viņas glezniecība uzrunā ļoti intīmi, prasa iedziļināšanos, tā ir attālināta no steigas, paviršības.
Māksliniece, tāpat kā mēs ikviens, ir saistīta ar savu laiku un
to raksturojošām vērtībām. Dagmāras Dišleres vērtības visu mūžu
bija skaistie bērnības gadi vectēva mājās Ikšķilē, ūtrupes āmura
klaudzieni Stabu ielas dzīvoklī, pirmās skolas gaitas Rīgas
pilsētas 23. pamatskolā, vēlākie ģimnāzijas gadi Natālijas
Draudziņas skolā, kur notiek neaizmirstamas sastapšanās ar tādiem
pedagogiem, kuru vērtību mērs vēlāk ir atbalsta punkts patstāvīgās
dzīves gaitās. Literatūru māca dzejniece Zinaīda Lazda, profesors
Eduards Zicāns vingrina grieķu un latīņu valodas prasmēs, še arī
iepazīšanās ar ilgu gadu padomdevēju, toreiz jauno gleznotāju Āriju
Skridi, kurš ievada zīmēšanas gudrībās un pasaules mākslas vēstures
neaptveramībā. Viņš arī ir pirmais, kurš mudina doties uz Mākslas
akadēmiju.
Studiju gadu sākums Otrā pasaules kara laikā, paralēli – baleta
stundas pie Betrises Vīgneres, kura reiz itin bargi saka: „Ņem
savās rokās kaut ko vienu.” Un Dagmāra izšķiras par glezniecību,
lai gan visu dzīvi saglabā padziļinātu interesi par literatūru,
teātri, mūziku. Mākslas studiju noslēgums jau pie citas varas, kad
pirmais vīrs izsūtījumā, mājās aizgūtnēm raud dēliņš Pērs, kurš
vēlāk kļūs par ārstu, bet studiju biedrs, kas saistīts ar čeku,
pasargā no represijām. Sūri gadi dzīvē un mākslā. Diplomdarbs, kas
aizsākas kā skaistas novakares gleznojums lauku sētā, bet savu
noslēgumu piedzīvo 1952. gadā kā tipisks sociālistiskā reālisma
posma darbs – „Jaunās kūtis”. Labi, ka šajā laikā līdzās ir
diplomdarba vadītājs profesors Oto Skulme, kura neatlaidība un
padomi noved līdz galamērķim.
Patstāvīgās mākslinieces gaitas aizsākas ar neziņu par rītdienu, jo
bērnu grāmatu ilustrēšana nedod regulārus ienākumus. Paglābj
profesors Pauls Stradiņš, kurš aicina palīgos veidot topošo
Medicīnas muzeju. Tad seko skaistais Pēterburgas posms ar Ņevas
krastmalu, koncertiem, iespēju studēt un kopēt Purvīša, Levitāna,
van Goga darbus. Tas paplašina izpratni par ainavas glezniecību, un
dienas krāšņākas vērš Ermitāžas zāļu sirmās uzraudzes – īstenas
aristokrātes, ļoti trūcīgas, bet garīgi bagātas.
Šajā laikā aizsākas kopdzīve ar gleznotāju Valdi Dišleru. Vairāk
nekā 60 gadus Dagmāra neuzkrītoši un godprātīgi stāvējusi līdzās
viņa gaitām, ar neuzbāzīgu padomu un rāmu smaidu pavadījusi un
sagaidījusi vīru, kad viņš pildīja Zīmēšanas katedras vadītāja,
profesora, ilggadēja Latvijas Mākslas akadēmijas rektora,
Mākslinieku savienības vēlētu amatu un citu sabiedrisko pienākumu
slogu. Sievišķīgā intuīcijā, gudrībā sakņotais atbalsts ir bijis
neatņemama Latvijas kultūras vēstures daļa. Svešām acīm neredzama,
nezināma. Un labi, ka tā. Jo tikpat lielā mērā, kā Dagmāra Dišlere
sargāja savas robežas glezniecībā, tā viņa sargāja ģimenes godu,
attiecības, draugu uzticību un tikai retajam izteica raizes par
bērnu, mazbērnu un citu tuvinieku gaitām. Viņa ieskatīja, ka
latviešu sievietes tikumi ir strādīgums, taupība, sakoptība. Ārēja
un iekšēja. Mūža pēdējos gadus, kad veselība darīja raizes un
sāpes, ar priecīgu azartu viņa atcerējās agrāko gadu neprātības,
kopīgās svinēšanas, mājas karnevālus, dziedāšanu un dejošanu līdz
rīta gaismai. Arī meitai Ingai Dišlerei, kas turpina tēva sākto –
strādā par pasniedzēju Latvijas Mākslas akadēmijā – mācījusi
harmonizētu dzīves izjūtas kopumu.
Kad gatavojāmies mākslinieces pirmajai plašākajai personālizstādei
Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzejā, Dagmāra Dišlere
atzina:
„Nekad neesmu varējusi mākslā strādāt tik daudz, cik gribējies.
Visu noteica pamatdzīve – ģimene, bērni. Otām atlika tikai pavasari
un rudeņi, kad skola beigusies vai nav vēl sākusies. Un vakara
stundas. Tik vien glezniecībai palika. Nemāku izskaidrot sajūtas,
kas pārņem, stāvot pie audekla. Varbūt var teikt: es ieeju sevī.
Varbūt pareizāk – ieeju dabā caur sevi. Tad iestājas mijiedarbība.
Agrāk strādāju tikai dabā. Gleznoju studijas. Tas bija mans
pārdzīvojums. Tas mani vadīja, ierosināja. Tā aizsākās ceļa, upīšu,
krūmu motīvi. Sapratu, ka man pilnīgi ar to pietiek, lai rādītu
dabas, dzīves skaistumu, jo ceļš, upītes tecējums – tas ir
gājums.”
Izstāde SKRĪVERI būs apskatāma līdz 1.
septembrim.
Tuvāka informācija pa tālruni 67289767vai e-pastu
upits@memorialiemuzeji.lv, kā arī http://www.memorialiemuzeji.lv un www.upisamuzejs.lv
Informāciju sagatavoja Ingrīda Burāne, mākslas
zinātniece