Bērnu drošība internetā – pirms ieliec bērnam rokās viedierīci, izlasi!
Raksts no grāmatas “Kā nosargāt savu bērnu”.
Sagatavots pēc “Tet" izveidotās drošības platformas digitaladrosiba.lv materiāliem.
Digitālās vides negatīvā ietekme
- Pieaugot ekrānu lietošanai, samazinās bērnu fiziskā aktivitāte. Ja bērns ir aktīvs – un aktīvas ir visas viņa maņas –, ir jākoncentrējas, jākoordinē savas kustības, līdz ar to smadzenes tiek nodarbinātas ievērojami daudzpusīgāk. Ja bērns kļūst fiziski mazaktīvs, ir risks, ka koordinācijas spēja mazinās, bērns kļūst fiziski vājāks un attiecīgi ir vairāk pakļauts traumu riskam.
- Virtuālajā vidē ir viegli noturēt uzmanību, taču šādā veidā tiek stimulēti arī atkarību izraisošie faktori. Organismam sajūtot lielu prieku, ķermenī izdalās dopamīns. Lai arī dopamīns atbild par labsajūtu un sniedz patīkamas sajūtas, gūstot šo baudu ar viedierīču spēlītēm, rodas risks, ka bērns neiemācīsies šo sajūtu piedzīvot citā veidā, piemēram, fiziski kustoties, kaut ko iemācoties tradicionālajā veidā, pavadot laiku ar ģimenes locekļiem.
- Ja līdz šim ir izmantotas ekrānierīces, lai vieglāk pabarotu bērnu, jācenšas tomēr bez tām iztikt. Bērnam ir jāēd apzināti, pašam sajūtot sātu. Ēdot un koncentrējot uzmanību uz ekrānu, pastāv arī aizrīšanās risks.
- Būtisks risks bērna drošībai ir pieaugušo viedierīču lietošana mazuļa pieskatīšanas laikā. Ekrānā iegrimis skatiens un neesoša pieaugušā uzmanība apdraud bērna drošību kā mājās, tā sabiedriskās vietās.
Drošības riski digitālajā vidē
Bērnam, darbojoties digitālajā vidē, ir dažādi materiālie un emocionālie riski, tāpēc, tāpat kā reālajā vidē, ir savi drošības noteikumi. Piemēram, ja bērns nedrīkst doties līdzi uz ielas satiktam svešiniekam, tad arī ir lietas, ko nedrīkst darīt internetā.
Pirms vecāki piedāvā bērnam lietot viedierīces, ir jābūt gan skaidram mērķim, gan noteikumiem: kāpēc ierīce tiek piedāvāta, cik ilgs ir paredzamais lietošanas laiks, kādas aplikācijas bērns drīkst izmantot, ar ko drīkst sazināties internetā. Vērts zināt, ka ir izstrādāti Latvijas ieteikumi par moderno tehnoloģiju lietošanu bērniem – skati tos spkc.gov.lv.
Praktiski padomi drošai interneta lietošanai
- Daudzi drošības aspekti tiktu preventīvi atrisināti, ja ierīces būtu aprīkotas ar vīrusu programmām, kurās nereti ir iekļautas arī satura filtrēšanas funkcijas. Laikmetā, kad strauji aug kiberuzbrukumu skaits, neaizsargātu personīgo ierīču apdraudējums ir tikai laika jautājums.
- Tomēr programmatūras nevar novērst visus riskus, nozīme ir arī lietotāju rīcībai, kas labprātīgi vai vieglprātīgi pakļauj sevi emocionāliem un materiāliem pārdzīvojumiem.
- Ideāli, ja ir ierīce, ko izmanto tikai bērni. Ja mazais lieto vecāku ierīci, pastāv risks, ka viņš tajā var ko izmainīt, piekļūt sev nepiemērotai informācijai, nejauši iegādāties preces vai pakalpojumus, nodot vai izpaust par sevi un ģimeni privātu informāciju. Bērna lietotajās ierīcēs ieteicams veikt atbilstošus iestatījumus, lai pasargātu viņu un ierīci no riskiem un apdraudējumiem internetā.
- Pamācības iestatījumu uzstādīšanai sociālajos tīklos atrodamas šeit.
