Piecas latviešu kino klasikas pērles, kas jāredz katram
Viedokļi par labākajām latviešu filmām ir tikpat atšķirīgi kā gaume attiecībā uz krāsām vai garšām. Vienam šķiet, ka viss labākais radīts padomju gados, cits labprātāk skatās simtgades filmas. Kādam pa prātam latviešu sentiments, dažs priekšroku dod smejamgabaliem.
Lai kāda būtu katra skatītāja gaume, dažas filmas nudien ir grēks neredzēt – tas ir ne tikai Latvijas kino klasikas zelta fonds, bet arī pierāda, ka latviešu kinematogrāfam ir pa spēkam visdažādākie žanri.
Latvijas kino “jaunais vilnis”: Četri balti
krekli (Elpojiet dziļi...) (1967, rež. Rolands
Kalniņš)
Šī filma tapusi laikā, kad Eiropu pāršalca franču, čehu un citu
valstu kino „jaunie viļņi”. Rolanda Kalniņa meistardarbs apliecina,
ka šāds „jaunais vilnis” būtu bijis iespējams arī Latvijā, kur
Padomju Savienības ideoloģiskā sistēma gan neatstāja vietu
brīvdomībai, tāpēc filmas liktenis izvērtās sarežģīts. Tikai 2018.
gadā “Četri balti krekli” piedzīvoja pasaules pirmizrādi Kannu
starptautiskā festivāla programmā “Kannu klasika”. Pēc pirmizrādes
programmas veidotāji uzsvēra filmas pārsteidzošās kvalitātes –
izsmalcināto, eleganto operatora darbu, sociālkritisko spēku un
precīzi uztverto laika garu. Izcila vērtība ir arī filmas mūzika –
Imanta Kalniņa dziesmas ar Māra Čaklā dzeju. Filmu bez maksas var
noskatīties Nacionālā Kino centra portālā www.filmas.lv.
Romantiskajiem un melanholiskajiem: Ezera
sonāte (1976, rež. Varis Brasla un Gunārs
Cilinskis)
Filmas pamatā ir Regīnas Ezeras scenārijs pēc viņas pašas romāna
“Aka” motīviem. Poētiskais nosaukums slēpj dziļu jūtu un nevaldāmu
kaislību pārpilnu psiholoģisku drāmu, kur mīlestībai pretī stājas
nesaudzīgs pretinieks – pienākuma apziņa. Filma meklē atbildi uz
visos laikos aktuālu jautājumu – drīkst vai nedrīkst ļauties
aizliegtai mīlai?
Un tomēr – kāpēc tik vīrišķīgs un, daudzuprāt, sentimentāls
vīrietis kā Gunārs Cilinskis izvēlējies tik neitrālas un šķietami
piezemētas jūtu izpausmes kaislīgas mīlestības atveidošanai? Ne
velti šī filma piesaistījusi režisora Matīsa Kažas uzmanību: 5.
novembrī pirmizrādi piedzīvos viņa filmizrāde “Kino un mēs”, kurā
režisors kopā ar filmas līdzautoriem un lomu atveidotājiem Andri
Keišu, Egonu Dombrovski un Jāni Skuteli pievēršas padomju gados
uzņemtajām filmām “Ezera sonāte”, “Mērnieku laiki” un
“Dubultslazds”, mēģinot saprast, kāpēc tās uzņemtas tieši
tā.
Dokumentālā kino šedevrs: Vecāks par desmit minūtēm (1978,
rež. Hercs Franks)
Hercs Franks ir pasaulē pazīstamākais Latvijas dokumentālā kino
klasiķis, kurš Latvijā, Krievijā un Izraēlā saņēmis balvas par mūža
ieguldījumu kinomākslā. Viņa desmit minūtes garo dokumentālo pērli,
kas fiksē maza zēna sejas izteiksmes, skatoties Leļļu teātra
izrādi, pat gadu desmitiem pēc filmas uzņemšanas demonstrē
studentiem kinoskolās un dažādos starptautiskos festivālos. Filmas
desmit minūtes ir uzņemtas vienā kadrā bez nevienas montāžas vietas
– tieši tik, cik garu filmlentes rituli varēja ielādēt kinokamerā.
Filmu „Vecāks par desmit minūtēm” bez maksas var noskatīties
Nacionālā Kino centra portālā www.filmas.lv
Komēdija visām paaudzēm: Limuzīns Jāņu nakts krāsā (1981,
rež. Jānis Streičs)
Diez vai Latvijas kino vēsturē būs atrodama vēl kāda filma, kam
pieder tik daudzu skatītāju sirdis. Dažādās aptaujās šī filma
atzīta par visu laiku labāko latviešu filmu. Lai gan režisors Jānis
Streičs atzinis, ka filmu nemaz nav iecerējis kā traki smieklīgu
komēdiju, par labi zināmajiem jokiem no sirds smejas visas
kinoskatītāju paaudzes. Daudzi latvieši Jāņus nespēj iztēloties bez
atkalredzēšanās ar Mirttantes kolorīto ģimeni – vēsturnieci
Dagniju, hokeja un rokasbumbas fanu Ēriku, rosīgo Viktoru, koķeto
Olitu, izlutināto Uģīti un nerātno Lāsmiņu. Filmu bez maksas var
noskatīties Nacionālā Kino centra portālā www.filmas.lv
Detektīviem un asu izjūtu cienītājiem: Dubultslazds (1985, rež. Aloizs Brenčs)
Aloizs Brenčs bija slavens ar saviem detektīviem, spriedzes filmām
un krimināldrāmām, būdams vienīgais pastāvīgais šāda žanra filmu
režisors padomju laikos. Rūpīgi izplānota shēma senu, vērtīgu
mākslas priekšmetu izvešanai uz ārzemēm, noziedzīgās pasaules
savstarpējās cīņas par varu, drosmīgs aģents, kurš iefiltrējas
ienaidnieka nometnē, un sižets ar negaidītiem pavērsieniem – filmai
“Dubultslazds” piemīt viss, kas vajadzīgs kārtīgam krimiķim. Varbūt
tāpēc filma nokļuvusi zem režisora Matīsa Kažas un aktieru Andra
Keiša, Egona Dombrovska un Jāņa Skuteļa lupas filmizrādē “Kino un
mēs”, kuras pirmizrāde gaidāma 5. novembrī. Aktieru trijotne,
atveidojot režisorus, operatorus, scenāristus, kritiķus un
aktierus, ar komiskām un izklaidējošām ainām atklāj leģendārās
Rīgas Kinostudijas aizkulises.