"Splendid Palace" varēs vērot Alvja Hermaņa operas jauniestudējumu "Parsifāls" ierakstā no Vīnes Valsts operas
Alvja Hermaņa režisētās Riharda Vāgnera operas ”Parsifāls” pirmizrāde Vīnes Valsts operā notikusi 30. martā un izsaukusi skaļu rezonansi gan no publikas, gan mūzikas kritiķu puses. 19. aprīlī kinoteātrī “Splendid Palace” būs vienreizēja iespēja redzēt Hermaņa jaunāko režijas darbu uz Lielā ekrāna.
Alvis Hermanis pēdējos gados ir bijis pieprasīts režisors Eiropas
vadošajos teātros. 2016. gada decembrī La Scala sezona tika atklāta
ar vērienīgu Pučīni “Madama Butterfly” iestudējumu Hermaņa
režijā.
Riharda Vāgnera “Parsifāls” ir režisora Alvja Hermaņa
debija Vīnes Valsts operā. Tas ir Vāgnera pēdējais
meistardarbs, kas tapis neilgi pirms viņa aiziešanas no dzīves.
Opera žanriski tiek apzīmēta kā svinīga skatuviska mistērija, kas
visos laikos ir bijis liels režisorisks izaicinājums. Hermaņa
interpretācijā operas darbība no viduslaiku Spānijas pārcelta uz
XIX un XX gadsimta miju Vīnē. Vāgnera operas reliģiskais vēstījums
ir ieguvis jaunus kultūras konteksta akcentus. Hermaņa iestudējumā
ir atsauces uz Gustavu Māleru, Egonu Šīli, Pēteri Altenbergu un
Zigmundu Freidu.
Mūzikas kritiķis Jegors Jerohomovičs, kurš skatījās operu
pirmizrādē, teica: “Alvja Hermaņa “Parsifāls” ir asi
konceptuāls iestudējums, kas būtībā ļoti atbilst operas libretam.
Hermanis ne tikai nosaka sabiedrības veselības diagnozi, bet cenšas
rādīt arī ārstēšanas iespējas. Vāgnera mūzika ir kā viena no
medicīnas metodēm. Kaut vēstījums ir traģisks, izrādei piemīt
vieglums un humors. Iestudējums ir ļoti grezns: jūgendstils, zelts
un medicīniski dievišķa gaisma. Režisora koncepcijai var piekrist
vai nepiekrist, bet muzikālā kvalitāte ir izcila. Pasaules mūzikas
kritiķu uzmanība “Parsifālā” jo īpaši tiek pievērsta Kundri lomas
atveidotājai, jo zviedrietei Nīnai Stemmei, kura pašlaik tiek
uzskatīta par vienu no spēcīgākajiem dramatiskajiem soprāniem
pasaulē, tā ir debija šajā lomā.”
Alvis Hermanis pats ir arī iestudējuma scenogrāfs
un uz Vīnes operas skatuves uzbūvēts templis, kurā saskatāmas
austriešu arhitekta Oto Vāgnera projektētā arhitektūras kompleksa
aprises – Vīnes vēsturiskā psihiatriskā slimnīca. Izrādes veidošanā
piedalījušies arī Hermaņa radošās komandas pastāvīgie kolēģi:
videomāksliniece Ineta Sipunova, gaismu mākslinieks Gļebs
Fiļštinskis, kostīmu māksliniece Kristīne Jurjāne.
Iestudējuma diriģents ir Krievijā dzimušais maestro Semjons
Bičkovs, kurš 1975.gadā emigrējis uz Rietumiem un no 80.
gadiem strādā ar Eiropas un ASV orķestriem. Taču “Parsifāls” ir
pirmā Vāgnera opera, ko viņš izvēlējies iekļaut savā repertuārā un
kuru pēdējos gados diriģējis Madridē. Kā diriģents atzinies
intervijā avīzei “Diena”, viņš operas “Parsifāls” spēku var
salīdzināt ar slaveno Vāgnera darbu “Tristans un Izolde”. Citējot
diriģentu Semjonu Bičkovu: ““Parsifāls” atklāj Visumu visā tā
nozīmīgumā un sarežģītībā – kaut ko līdzīgu pirms Vāgnera spējis
paveikt tikai Bahs Augstajā mesā”.
Titullomu operā atveido britu tenors Kristofers Ventris, viņam
līdzās iespaidīgi vokālie spēki: kanādiešu baritons Džeralds
Finlijs, zviedru dramatiskais soprāns Nīna Stemme, korejietis
Kvanšuls Jouns.
19. aprīlī vienīgajā seansā plkst. 19:00 kinoteātris “Splendid
Palace” piedāvā skatīties operas ierakstu.
Biļetes uz operu “Parsifāls” meklējiet kinoteātra “Splendid Palace” kasē, kā arī www.splendidpalace.lv.