Ar mazu bērnu uz operu vai koncertu?
"Mazs bērns operā vai akadēmiskās mūzikas koncertā mani ļoti traucē. Varbūt jaunās māmiņas dēļ, kurai tā, iespējams, ir vienīgā iespēja apmeklēt šo pasākumu, tas jāpiecieš?" portālā www.kasjauns.lv raksta Aija Kažoka, žurnāla Marta žurnāliste.
“Meitenes! Man vajag uz jums pārbaudīt sava nākamā bloga tēmu!” piektdienas vakarā malkojot vīnu brīvdabas kafejnīcā, saku. “Tā teikt – proverka na čeloveka*! Jūs jau zināt, ka mana sirdslieta ir mūzika, jo sevišķi kamermūzika. Taču nu arvien biežāk koncertus apmeklē arī māmiņas ar zīdaiņiem vai trīs četrus gadus veciem mazuļiem. Vispār tas ir šausmīgi. Scenārijs vienmēr ir viens un tas pats: pirmās desmit minūtes mazais vēl daudzmaz ir mierīgs, taču tad sāk dīdīties, skaļi čukstēt vai kunkstēt mammai ausī. Mazulis raušas mātei klēpī un kāpj atkal nost, ceļas kājās uz krēsla, tad atkal nokāpj uz grīdas, pēc brīža atsākot to visu no jauna. Skaidra lieta, ka tik mazu bērniņu nekādi nevar uzrunāt “pianissimo” izpildīts čella vai obojas solo. Mamma mazuli kušina, kļūstot arvien nervozāka un nervozāka. Tiek izvilkta ūdens pudele un bērns padzirdīts, taču tā patiesi tiek iegūta tikai pusminūte klusuma, un kņada sākas no jauna. Palaikam bērna virzienā paveras kāda klausītāja seja, tas māti satrauc vēl vairāk, un viņas uzšņācieni kļūst arvien skarbāki. Pretstatā bērna uzvedība – arvien trokšņaināka. Beigu beigās mazulis saprot, ka šo viņam sen apnikušo nodarbi var pārtraukt tikai ar pavisam krasu uzvedību, tāpēc viņš laiž vaļā brēcienu, māte vēl kādu brīdi viņu klusina, bet tad, histēriski cenšoties saturēt gan somiņu, gan bērna lietiņas, gan pašu atvasi, ar troksni laužas ārā no zāles. Tas parasti notiek 25.–30. koncerta minūtē, un patiesībā ir labākais scenārijs, jo sliktākajā, kā man reiz gadījās operas izrādē, māte uz bērna izdarībām nereaģē, padarot to par pārējo klausītāju problēmu, sak’, ja tev traucē, ej prom! Senās mūzikas festivāla noslēguma koncertā kāds tēvs tieši Tatjanas Grindenko vijoles solo laikā izvilka no kabatas atslēgu saišķi un iedeva savam niķīgajam dēlēnam parotaļāties! Man tas šķiet vienkārši ārprāts! Turklāt trakākais ir tas, ka, pat aptverot, ka jūties traucēta, ka ir tik žēl zaudētā koncerta, nespēj neko aizrādīt vai darīt, jo automātiski kļūsti par bērnu nīdēju, kāda nepavisam neesmu un negribu būt!”
Senās mūzikas festivāla noslēguma koncertā kāds tēvs tieši Tatjanas Grindenko vijoles solo laikā izvilka no kabatas atslēgu saišķi un iedeva savam niķīgajam dēlēnam parotaļāties! Man tas šķiet vienkārši ārprāts!
Aizrāvusies ar savu monologu, nepamanu, ka pārējo meiteņu sejas
pauž noliegumu, ka viņas nav manā “ierakumu pusē”. “Tad tu gribi
teikt, ka sievietei ar mazu bērnu ir tikai jāsēž mājās?” tā Anna.
Iebilstu, ka ir taču leļļu teātris, speciāli bērniem organizēti
koncerti, taču Anna tirādi pārtrauc, jo tie taču ir pasākumi
bērniem, bet mēs šobrīd runājam par māti, kura taču arī ir dzīva
būtne. Iebilstu: “Vai tiešām tu domā, ka māte kaut ko no koncerta
dzird, ja viņai visu laiku jākušina bērns?” “Vismaz viņa tajā
koncertā ir PABIJUSI un izrāvusies cilvēkos,” Anna ir strikta.