- Ja dod bērniem lietot savas viedierīces, jāatceras, ka tajās ir pieaugušo iestatījumi. Internetam ir atmiņa! Ja bērns skatās multfilmu vecāka ierīcē, tad viņam var tikt rādīts nepiemērots saturs – vardarbīgs, erotiska rakstura, alkohola u. c. reklāmas – saturs, kas balstīts uz skatījumu vēsturi.
- Ja bērns izmanto vecāku datoru, var izveidot kontu, kurā norādīt, ka lietotājs ir bērns. Tādā gadījumā mazajam netiks rādīts nepiemērots saturs. Piemēram, “YouTube” platformā iestatījumos var norādīt ierobežoto režīmu – bērnam tiks atlasīts īpašs saturs. Arī “Google” ir drošais meklēšanas režīms, savukārt “Tet TV” ir izveidots “Bērnu stūrītis”, kur skatīties izglītojošu pašmāju un pasaules saturu, turklāt iestatījumos norādot bērnu vecumu – šādā gadījumā vecāki var būt droši, ka algoritmi neaizvedīs līdz bērnam nepiemērotam saturam.
- Atgādiniet bērnam – ja viņš ir redzējis saturu, kas viņu satrauc, lai vienmēr vēršas pie vecākiem!
Kas bērnus apdraud internetā?
- pārmērīga aizraušanās ar ierīču izmantošanu;
- nereālas pasaules atainošana;
- kibermobings jeb emocionālā pazemošana;
- sarakste ar svešiniekiem internetā;
- piekļuve pieaugušo saturam;
- krāpnieki un vīrusi.
Drošības tēmas, ko pārrunāt ar bērnu
Jāmāca bērnam nesazināties internetā ar cilvēkiem, kas nav pazīstami – nekad nevar zināt, kas slēpjas aiz kāda segvārda. Ja bērnam rodas šaubas par kāda svešinieka identitāti, šādos gadījumos jāmāca meklēt palīdzību pie vecākiem. Tas, kas tiek publicēts internetā vai digitāli, pēc tam vairs nevar būt privāts! Pat fotogrāfija, kas nosūtīta draugam, var pēc tam tikt izplatīta publiski, tāpēc jāpārdomā, kādus fotoattēlus un informāciju sūtām citiem. Jāmāca bērnam ar atbildību izturēties pret datiem par sevi un ģimeni un jāpaskaidro, kāpēc tas ir būtiski.
Ne vienmēr viss, kas ir redzams internetā, atbilst patiesībai. Jāstāsta bērnam, ka internetā iespējams atainot sagrozītu vai nepilnu informāciju.
Pirms bērna fotogrāfijas publicēšanas internetā vai pārsūtīšanas radiem, jāpajautā bērnam piekrišana. Jāatceras, ka viņš drīkst nepiekrist! Šādi var bērnam mācīt un rādīt labu digitālās telpas lietošanas praksi.
Ieteikumi viedierīču lietošanā:
- Pirms ielikt ierīci bērna rokās, jāizrunā noteikumi!
- Izmantot viedierīces saprātīgi, padomājot – ar kādu mērķi pieaugušais bērnam tās piedāvā?
- Jāseko līdzi saturam, ko bērns lieto!
- Jālieto ierīces kopā, skaidrojot bērnam ekrānā redzēto.
- Veidot viedierīču lietošanu kā ģimenes izglītojošu pasākumu un pamācošu procesu.
- Lai palīdzētu bērnam apgūt drošas darbības pamatprincipus digitālajā vidē, www.digitaladrosiba.lv kopā var skatīties seriālu “Ričijs Rū un internets”. Tur brīvi pieejami ir arī lejupielādējami radošie materiāli.
Kā nospraust interneta lietošanas robežas
Bērnam pašam sevi kontrolēt ir grūti, pat neiespējami, tāpēc tā ir vecāku atbildība – noteikt robežas par ierīču lietošanu un pieturēties pie noteikumiem.
Kamēr bērnu smadzenes nav nobriedušas, viņi paši sevi nespēj kontrolēt! Tas nozīmē, ka bērns pats nevarēs beigt lietot viedierīces, tāpēc ir vajadzīgi skaidri un visiem zināmi noteikumi – kad, cik daudz, cik ilgi un ko drīkst skatīties un spēlēt.
Lai mazinātu bērna pretestību beigt lietot ekrānu, vēlams noteikt laiku (10, 5, 2 minūtes) – pirms tā beigām uzlikt brīdinājuma signālus, lai atgādinātu, ka laiks drīz beigsies.