No trim riteņiem uz diviem jeb Kā pāriet uz īsto velosipēdu?

Ņem, minies un brauc! Pieaugušajam braukt ar velosipēdu varētu šķist tik vienkārši – katrs taču esam apguvuši velo braukšanas māku un no tā guvuši prieku. Kad ir īstais laiks savam bērnam mācīt pārvietoties ar divriteni, vecākam var raisīt bažas – vai mazais tam ir gatavs? Kā labāk viņam atvieglot šīs mācības, lai izvairītos no smagiem kritieniem, stāsta “Rimi Bērniem” fiziskās sagatavotības eksperts, sporta treneris Kārlis Birmanis.
  • Gunita Krilova

    Gunita Krilova

    žurnāliste

  • Kārlis Matisāns, sertificētais fitnesa treneris

    Kārlis Matisāns, sertificētais fitnesa treneris

    Fitnesa treneris

Bērns kļūst gatavs darīt daudz vairāk, ja prot braukt ar velosipēdu. Viņš ir gatavs aizbraukt klasei līdzi izbraucienā vai pieaugušais – darba kolektīva velobraucienā.

FOTO:

Bērns kļūst gatavs darīt daudz vairāk, ja prot braukt ar velosipēdu. Viņš ir gatavs aizbraukt klasei līdzi izbraucienā vai pieaugušais – darba kolektīva velobraucienā.

Bērni ir ļoti dažādi, tāpēc pirmais, kas vecākiem jāatceras, kad tiek nolemts apmācīt bērnu braukt ar divriteni, – ka nav viena vecuma, kad bērnam tas būtu jāprot. Kāds brauks ar divriteni četros gados, kamēr cits, vēl sākumskolēns būdams, nejutīsies uz šī rīka drošs. Un tas nav nekas slikts! Taču vecāki var vērot savu bērnu un pamanīt pazīmes, kas liecinās – jā, bērns ir ceļā uz divriteni!


Kad bērns ir gatavs pāriet uz lielo velosipēdu?

Ir labi, ja bērns pirms divriteņa apgūšanas būs iemācījies braukt ar trīsriteni vai divriteni ar palīgriteņiem, – tas nozīmēs, ka mazais jau zinās, kā stūrēt un vadīt velosipēdu, kā mīt pedāļus. Kad bērns ir iemācījies pedāļu griešanas koordināciju un tas viņam sanāk sinhroni, kad viņš ar riteni māk manevrēt, tad var teikt, ka kustība notiek automātiski gan ar kājām, gan ar rokām pagriežot stūri. Kad bērns šādi – stabili – ir iemācījies ar trīsriteni vai riteni ar papildritenīšiem braukt pietiekami ātri, var sākt domāt, ka viņš būtu gatavs pāriet uz divriteni. “Ir vērts pavērot, kā bērns brauc ar trīsriteni. Var, piemēram, mazajam uzdot rotaļu izbraukt šķēršļu joslu, kas veidota no konusiem vai citiem priekšmetiem, “čūskiņā” jeb līklocī. Ja, šo uzdevumu veicot, brīdī, kad ir jāgriežas pa labi, bērns ne tikai pagriež stūri, bet intuitīvi arī ar visu augumu sasveras uz to pusi, uz kuru viņam vajag pagriezties, var teikt, ka viņš ir apguvis intuitīvo svara iegulšanos līkumā,” stāsta K. Birmanis. 

 

Bērns, kas būs nobriedis uzsākt braukšanu ar divriteni, pirms manevra veikšanas vispirms sasvērsies ar augumu, tad pagriezīs stūri un tikai pēc tam veiks manevru. Ja bērnam ir šī intuitīvā svara pārnese pa labi un pa kreisi, ja viņš jau ar augumu ieguļas līkumā un tikai tad stūrē “iekšā līkumā”, tad mazais ir gatavs mācīties braukt ar divriteni. Savukārt, ja bērns brauc taisni kā svecīte un, nonākot pie līkuma, tikai pagriež stūri, nav vērts viņam piedāvāt divriteni. “Kad bērns intuitīvi uz trīsriteņa sāk uzvesties tā, it kā būtu uz divriteņa, tas nozīmē, ka viņš ir gatavs apgūt braukšanu ar divriteni,” uzsver speciālists.

 

Bez ātruma – nekādi 

Tomēr ir vēl dažas nianses, kas bērnam ir jāprot, lai stabilāk justos uz divriteņa, – mazajam ir jābūt pieradušam pārvietoties ātrumā. Līdzsvars uz diviem riteņiem turas tikai tad, kad ir pietiekams ātrums. Saprotams, ka bērnam var būt bail, ja viņš kaut ko nekontrolē – bērniem patīk kontrolēta vide. Ja mazais nezina, kā kontrolēt ātrumu, piemēram, nobraucot parkā pa mazu uzkalniņu, viņam būs bailes. Lai divriteņa apguve būtu veiksmīga, bērnam nevajadzētu baidīties no ātruma. Ja ar trīsriteni vai ar riteni ar papildritenīšiem mazais vēl brauc pavisam lēnām, ar šādu pašu tempu pārvietošanās ar divriteni nesanāks. 