Oponēju, ka dzirdēt un pabūt koncertā nav viens un tas pats.
Savukārt Ilze nesaprot, kā gan es vispār redzu un dzirdu šo bērnu,
jo, viņasprāt, ja skatītājs ir aizrauts ar to, kas notiek uz
skatuves, neko citu ārpus tā nemana. Atcerējos, ka reiz Ilze man
vētraini atstāstīja savus piedzīvojumus slimnīcā, kur personāls
pret viņu nelaipni izturējies. Ar varu apvaldīju indīgu piezīmi,
kura lauztin lauzās uz āru, jo būtu vēl ciniskāk par Ilzes teikto:
“Kā tad tu toreiz slimnīcā pamanīji, ka pret tevi slikti izturas?
Tad jau tev nemaz tik stipri nesāpēja!” Noklusēju un vērsos pie
Aldas, kura parasti mūsu karstajos strīdiņos cenšas nostāties manā
pusē: “Uz Senās mūzikas festivālu biju kopā ar Evu, kura pati savam
mazulim tajā dienā bija noalgojusi aukli un tāpēc burtiski
apraudājās, kad citu bērnu vecāki tomēr viņai atņēma mūzikas
prieku. Vai tu, Alda, savu četrgadīgo Dāvidu vestu uz akadēmiskās
mūzikas koncertu?” Redzot Aldas žēlās acis, saprotu, ka atbalsta
nebūs arī no viņas: “Ir nācies. Un vistrakākie ir tie dusmīgie
skatieni, ar kādiem visi uz mani un manu bērnu skatās, kaut esmu
apsēdusies pēdējā rindā un patiešām no sirds cenšos netraucēt!” Nē,
nu tad es absolūti nesaprotu: ja jau sieviete zina, ka bērns
koncertu izturēt nespēj, ka viņa pati to noklausīties nevarēs, ka
viņi abi noteikti traucēs (jo mūzikas uztvere tomēr prasa klusumu
un koncentrēšanos), ka visi uz viņu vairāk vai mazāk aizskarti
palūkosies – KĀPĒC vispār doties uz šo pasākumu? Lai PABŪTU? Jūtu,
ka esmu jau sadusmojusies, tāpēc visai nikni jautāju Annai, kura ir
pasniedzēja augstskolā, kā viņa justos, ja studentes uz lekcijām
ierasots ar bēbjiem? “Bet manas studentes to arī dara! Viss.
Beidzam šo sarunu. Es esmu ar saviem bērniem, kad tie bija mazi,
apmeklējusi Jaunā Rīgas teātra izrādes un uzskatu, ka šajā pasaulē
ir jārada apstākļi, kuros sieviete IT VISUR ar savu bērni IR
VĒLAMA.”
Jā, laiki ir mainījušies. Kad es mācījos, nudien nebūtu iespējams
augstskolā lepni iesoļot ar zīdaiņu ratiņiem. Domāju, ka Annai ir
baigais krampis, jo es pat anekdoti nespēju izstāstīt, ja visi manī
neklausās, kur nu vēl varētu akadēmiskās stundas garuma lekciju
nolasīt, ja auditorijā māmiņas aprūpētu savus mazuļus.
Blogu tomēr nolēmu uzrakstīt, jo mani interesē citu viedoklis, ko
gaidu komentāros. Daudzi mani draugi ir aktieri, tāpēc dažkārt
dzirdu šādu frāzi: “Vakar bija lieliska izrāde! Bija ļoti laba
publika, ķēra katru vārdu, bija prieks spēlēt!” Varbūt šo blogu
izlasīs kāda mūziķe un izteiks arī savas domas, jo man nudien
šķiet, ka radīt unikālu muzikālu skanējumu, ja zālē ir kņada, tā
īsti nav iespējams. Taču varbūt vienkārši laiki, kad “bērniem ir
bērnu vieta”, paldies Dievam vai diemžēl ir beigušies, un bērni
klasiskās mūzikas koncertos kļūs par normālu parādību.
• Pārbaude ar cilvēku – krievu val.
Autore:
Aija Kažoka
, žurnāla Marta žurnāliste
Materiāls publicēts sadarbībā ar žurnālu Marta un
portālu