Šis ir jāzina: kā pareizi izsaukt medicīnisko palīdzību?
Zvanot Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam, ir svarīgi neapjukt un iespējami raiti sniegt visu nepieciešamo informāciju, lai mediķi varētu ātrāk doties ceļā un palīdzēt nelaimē nokļuvušajam.
Raksts no grāmatas “Kā nosargāt savu bērnu”.
Kur zvanīt?
- 113 – Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) tālrunis, pa kuru visātrāk (tieši, nepastarpināti) var sazvanīt mediķus. Sazvanāms gan no fiksētajiem, gan mobilajiem tālruņiem.
- 112 – glābšanas dienesta tālrunis, pa kuru var izsaukt ugunsdzēsējus un policiju, un, ja nepieciešams, dispečere operatīvi savienos ar neatliekamo medicīnisko palīdzību. Sazvanāms gan no fiksētajiem, gan mobilajiem tālruņiem.
Rīcība negadījuma vietā
- Saglabā mieru! Panika ir bieža vecāku sabiedrotā, bet miera saglabāšana ir ārkārtīgi nepieciešama!
- Norādi, kuram jāizsauc neatliekamā medicīniskā palīdzība! Ja notikusi nelaime, uzrunā konkrētu cilvēku, kuram no blakus esošajiem ir jāizsauc palīdzība. Ja negadījuma vietā ar cietušo esi viens, mediķiem zvani brīdī, kad cietušais atrodas drošībā.
Zvanot uz 113, dispečeram obligāti izstāsti:
- cietušā atrašanās vieta – pilsēta vai pagasts, novads, iela, mājas numurs, durvju kods, stāvs utt.;
- kas noticis un ka cietušais ir bērns (!);
- cik cietušo vai saslimušo;
- nepārtrauc sarunu, pirms to nav izdarījis dispečers! Ja situācija ir kritiska, dispečers, kurš arī ir mediķis vai piesaistīts ārsts konsultants, turpinās telefonsarunu un sniegs padomus, ko darīt un kā bērnam palīdzēt līdz brigādes mediķu ierašanās brīdim. Piemēram, aizrīšanās gadījumā bērnam jau pēc pāris minūtēm var sākties smakšana, tāpēc palīdzība jāsniedz nekavējoties, kamēr mediķi vēl ceļā...
Konsultēšanas laikā telefonu vajadzētu uzlikt uz skaļruņa režīma, lai vienlaikus dzirdētu mediķa ieteikumus un varētu izpildīt darbības.
Taču atceries – mediķis pa tālruni varēs palīdzēt tikai tad, ja saglabāsi mieru un ieklausīsies viņa padomos!