Pazīmes, kas liecina, ka bērns ir gatavs mācīties braukt ar divriteni: 
 

  • autonoma pedāļu mīšana – mazais prot un saprot, kā ritenis kustas uz priekšu, bez piepūles spēj mīt pedāļus;
  • intuitīvā svara pārnese līkumojot;
  • bērns prot uzņemt pietiekamu ātrumu un nebaidās no šīs sajūtas.

 

Cik ātri bērns var iemācīties braukt ar divriteni?

Ļoti vienkārši: cik ātri bērns iemācās stabilu pedāļu mīšanu, svara pārnesi līkumā, ātruma uzņemšanu, tik ātri viņš arī iemācīsies braukt ar divriteni. Vispirms ir jāapgūst šīs lietas. Taču paši “treniņi”, lai apgūtu divriteni, būs efektīvāki, ja tie būs īsi, taču regulāri un noteikti būs piepildīti ar pozitīvu pieredzi. Jo bērnu vairāk interesēs mācību process, jo biežāk viņš gribēs to darīt. Mācīšanās var ilgt dažas dienas vai nedēļas, taču tikpat labi būs bērni, kas kādu noteiktu braucamrīku apgūs tikai vairāku gadu lakā. “Bērns grib to, ko viņš grib! Taču vecāku ziņā ir radīt pozitīvo pieredzi bērnam. Ilgtermiņa pozitīvā pieredze noteikti strādā!” atgādina K. Birmanis. Taču nav tāda veida, kā pastimulēt bērna ātrāku velo braukšanas prasmes apgūšanu.

Reklāma
Reklāma

 

Līdzsvars uz diviem riteņiem turas tikai tad, kad ir pietiekams ātrums.

 

Kādi mēģinājumi velo braukšanas apmācībai būs visefektīvākie? 

  • Īsi braukāšanās posmi.
  • Regulāritāte – ejiet braukāties pat vairākas reizes dienā.
  • Pozitīva noskaņa – nemāciet bērnu, ja pats esat vai bērns ir sliktā garastāvoklī.

 

Vai balansa ritenis palīdzēs ātrāk apgūt braukšanu ar divriteni?

Reizēm ir dzirdēts apgalvojums, ka balansa riteņi bez pedāļiem palīdzēs ātrāk apgūt braukšanu ar lielo, tradicionālo velosipēdu bez papildu riteņiem. Kā norāda K. Birmanis, šāda sakarība patiesa varētu būt gadījumos, ja bērnam nav bail pārvietoties lielākā ātrumā un, braucot ar balansa riteni, viņš uzņem ātrumu, pierod pie tā un labi apgūst līdzsvara turēšanu. Taču, soļojot un šūpojoties no kājas uz kāju pa labi un pa kreisi, šī prasme netiks attīstīta. Bērnam ir jābūt pietiekami drosmīgam ripot lejā pa kalniņu ar balansa riteni – ja mazulis šādi lieto balansa riteni, tad viņš varēs ātrāk pāriet uz braukšanu ar divriteni.

 

  • Atceries!
    Nekad nespied bērnu mācīties braukt ar divriteni par visām varītēm! Saprotams, ka sākumā, ja braukšana neizdodas tik raita, ir kritieni un neveiksmes, mazajam rodas vēlēšanās pamest nodarbi. Atgriezieties pie braukšanas ar velosipēdu nākamajā vai aiznākamajā dienā, kad abi esat labā noskaņojumā.

 

Kāpēc ir svarīgi mācēt braukt ar velosipēdu?

Lai cik savādi būtu, ir pieaugušie, kas neprot braukt ar divriteni. Vai tas ir kāds trūkums? Kā stāsta K. Birmanis, ir lietderīgi mācēt daudz un dažādas lietas, jo tas palīdz vispārējai fiziskajai gatavībai. “Bērns kļūst gatavs darīt daudz vairāk, ja prot braukt ar velosipēdu. Viņš ir gatavs aizbraukt klasei līdzi izbraucienā vai pieaugušais – darba kolektīva velobraucienā. Bērniem piederība grupai ir ļoti svarīga, īpaši jau skolas gados, tāpēc bērns noteikti jutīsies labāk, ja šo prasmi būs apguvis laikus. Jo veiklāks ir bērns, jo brīvāk viņš var darīt dažādas lietas,” priekšrocības šai prasmei ieskicē speciālists. Viņš stāsta, ka tas var palīdzēt arī socializējoties, jo sevišķi jauniešu gados. Turklāt bērnam nav jābūt pat super braucējam – ja viņš prot lietot jebkādu transportlīdzekli, tad viņam ir daudz vieglāk iederēties mūsdienu sabiedrībā. “Mūsdienās transportēšanās ir augstākajā līmenī. Slogs uz mūsdienu jaunatni ir liels – viņi pārvietojas ar divriteņiem, skūteriem, skrituļslidām un dēļiem, veikbordiem, snovbordiem un vēl dažnedažādiem braucamajiem. Prasmju līmenis ir iespaidīgs! Un tas, ka bērns pratīs braukt ar velosipēdu, viņam tikai nāks par labu,” pārdomās dalās K. Birmanis. 

Saistītie raksti